Gravid + receptbelagt smärtlindring?

klockmalva

Trådstartare
Är det någon här som fått/ätit/äter smärtlindrande/dämpande medecin under graviditet? Vad har ni fått isåfall?

Jag fick citodon utskrivet och det var rena drömmen mot fog-smärtorna men jag fick en allergisk reaktion och får inte ta det mera.
Läkaren på akuten vågade inte föreskriva något annat heller.

Tänkte höra om någon här har erfarenhet ....?

Sv: Gravid + receptbelagt smärtlindring?

Kanske ska lägga till att alvedon är jättebra mot huvudvärken och ryggvärken och armvärken och benvärken (som är konsekvenser av den andra smärtan) men biter inte ett piss på smärtorna i underlivet och "bäckenet".

Jag gick på dexofen när jag var gravid och hade ont, tror det heter ngt annat nu, men det funkade rätt bra iaf.

Verkar inte säljas alls när jag googlade. Den var tydligen dödlig och kunde ge hjärt/andningspåverkan...

Inte särskilt dödlig när jag tog den, måste jag säga. Däremot fick man absolut inte kombinera den med alkohol, då kunde den bli farlig. Stora varningstexter på asken. Men det är ju inget problem när man är gravid och ändå är absolutist.

Har för mig att jag fick en ersättning, dolox-nånting, sista gången jag hämtade ut på det receptet, den kanske säljs fortfarande?

Den var iofs samma läkemedelsgrupp som citodon, opioider, och det kanske du inte tål om du är allergisk mot citodon?

Avreggades tydligen 31/3 -2011 enligt fass. Tydligen samma tid som dexofen.

I vilket fall lär det ju inte finnas ngt receptfritt som hjälper, så ts behöver ändå få hjälp av en läkare för att hitta ngn ersättning för citodon.

ja det behöver jag men de står där som frågetecken alla tre jag patat med, av läkarna alltså. Tänkte höra runt lite själv så man kanske kan lämna nåt stalltips?
Det är oklart om det är astma el. allergi mot morfin som jag "dras" med.

Jag äter, pga smärtsamma förvärkar, Bricanyl, Alvedon 665, Kodein och Morfin. Samtliga utskrivna av olika läkare. Voltaren, ipren och diklofenac får man äta tom vecka 25 har jag för mej.. Kolla med din läkare om Kodein (som är ett substitut för Citodon) kan vara ett alternativ, eller kanske morfintabletter?

kodein är ämnet som finns i citodon och är ett slags morfin.
Det är troligen det jag reagerade på.

Tål du inga opiater alls är du nog körd, dessvärre, för det enda alternativet jag känner till, som är starkare än paracetamol, är nsaid, typ voltaren, och det kan man inte ta som gravid såvitt jag vet.

jag vet ju inte egentligen. Jag fick en allergisk reaktion efter att ha tagit citodon. mer vet jag inte just nu ...

Jag fick också citodon, mot min huvudvärk. Precis som jag misstänkte tålde jag inte dom. Tål inte opiater alls. Spydde som en gris... Något annat finns tydligen inte att tillgå. Då har jag också varit hos flera olika läkare.

Fast att man mår illa och spyr av morfin är så vanligt att det måste räknas som normalt. Det finns det ju bra mediciner emot. Nu är jag ju inte gravid men jag hade aldrig kunnat gå på så höga doser morfin som jag gör om jag inte hade tagit Primperan på samma gång. Primperan tar bort illamåendet.
Är det "bara" illamående du får så be om att få primperan så att du kan få smärtlindring. Primperan ges mot graviditets illamående också så det måste man ju kunna ta.

Jag knaprade Citodon. Provade Dexofen ett tag men fick jobbigare biverkningar av de så jag fortsatte med Citodon. Jag åt även kopiösa mängder Alvedon. Jag hade också tillgång till en TENS-apparat som lindrade ibland.

Det tråkigaste och svåraste tipset är nog att hålla sig så stilla det bara går för att inte få ytterligare ont. Jag låg i princip stilla i soffan i 3 månader.

Lider med dig!
Mvh Miks

Tensen är skön på ömma muskler men biter ju inte på fogarba.
Jag har legat i två veckor i princip men varit "still" i två månader... börjar bli kämpigt med att duscha osv. nu... har 2-3 månader kvar ...

Åh stackars!

Jag planerade mina promenader mellan badrum och soffa. Ofta så att jag tog en tablettdos, väntade 45 minuter och gjorde det som skulle göras. Jag minns att jag ibland låg och grinade och frågade sambon när jag kunde ta nästa tablett.

Försök att prata med din ordinarie läkare om dina biverkningar. Läkarna på akuten har ju ofta svårt att se hela din sjukdomsbild och rekommendera rätt medicin. Deras uppgift där och då är ju mer att lindra biverkningen. Kanske är det som TinyWiny säger att du kan få annan medicin som kan lindra biverkningarna?

Mvh Miks

låter som du har haft det som jag. här är det också
planering... :-s

jag har ingen "egen ordinarie" läkare- hur "får man tag" på en sån egentligen...?

Jag åt oxå citodon. Fick något annat morginpreparat först (kan det ha hetat spasmofen?), men det spydde jag bara av. Citodon fungerade ok om jag åt lergigan comp samtidigt mot illamåendet.

Hoppas du hittar något som fungerar!

Liknande trådar

Hundhälsa Gamlingen på 10 år har fått lättare att sträcka sig på äldre dagar. Som den försiktiga själ han är (om man vill va elak är han jäkligt...
Svar
3
· Visningar
956
Senast: Lenis
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar