Graviditet!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Q

Qwyxz

Många säger ju att de gick upp si och så många kilon under sin graviditet och att de vill banta bort dessa extra kilon.
Men dessa extra kilon försvinner väl av sig själv efter graviditeten i och med att det mesta är vätska, foster o.s.v.
Menar dessa personer att de äter extremt mycket under graviditeten vilket leder till några extra kilo fett?
Eller går man ALLTID upp några extra kilo efter en graviditet, kan man inte komma tillbaka till samma vikt som innan UTAN att försöka "banta bort" dessa kilon? Om man äter normalt under graviditeten så ska väl vikten komma tillbaka av sig själv?
Någon som förstår vad jag menar?
Behöver man förästen inte MER näring under graviditeten?
 
Sv: Graviditet!

Det är väldigt individuellt hur man går ner efter sina graviditeter.
Oftast lagrar man på sig några kilon extra under en graviditet och oftast går man ner till sin ursprungsvikt, men de sista kilona kan vara lite knixiga för en del, medan andra går ner allt och lite till.
Amning kan vara en bidragande faktor och god hjälp för att tappa sina överflödiga kilon.
Har även sett en del som har haft stora problem att gå ner efter sina graviditeter..
Det som hänger kvar och kan göra att man har svårt att nå sin idealvikt är t.ex runt magen då vävnaden är uttänjd under graviditeten och magen är oftare slappare än vad den har varit innan.
Dessutom har gravida kvinnor en tendens att lagra mycket av det extra fettet runt magen och midjan..
Och mina erfarenheter säger att det krävs träning för att återfå spänsten i vävnaden och för att magen ska "gå tillbaka".
Tror det är mycket svårtatt få tillbaka sin platta mage utan träning. Iallafall i de FLESTA fall.

Oftast går man upp sina kilon även om man inte "äter för två" medan manär gravid.
Att man ska äta MER när man är gravid är egentligen fel utan man ska försöka tänka på VAD man äter ur näringssynpunkt.
Barnet behöver näring och därigenom är en allsidig BRA kost att rekommendera. ( Får man inte i sig tillräckligt med näring så tar barnet ifrån mammans näring)

En normal viktuppgång är ca 12-15 men det är inte alls ovanligt att man går upp mer.

Så man ska nog inte se det som en självklarhet att man går ner alla kilon utan att behöva göra nåt alls.
En del gör det medan en del får jobba stenhårt föratt tappa de sista extrakilona..

Hoppas att du har fått lite svar på din undran..:p
 
Senast ändrad:
Sv: Graviditet!

en del går upp ett fåtal kilon andra hur många som helst. Endel går ner alla per automatik medans andra får kämpa. Bebisen i magen behöver inte så mkt mer näring, under min graviditet sa dom att man skulle äta tyck en smörgås extra utöver hur man åt förrut (mängden då). Hur som haver jag åt faktiskt tro det eller ej... bra mat... inge snask och sådant men pga hormonrubbning gick jag upp 53 (!!!!!!) kilon. Nu har jag gått ner 40 utan dessa (lillan är snart 11 månader) då har jag haft 6 månader paus då jag ätit som jag velat och i princip stått still i vikt. Nu för 1½ vecka sen började jag igen och det går stadigt nedåt.

Hur som haver.... ingen kan veta hur mkt dom ska gå upp, hur svårt dom ska ha att röra sig som gravida... eller hur lätt/svårt dom ska ha att bli av med kilona sen. Jag pissade ut ca 20 kilo på första 2 dagarna :smirk:

tillägger att jag vet de som gått upp i alla möjliga viktklasser... 10-20-30-40 och över 50 kilo som mig!
 
Sv: Graviditet!

Ja det glömde jag ju nämna: att en del binder väldigt mycket vätska under senare delen av graviditeten..
Det försvinner automatiskt, annars finns det vätskedrivande man kan ta,om jag inte är helt ute och cyklar..:cool:
Och mycket är nog som du säger betingat direkt till hormoner.
Bristningar är till största del kommet av hormoner.

PS: Skönt för dig att du är på väg neråt.
Måste ha varit tufft att mot sin vilja och egen påverkan gått upp så mkt..:crazy:

LYCKA TILL & KÄMPA PÅ!:bump:
 
Sv: Graviditet!

Jag tror at det är väldigt individuellt, precis som filiduttan skrev; vissa går upp mycket, andra lite, vissa går ner sina kilon lätta, andra får kämpa. Vissa går ner i vikt av att amma, andra inte.

Jag gick upp 17 kg under min graviditet.
Efter en vecka hade jag gått ner 15 kg.
De resterande två kilona har jag kvar. Men jag slarvade en del med maten på slutet. Kände mig deppig, trött och hängig och var extremt sötsugen heeela tiden. Skulle gissa på att det är mina extra två kilo som är svårare att bli av med.

Man ska inte äta för två under graviditeten. Man ska äta lika mycket som innan, men tänka på att man äter nyttigt.

Dock är det ju svårare att kontrollera sin vikt under graviditeten. Innan kunde man ju ställa sig på vågen och "oj, ett kilo för mycket, då promenerar vi en halvtimma extra". det fungerar ju inte riktigt när man ökar i vikt hela tiden.
 
Sv: Graviditet!

Jag har gått NER under båda mina graviditeter.

Så nus ka jag skaffa sju ungar till ochbli fotomodell:idea:
 
Sv: Graviditet!

Jag gick upp 21 kg när jag var gravid. Är nog tillbaka på min normalvikt nu (sju månader senare). Jag har inte bantat. Jag bantar aldrig.

Om man inte har några problem med vikten i vanliga fall går man nog oftast ner av sig själv efter graviditet och amning.
 
Sv: Graviditet!

Det är som sagt väldigt individuellt. Jag hade gått ner alla kilon + 2 till efter en vecka, medan andra har tjugo kilo att kämpa med ett halvår efteråt.
 
Sv: Graviditet!

Jag gick upp 25 kg första gången.
Det var mest vätska.
Var tillbaka på min normala vikt efter 3 månader, utan att banta.
Åt precis vad jag kände för.
Andra gången gick jag upp 10 kg.
Nu är min son 7 månader och jag har gått ner 20 kg.
Gick alltså ner 10 kg mer än jag gick upp.
Har absolut inte bantat. Äter lite för mycket choklad :o
Men det verkar inte påverka viktnedgången.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Kivina
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 494
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 748
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp