Gravidförsäkring? Vilken väljer man?

Sv: Gravidförsäkring? Vilken väljer man?

T.ex. om barnet behöver vara inlagt en månad så kan båda föräldrarna vara med på sjukhuset utan att behöva oroa sig för att gå i personlig konkurs.
Det är väldigt dyrt att ha ett handikappat barn, tyvärr.

Eller - ännu bättre - så ser man till att ha en liten buffert, eftersom barn, handikappade eller ej, innebär kostnader och frånvaro från jobbet. De pengarna får du dessutom själv behålla om barnet - peppar peppar ta i trä - föds friskt!

Bara för att du inte brukar krocka med andra bilar har du väl ändå en försäkring på din bil/dig själv för den dagen olyckan sker?

Det är väldigt mycket större risk att råka ut för en trafikolycka och just därför, med tanke på kostnaderna för samhället, är det lagstadgat att ha en trafikförsäkring. Det låter som att du vill trycka på att det är viktigt att ha en gravidförsäkring? Jag undrar verkligen i så fall hur stort behovet är?

Du behöver inte ha någon gravidförsäkring. Det är bara ett sätt för försäkringsbolagen att slå mynt blivande föräldrars behov av att känna sig trygga.

De gratisförsäkringar som finns är ju knappast något som gör att de "slår mynt av...". Sen täcker ju inte sådana allt (om nu olyckan är framme) och givetvis medföljer diverse försök att man ska välja en betalförsäkring istället; under grav eller när barnet är fött.

Men är man medveten om det så ser jag inte något självändamål i att låta bli att teckna en gratisförsäkring.

En vän sa till mig att eftersom de inte haft gravidförsäkring var det svårt att få en barnförsäkring?

Det är det knappast.
MEN; möjligen kan det vara svårt att teckna en fullödig barnförsäkring om barnet t ex skulle få förlossningsskador och medföljande funktionshinder eller dylikt. Just för att barnet är oförsäkrat vid själva födelsen så lär väl det bolag man försäkrar in dem i vilja ha någon slags "reservation" för just skador som barnet i så fall har med sig in i försäkringen.

De gratisförsäkringar som finns är ju knappast något som gör att de "slår mynt av...".

Varför skulle du då säga att de finns?
Min teori: de lockar in folk i andra försäkringar och dyrare försäkringar. Blivande föräldrar hör förmodligen till de mest lättpåverkade grupperna som finns och är lätta att övertyga.

Men är man medveten om det så ser jag inte något självändamål i att låta bli att teckna en gratisförsäkring.

Med tanke på propagandan för barnförsäkringar på forum liknande detta, har jag svårt att se hur många föräldrar som vågar säga nej till ytterligare kostnader. För TÄNK OM!

Eller så har man både och. Ett handikappat barn kan betyda åratal iväg ifrån arbetsmarknaden och om man är orolig så ser jag ingen anledning till att lägga högst 1000 kr på en försäkring. Och jag tycker inte graviditesförsäkring inte är så viktigt egentligen, men om man är orolig för hur det ekonomiska skulle se ut om något skulle gå fel så är försäkringen en bra trygghet. Du däremot verkar tycka att försäkringar är av ondo?

Jag tycker helt enkelt att en graviditetsförsäkring är en väldigt liten kostnad som kan ge mycket igen om något går snett, speciellt om man ser på hur dyrt det är att ha barn som du tog upp.

(Sen har jag ett syskon+ en kusin som är handikappad, så för MIG var det viktigt att ha en försäkring även trots vi hade en bra buffert sedan innan)

Det är det knappast.
MEN; möjligen kan det vara svårt att teckna en fullödig barnförsäkring om barnet t ex skulle få förlossningsskador och medföljande funktionshinder eller dylikt. Just för att barnet är oförsäkrat vid själva födelsen så lär väl det bolag man försäkrar in dem i vilja ha någon slags "reservation" för just skador som barnet i så fall har med sig in i försäkringen.

Precis så är det.
Om barnet föds in i en försäkring finns tryggheten från början och, vad jag vet, slipper undantag. Undantag villkoras i regel vid nytecknande - om det inte ändrats på senaste åren.

Det blir allt vanligare att barn blir nekade, undantagna eller får höjda premier av försäkringsbolagen.
Cirka 7 procent av alla ansökningar nekas helt, en fjärdedel får undantag eller höjda premier, och Gunnar Olsson tycker sig se en tendens att försäkringsbolagen har blivit hårdare i riskbedömningen.

Närmare 70 procent av alla barn har någon form av privat försäkring, till ett totalt premievärde på 1,4 miljarder kronor

Man får tycka vad man vill men att hålla sig själv försäkrad anser jag är prio 1 och skulle inte riskera att mitt barn hamnade utanför försäkringssystemet.
Vi pratar om något som kostar dryga någonstans runt 1000-lappen. Det är fruktansvärt lite pengar om man nu råkar ha lite otur.
Det behövs inte något allvarligt tillstånd för att barnet ska nekas försäkring. Vanliga åkommor, för tidig födsel och mycket annat räcker.

Eller så har man både och. Ett handikappat barn kan betyda åratal iväg ifrån arbetsmarknaden och om man är orolig så ser jag ingen anledning till att lägga högst 1000 kr på en försäkring.

Eller så tar man itu med sin överdrivna oro. Är det inte det som är problemet?

Man får tycka vad man vill men att hålla sig själv försäkrad anser jag är prio 1 och skulle inte riskera att mitt barn hamnade utanför försäkringssystemet.

Hur stor procent av de som tecknar en försäkring använder den under barnets uppväxt?

