Graviditet och olydiga hundar - HJÄLP!!!

finskorpan

Trådstartare
Jo, jag har två små hundar i storleken liten. Den ena är 6 år och går aldrig lång från mig, den andra är två och har alltid haft mycket spring i benen. Hanar båda två.

Jag är nu gravid och har fått problem med foglossningar. Eftersom jag är ensam måste jag sköta rastningarna själv och det har jag löst genom att åka till skogen och sakta strosa fram medans de får springa lösa och titta runt. Det har gått bra hittills för så har vi ju alltid gjort, fast jag har gått mycket fortare så klart.

Idag var dock en ren mardröm. Ingen av dom lyssnade på mig utan stack iväg långt långt bort - de var säkert borta fem minuter åt gången utan att jag ens såg dom. Den äldre brukar aldrig göra så!!! Jag provade det beprövade knepet att gömma mig och visserligen kom de och hittade mig men bara i förbifarten för de saktade inte ens ner på tempot när de svischade förbi på väg mot nya äventyr.

Jag kopplade och provade att släppa igen och använde mig av mitt kommando: Gå här. Det fungerade en liten stund men sen var de borta igen.

Någon som varit med om liknande? Tycker det kanske jag är för svag som ledare när jag inte orkar med att gå ordentligt, så de bestämmer sig för att vara sina egna chefer?

Jag hoppas förstås att detta var en engångshändelse för min stora sorg är ju att om jag inte kan rasta dom på detta sättet så måste jag, åtminstone tillfälligt, omplacera dom för jag kan ju inte ha två hundar som aldrig får gå ut på mer än korta kiss- och bajsrundor.

Tips och råd någon???

Sv: Graviditet och olydiga hundar - HJÄLP!!!

Flexikoppel/långlina och sedan rastgård där de kan springa lösa.

Belöna kontakt ute så att de ser dig som det viktiga och inte allt runtomkring.

Jag har alltid med mig en godisburk som jag skakar när jag vill de ska komma - har fungerat bra hittills men idag brydde dig sig inte alls.
Tänkte kanske de kan turas om att gå lös...

Alltså... Jag som nyligen fått två barn inom loppet av två år upplever också att mina hundar tappar i vardagslagslydnaden i perioder. Jag kan alltid koppla samman det med att de är för dåligt aktiverade. Jag är helt enkelt för tråkig.

Jag hade också problem med foglossning med tvåan. Då fick husse sköta motionen och jag skötte den mentala aktiveringen.

Jag grunnar ju på om det är för att jag nu går så himla långsamt. Jag förstår ju att de inte går lika sakta som mig och det vill jag inte heller men att de försvinner så himla långt bort är inte okej. Tyvärr finns ingen husse som kan sköta motionen utan jag är illa tvungen att ordna det själv.

Jag grunnar ju på om det är för att jag nu går så himla långsamt. Jag förstår ju att de inte går lika sakta som mig och det vill jag inte heller men att de försvinner så himla långt bort är inte okej. Tyvärr finns ingen husse som kan sköta motionen utan jag är illa tvungen att ordna det själv.
Försök hitta någon som kan hjälpa dig? Och jag tänkte mer Att du belönar kontakten, det brukar ge som effekt att de håller sig nära. Och belöna med supergott godis :).

Kanske: du går långsamt = du är tråkig. Du får hitta på sätt som gör det kul för hundarna att ta kontakt. Lär in trick som hundarna får valfri belöning för. Exempel: Jag har lärt staffen att kuta runt träd Mao kan jag peka på träd/lyktstolpe och han kutar dit. Sen kan man bygga vidare på det. Först pekar jag på ett träd sen nästa och nu kan jag skicka honom ganska långa sträckor innan han kommer tillbaka för belöning.

Tänkte bara berätta att vi provade att gå idag igen - jag var striktare i början och såg till att de gick bakom innan de fick klartecken. Sen försökte jag gå fortare, korta snabba steg, när de rörde sig och passade på att gå långsamt när de stannade och luktade. Den äldre gick vid min sida hela tiden och den yngre gjorde bara några korta avstickare, inte mer än 10 meter från mig. Två gånger började han sticka iväg in i skogen men då ropade jag och han kom och fick godis. Andra gånger avbröt han sig själv och då fick han massor av beröm. Så lekte vi med lite pinnar och jag försökte vara allmänt roligt att vara omkring. Känner mig väldigt lättad! Jag får använda de delar av kroppen jag kan och varken armar eller röst är det något större fel på!
Tack för era tips och råd!!!!

Och kör hjärngympa inne. Då blir livet lugnare.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 973
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 421
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 366
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 993
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kräkningar
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30