Gravidförsäkring? Vilken väljer man?

P

Patron

Sitter och tittar lite bland de olika bolagens gravidförsäkningar och vet inte riktigt vilken jag borde välja...
Minns att jag hörde ett repotage på radion någon gång om en kvinna som tecknat en sådan där gratisförsäkring och sedan inte fått någon ersättning. Den niten tänkte jag inte gå på...

Vad har ni valt för bolag och försäkring/ar och varför?

Om ni sedan behövt hjälp, har det gått bra att få ut pengar från försäkringsbolaget?

Sv: Gravidförsäkring? Vilken väljer man?

Nu har jag inte behövt använda försäkringen då barnet inte är fött ännu, men jag valde Ifs försäkringar.
Först gratis delen då man inte kan teckna den som kostar några pengar innan v.26 (eller det kan man, men den börjar inte gälla innan)
Jag valde ifs försäkring därför den var mest täckande, täckte t.ex. kromosomskador vilket de flesta (alla?) andra inte gör. Var också höga belopp om något skulle gå fel. Men den är också den dyraste försäkringen, men jag lägger gärna lite extra pengar på en bättre försäkring!

De flesta försäkringsbolagen har en gratis försäkring och en som kostar. Enligt mig är det bra att ha båda två då gratis försäkringen börjar gälla direkt men den som kostar börjar oftast gälla efter en viss vecka :)
Så gratis försäkringen är inte bara av ondo;)

(Jag valde min försäkring genom att jämföra de som fanns på marknaden)

Jämför själv på:

http://konsumenternas.se/

Många väljer fackens barnförsäkring.
Fördelen är att den tar emot alla barn och är billig, den är dock inte billig utan anledning.

Jag resonerade såhär, jag har länsförsäkringar som bil- och hemförsäkring, därför blev det ett självklart val att fortsätta placera mina försäkringar hos dom, tog först gratisförsäkringen. Och valde också att teckna till den som kostar pengar, började gälla v. 26.
Den kostade mig 650 kronor, och dessa pengar dras av på kostnaden av barnförsäkringen sen längre fram om jag väljer att teckna även den hos länsförsäkringar.

Vad har du för försäkrningsbolag i övrigt? Samlar man alla hos samma bolag får man ju dessutom rabatt.

En annan fördel är att vi får hyra ett babyskydd på länsförsäkringars bekostnad pga att vi har två eller fler försäkringar hos dom. Och det är samma babyskydd som NTF hyr ut så jag litar på att det är säkra grejer.

Så som sagt, det finns fördelar att samla allt hos samma bolag :)

Jag hade faktiskt länsförsäkringar på allt annat (utom hunden som var på if men den försäkringen stod inte på mig), så jämförde länge och väl men valde ändå tillslut if.
Jag tyckte att som sagt att det var värt att betala lite extra:)

Sen finns det fler försäkringsbolag som har bilbarnstolar att hyra, eftersom vi har köpt eget så vet jag inte hur lätt det är. Men det känns som en väldigt bra idé:)

när jag jämförde nu verkar if bättre än länsförsäkringar också, och det där med bilbarnstolen tror jag också fler har, så jag menade inte att sälja in länsförsäkringar :D

Och jag tycker det låter som om jag säljer in if:o

Men jag tror det är viktigt att jämföra ordentligt och välja själv den som känns bäst! Jag satt och jämförde olika försäkringar i ungefär en månad. Men jag tyckte det kändes viktigt då vi inte skulle ha råd att ta hand om ett handikappat barn på bästa sätt (anpassa huset osv.) och då jag har ett handikappat syskon vet jag hur jobbigt det är med handikappade barn.
Att ha försäkringen tror jag mest är psykologiskt bra för mig, då jag inte behöver oroa mig för om något går fel på samma sätt. Man har helt enkelt ett skyddsnät:)

haha vi kanske borde få betalt av respektive försäkringsbolag för bra promotion? ;) haha.

Jag tror också det, det som känns rätt är det som är bäst för just en själv, jag är nöjd med mitt val men nu när jag jämförde såg jag ju olika fördelar med andra bolag också. Däremot tror jag alla borde ta både gratis och betalversionen hos det bolag man väljer. :)

Ja, vi får ta och kontakta dem med betalningskrav:D

Jag tror också det viktigaste är att man inte bara nöjer sig med gratis delen, även om den är bra att ha innan v.26

Hur fungerar det, om jag har en gravidförsökring i ett bolag, kan jag byta och ha barnförsäkringen någon annanstans sen?

Ja. Vi hade länsföräkringar till gravidförsäkringen men eftersom deras barnförsäkring är helt värdelös bytte vi till Skandia. Jag vågar inte säg om alla försäkringsbolag går med på det, men med skandia var det inga problem.

Sitter och tittar lite bland de olika bolagens gravidförsäkningar och vet inte riktigt vilken jag borde välja...
Minns att jag hörde ett repotage på radion någon gång om en kvinna som tecknat en sådan där gratisförsäkring och sedan inte fått någon ersättning. Den niten tänkte jag inte gå på...

Vad har ni valt för bolag och försäkring/ar och varför?

Om ni sedan behövt hjälp, har det gått bra att få ut pengar från försäkringsbolaget?

Du behöver inte ha någon gravidförsäkring. Det är bara ett sätt för försäkringsbolagen att slå mynt blivande föräldrars behov av att känna sig trygga.

En vän sa till mig att eftersom de inte haft gravidförsäkring var det svårt att få en barnförsäkring?

Fast jag kan säga att mina föräldrar var väldigt glada över det då deras barn blev handikappat.

Fast jag kan säga att mina föräldrar var väldigt glada över det då deras barn blev handikappat.

Tycker du att gravida ska oroa sig för att deras blivande barn blir handikappade, och att lösningen på det i så fall skulle vara en graviditetsförsäkring?

Jag tror att oron för att barnet inte ska vara friskt finns för alla gravida, i mitt fall var den nog större än i vanliga fall. En graviditetsförsäkring tar inte bort oron för att barnet ska vara sjukt (för det går nog inte), utan den är till för att OM barnet blir sjukt så har du viss ekonomisk trygghet som du inte skulle haft annars.
T.ex. om barnet behöver vara inlagt en månad så kan båda föräldrarna vara med på sjukhuset utan att behöva oroa sig för att gå i personlig konkurs.
Det är väldigt dyrt att ha ett handikappat barn, tyvärr.

Sen behöver det inte vara en skada som gör barnet handikappat, men ändå gör att barnet behöver vara inlagt (fel på hjärtat t.ex.) och då kan det vara bra att ha en försäkring.

Bara för att du inte brukar krocka med andra bilar har du väl ändå en försäkring på din bil/dig själv för den dagen olyckan sker?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka