Gravidförsäkring? Vilken väljer man?

Sv: Gravidförsäkring? Vilken väljer man?

Den du adresserar har berättat att denne har ett syskon och en kusin som fötts med skador elr sjukdomar, och du kallar oron för överdriven...?

Jag har försäkrat mig under graviditeten och även mitt barn. Liksom hunden, huset och bilen. Har hittills sparat så många tiotusentals kronor tack vare de försäkringarna att en liten slant till imte gjorde någon större skada.

Jag litar inte på att samhället ska ta hand om oss om någon av oss blir dålig, därför försäkrar jag/vi oss. Min oro är inte överdriven, jag känner bara att jag vill gardera mig bäst jag kan.

Du frågade inte om jag hade handikappade på nära håll. Om jag hade låtit mig påverkas av alla människors fasansfulla förlossningshistorier hade jag knappats skaffat barn öht. Oro är sällan en rationell känsla.

Fast jag kan säga så här, hade jag haft kvar mitt gamla fullblod hade jag aldrig satt upp som gravid. Unghästen däremot var :love: Däremot så red jag inte ut sista tiden, pga snubbelfötter. Jag gjorde helt enkelt en riskbedömning av hästen och kom fram till att den var "säker".

En gravidförsäkring skulle INTE kunna kompensera den risken (visst, man skulle få pengar om barnet skulle dött efter v.26 men det hade verkligen kvittat). Utan en gravidförsäkring för mig var för mig något som skulle hjälpa till om barnet fick en hjärnskada/downs. Just med ridning och falla av så känns det som om antingen dör fostret eller så överlever det. NU i efterhand kan jag inte riktigt förstå att jag red, men det är nu efteråt.

Det som glädjer mig är inte att hon arbetar heltid, utan att hon klarar av en sådan sak! Förhoppningsvis orkar hon ha ett liv utanför jobbet? Att kunna få fortsätta leva så mycket som vanligt efter en sådan olycka måste vara väldigt skönt för hennes psyke.

Det med ett handikappat barn är att man ofta får skrika sig blå för att kunna få hjälp, oftast så är det inte bara kroppen som är skadad utan också hjärnan vilket faktiskt än idag gör den till andra klassens människor i visas ögon. Jag har kunskaper om detta som jag väljer att inte dela med mig av här, eftersom det är privat men en försäkring i det läget var guld värt.

Som sagt, en gravidförsäkring är en sådan väldigt liten summa i sammanhanget (dessutom en en gångs summa) att om man är orolig kan man lika gärna köpa en. Och slippa reservationer i framtida försäkringar om olyckan skulle vara framme.

Fast jag kan säga så här, hade jag haft kvar mitt gamla fullblod hade jag aldrig satt upp som gravid. Unghästen däremot var :love: Däremot så red jag inte ut sista tiden, pga snubbelfötter. Jag gjorde helt enkelt en riskbedömning av hästen och kom fram till att den var "säker".

Snarare ytterligare ett exempel på att känslor inte är rationella eller förankrade i verkligheten. Jag antar att alla ryttare gör sina "säkra" riskbedömningar, för ingen vill ju slå sig eller bli handikappad, och ändå leder de skadestatistiken.

Och slippa reservationer i framtida försäkringar om olyckan skulle vara framme.

Vet du verkligen detta, att du är automatiskt införsäkrad mot allt om du tecknar en barnförsäkring? Det tvivlar jag starkt på, med tanke på hur rädda bolagen verkar vara för saker som kan ge långvariga bekymmer (diabetes, prematur födsel, syrebrist, etc etc). Låter troligare att man får ett engångsbelopp och sedan måste teckna en ny försäkring?

Varför skulle du då säga att de finns?
Min teori: de lockar in folk i andra försäkringar och dyrare försäkringar. Blivande föräldrar hör förmodligen till de mest lättpåverkade grupperna som finns och är lätta att övertyga.

Klart det är så att de vill få folk att betala för försäkringar i förlängningen. Det hindrar inte att gratisförsäkringen är just gratis.

Skälet till att absolut INTE ta en gratis försäkring skulle väl i så fall vara att man anser det är en "ful" marknadsföringsmetod? ;)

Sedan tycker jag att synen här på detta forumet är tudelad och underlig. Vi vill försäkra oss till tänderna, för tänk OM jag föder ett handikappat barn, samtidigt som många gör allt de kan för uppmuntra att ungarna ska rida, trots att det är en sällsynt skadedrabbad sport. Är det någonstans som man riskerar att bli handikappad, är det troligtvis inom extremsporter som ridning.
Men de flesta ser nog till att skaffa olycksfallsförsäkringar också? Och utrustar barn med hjälm och skyddsväst.

Men de flesta ser nog till att skaffa olycksfallsförsäkringar också? Och utrustar barn med hjälm och skyddsväst.

Ingen aning, det är möjligt. Skit samma om ungen blir förlamad, bara intäkterna är säkrade, känns det som.

Ingen aning, det är möjligt. Skit samma om ungen blir förlamad, bara intäkterna är säkrade, känns det som.

Det var en väldigt negativ (och ganska nedlåtande) syn på det hela. :crazy:
Vad har man för "intäkter" för ett barn?

Tycker du att man inte ska låta barn syssla med några riskfyllda sporter (som ridning t ex)? Eller vad är det du vill komma fram till?

Om man nu vill låta sitt barn t ex rida för att man tycker det positiva överväger det negativa så borde man alltså låta bli att olycksfallsförsäkra för att man då är en sådan som tycker "skitsamma om den blir förlamad bara intäkterna är säkrade"? Eller kan man kanske se det som så: jag gör det så säkert som det GÅR inom ramen för ridningen. Dvs säkerhetsväst, hjälm och lära barnet hästsäkerhet och inte släppa ut en 7åring själv i skogen osv. Och en olycksfallsförsäkring så att man; OM olyckan ändå skulle vara framme och ge bestående men; kan få ekonomisk kompensation som kanske kan täcka kostnader för vissa nödvändiga hjälpmedel, täcka kostnader för bra träning/rehab mm.

Om det skulle handla om "intäkter" så skulle man väl a) inte ha skaffat barn alls eller åtminstone b) inte låtit barnet syssla med någon sport, eftersom det också kostar pengar.

Om du nu är emot (privata) försäkringar så får du väl vara det. Det innebär inte att det rent objektivt ALLTID är bortkastade pengar att försäkra sig, sina prylar eller sina barn. Den som inte har egna sparpengar att hosta upp när/om hunden blir sjuk får kanske välja avlidning istället. Den som inte har hyfsat försäkringsskydd för sitt barn kanske inte har möjlighet att behålla bostaden/bilen/syskonets ponny OM nu olyckan skulle vara framme och barnet blir så skadat (av ridning, bilåkning, cykelolycka eller fall från stor sten) att det kräver ständig vård/omsorg och man får vårdnadsbidrag för att kunna sköta det.

Det är ju upp till var och en om man tror/tycker det är "värt det". Men i de fall det HÄNDER något så var det nog definitivt värt det. Även om det för de allra flesta (tack och lov) aldrig blir så illa att man behöver nyttja den där försäkringen.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka