Sv: gravid...
Vad roligt att det äntligen är några som har lite sunt förnuft
Jag har läst på en del andra trådar om detta med ridning & graviditet och många har i stort sett idiotförklarat dom som rider under tiden. Menat att man är oansvarig m.m.
Då skulle det ju vara farligt att åka bil, buss, gå på halkiga gator m.m.
Jag är själv gravid i 6:e månaden med tredje och rider ca 4 dagar i veckan. Har ju dock märkt att jag får skritta mer och mer, är väldigt jobbigt att "hålla emot" med magmusklerna när man ska trava (rida lätt eller sitta ned). Galopp i fältsitt går bra än så länge.
Jag säger som dom andra, känn efter vad kroppen säger. Så länge allt känns OK är det ingen fara.
Kroppen är ju gjord för att hålla igång och användas!
Har också hört att man kan få en svårare förlossning eftersom bäckenbottsmuskulaturen blir starkare. Fast hellre en lite tuffare förlossning och att jag sedan har en stark bäckenbotten så jag slipper kissa på mig
Jag räknar väl inte med att kunna rida till dagen innan och inte heller direkt efter. Under den månaden/månaderna jag inte kan rida kommer jag jobba henne från marken plus att min man kan skritta lite (åka häst
).
Detta att man bli nojjigare efteråt stämmer bra
Fast man får "pratat med sig själv" och förklara för sin hjärna att man bara är barnslig och hittar på faror.
Senast i söndags kom jag på att jag kanske inte skulle hinna få ut alla barnen ur bilen (dom sitter ju i bilbarnstolar) om bilen skulle börja brinna. I några minuter var jag helt kallsvettig över detta och funderade på HUR jag skulle göra, vilket barn ska man ta först.
Sen fick jag lov att säga till mig själv att risken knappast är överhängande och att det inte går att tänka på det varje gång vi ska åka bil
Lite utanför ämnet men men.....