Du däremot verkar tycka att försäkringar är av ondo?
QUOTE]

Ja, jag tycker att forum i stil med detta har en tendens att uppmana kleti och pleti - och i synnerhet föräldrar - att försäkra sig mot allt möjligt. Jag tror att det på sikt kan urholka det allmänna systemet på ett allvarligt sätt. Varför skulle politiker vilja anslå pengar till det allmänna vårdsystemet, om människor har större tilltro till försäkringsbolagen, nästan oavsett hur vårdsystemet ser ut?

Sedan tycker jag att synen här på detta forumet är tudelad och underlig. Vi vill försäkra oss till tänderna, för tänk OM jag föder ett handikappat barn, samtidigt som många gör allt de kan för uppmuntra att ungarna ska rida, trots att det är en sällsynt skadedrabbad sport. Är det någonstans som man riskerar att bli handikappad, är det troligtvis inom extremsporter som ridning.

Men vem är INTE orolig för att barnet inte skulle vara friskt? Har du barn?

Att ha en försäkring är verkligen inte överdriven oro, egentligen bara sunt förnuft om man kan avvara 1000 kr en månad.

Att ha en försäkring är verkligen inte överdriven oro, egentligen bara sunt förnuft om man kan avvara 1000 kr en månad.

Vad menar du?
Det är klart att de flesta kan avvara de pengarna, precis som de flesta kan vara från jobbet en månad utan att gå i personlig konkurs!

De där olyckliga 7 procenten som inte får försäkra sina barn, eftersom de troligen är mer benägna att få men och skador och försäkringsbolagen vill tjäna pengar på friska personer, vad ska de göra då, om en försäkring är livsviktig?

Det är det knappast.

Du, det kan stämma! De hade "lättare" komplikationer vid födseln så det kunde ha med det att göra, tänkte inte på det :)

Jag var inte ett dugg orolig för att barnet inte skulle vara friskt. Inte heller hade jag någon graviditetsförsäkring. Dessutom red jag hela graviditeten. Och hoppade. Och trillade av.

Hur stor procent av de som tecknar en försäkring använder den under barnets uppväxt?

Bra fråga, rätt låg siffra - gissar jag.
Dock vet vi att många missar att använda sina försäkringar, gäller både vuxna och barn. De flesta hör bara av sig när det hänt något riktigt allvarligt. Försäkringarna täcker även mindre incidenter.
Vi vet även att många har rätt till ersättning från försäkring men är för sena med att skadeanmäla.

Så, den siffra som troligen finns över hur ofta barnförsäkringarna används är troligen lite missvisande mot det antal som hade kunnat få valuta för pengarna.

Hur som, för mig är det i denna fråga fullkomligt skitsamma eftersom jag hade velat ha den där försäkringen OM jag tillhörde en av de (få?) som råkade ut för små/stora problem. Försäkringarna i sig underlättar i trista situationer.

Eller så tar man itu med sin överdrivna oro. Är det inte det som är problemet?

Den du adresserar har berättat att denne har ett syskon och en kusin som fötts med skador elr sjukdomar, och du kallar oron för överdriven...?

Jag har försäkrat mig under graviditeten och även mitt barn. Liksom hunden, huset och bilen. Har hittills sparat så många tiotusentals kronor tack vare de försäkringarna att en liten slant till imte gjorde någon större skada.

Jag litar inte på att samhället ska ta hand om oss om någon av oss blir dålig, därför försäkrar jag/vi oss. Min oro är inte överdriven, jag känner bara att jag vill gardera mig bäst jag kan.

Jag litar inte på att samhället ska ta hand om oss om någon av oss blir dålig, därför försäkrar jag/vi oss. Min oro är inte överdriven, jag känner bara att jag vill gardera mig bäst jag kan.

Det är detta jag också känner och efter att på nära håll sett hur "bra" samhället tar hand om handikappade så kände jag ett stort behov av en försäkring.

*kl*
Så ingen av er hade minsta tanke på "tänk om det blir något fel?" Jag red också under min graviditet (på en unghäst) tills v.23 då kroppen satte stopp. Bara för det betyder det inte att jag var orolig för att något skulle gå fel vid förlossningen (som var min största oro).

Angående man låter barnen rida osv, tror du inte att det är en stor anledning till att man har försäkring? Eftersom barnet håller på med farliga sporter.
Livet är fullt av överraskningar och att ha en försäkring kan hjälpa mycket om det blir en negativ sådan.

Det är detta jag också känner och efter att på nära håll sett hur "bra" samhället tar hand om handikappade så kände jag ett stort behov av en försäkring.

*kl*
Så ingen av er hade minsta tanke på "tänk om det blir något fel?" Jag red också under min graviditet (på en unghäst) tills v.23 då kroppen satte stopp. Bara för det betyder det inte att jag var orolig för att något skulle gå fel vid förlossningen (som var min största oro).

Angående man låter barnen rida osv, tror du inte att det är en stor anledning till att man har försäkring? Eftersom barnet håller på med farliga sporter.
Livet är fullt av överraskningar och att ha en försäkring kan hjälpa mycket om det blir en negativ sådan.

Perfekt exempel på den där märkliga varianten av trygghetsnarkomani. Att rida unghäst när man är gravid måste höra till det mest korkade man kan göra, sett ur en riskkalkyl. Hur en gravidförsäkring skulle kompensera för den risken kan jag inte begripa, det låter helknasigt. Jag har också handikappade i min närhet. En kvinna bröt ryggen efter att ha fallit av en häst. Det måste dock glädja er försäkringsintresserade att hon jobbar heltid - visserligen i rullstol och förlamad för livet, men räkningarna kan hon ju betala, och det verkar ju vara viktigt i sammanhanget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka