Gravid-nojja!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Linda.B

Trådstartare
Antar att det finns fler än jag. Hur är det med er när det gäller sug efter mat, drycker och godis?

Själv har jag alltid varit förtjust i all sorts mat, men härom kvällen när sambon gjort sig till och lagat stekt laxfile, potatis och en god romsås, som jag i normala fall älskar. När jag såg laxbitarna på sitt fat såg jag framför mig en ful, äcklig gapande fisk - fick kväljningar och var tvungen att kräkas, så just nu gillar jag absolut inte fisk.

Den kvällen levde jag på en påse sega råttor.

Har alltid varit noga med att äta en rejäl frukost, vilket jag inte alls gör längre. Kopiösa mängder te och knäckebröd är allt jag orkar peta i mig.

Ena stunden jättesugen på en stor kexchoklad, under tiden stackars sambon är iväg och handlar har jag hunnit se en chips-reklam på Tv och är i stället sugen på chips & dipp.

Clementiner har jag också sug på, men så här års är det lite ont om dem och finns det så är de ganska fula. Vid ett tillfälle fanns det inga i affären så sambon kom hem utan, vilket ledde till att jag börja tjuta och det klarade inte han att se utan satte sig i bilen och körde dryga milen till en större mataffär - som inte heller hade clementiner.
Han vågade chansa och köpte mandariner på burk. Dessa var supergoda och söta.

Herregud jag kan fortsätta hur länge som helst!
Hur förändrades era matvanor under graviditeten?

Mvh Linda
 
Senast ändrad:
Sv: Gravid-nojja!

I början var det mer varierat, då mådde jag illa så då handlade det mest om vad jag kunde stå ut med att äta just då. Nu när illamåendet släppt har jag fått bättre matvanor igen, men jag har också fått cravings: jag måste ha apelsinjuice, helst en liter om dagen (juice har jag inte druckit på massor med år).

Dessutom har jag varit vegetarian i tio år, men det är jag tydligen inte längre. :o Härom veckan blev jag så sugen på prickig korv att jag nästan hade kunnat döda för det, och denna veckan har jag ätit smörgås med rökt skinka:p .
 
Sv: Gravid-nojja!

Jag har mått dåligt de första tre månaderna, så jag har fått tvinga mig att äta på regelbundna tider, vilket fick till följd att jag har lärt mig äta frukost.


Men det finns några saker jag verkligen ängtar efter, dag som natt, jag kan tom kliva upp mitt i natten för att fixa det.... Pulvermos, med smör i..... det kan jag leva på! Clementiner är något jag äter i kopiösa mängder, idag har det slunkit ner 5 stycken tror jag.....:o Och så mjölk, jag får hejda mig vid en liter om dagen, annars kan jag lätt svepa 2 :angel:
 
Sv: Gravid-nojja!

Trots att jag bara har 2,5 månad kvar klarar jag inte av kinamat för tillfället. Annars har jag inte haft några större problem med mat/illamående. Visst, de första månaderna mådde jag lite illa, men inte värre än att jag kunde äta hyfsat normalt.

Jag har haft småperioder med sug efter vissa saker - men det har faktiskt varit nyttiga sådana :bow: I november var jag ständigt sugen på kokt potatis gärna med smör. Bakad potatis med crème fraiche och lök kunde jag äta både till lunch och middag flera dagar i rad. I januari och halva februari var det Vichy Nouveau Citrus. Jag som aldrig tyckt om kolsyrat vatten hällde i mig litervis om dagen :eek:
 
Sv: Gravid-nojja!

Haha! jag blev oxå äcklad av lax när jag var gravid...Och jag älskar det oxå annars, men fyyyyy vad läbbigt det var då... Ett par månader hade jag riktigt chokladsug, satt fint på höfterna sen:D :D :D Annars var det inget särskilt jag hade sug efter..
 
Sv: Gravid-nojja!

Min första riktiga misstanke om graviditet kom när jag helt oväntat blev sugen på en semla och framförallt mandelmassan inuti...blää, jag som inte ens gillar mandelmassa:confused: . En vecka efter tog jag en test som visade POSITIVT!
 
Sv: Gravid-nojja!

i början va jag jättekänslig med vad maten smakade å luktade. hade ganska stort sug efter saltlakrits efter perioden då jag bara kräktes. Nu känner jag mig typ som vanligt. Är ju lite mer lättretlig å blir på dåligt hummör om jag tvingas äta makaroner å köttbullar tex. men jag kan äta det mesta utan att bli illamående. saltlakritssuget är som bortblåst. ska jag äta godis gör jag de på helger och då är det mest sura å syrliga godisar som gäller=/ (jag har alltid älskat saltlakrits)

Jag dricker oftast oboy till frukost. ibland juice. resten av dagen dricker jag vatten. är mycket törtigare nu än innan å vatten släcker törsten bäst. + att de skulle bli jävligt dyrt om jag ex skulle dricka 2 liter juice om dan=)

Innan jag blev gravid brukade jag äta 2 ggr om dagen. de va för jobbigt att äta lunch helt enkelt. nu äter jag minst 4 ggr om dagen. Jag blir riktigt grinig och mår illa om jag inte får äta när jag blir hungrig.

Jag är i v 31.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gravid-nojja!

KL
Enda är bara att jag måste äta övh, det behövde jag inte förut. Men nu faller blodsockret som en sten om jag inte äter som jag ska. Men inga nojjor att jag inte kan äta det ena eller andra.
 
Sv: Gravid-nojja!

Jag har inget speciellt jag är sugen på.. Det blir mest om ser nått så blir jag sugen... Som nu när jag läste denhär tråden så blev jag obehagligt sugen på fisk... *suck* blir väll till att ställa sig och laga det nu verkar det som :cool:
 
Sv: Gravid-nojja!

Ibörjan spydde jag nästan om jag så bara tänkte på McD, Pizza o annat sånt..
Apelsinjuice det måste jag bara ha. - Jag avskydde apelsinjuice innan men nu dricker jag det hela tiden istort sett.
Mjölk kan häva i mig 2liters paket om dagen. Skall dock undvika att dricka mjölk nu när jag äter järntabletter..
Godis har jag inte haft så stort sug efter det har snarare minskat. Men chockladsugen finns kvar..

Har oxå börjat äta mer regelbundet, ca 4gånger per dag. Innan räckte det med 2 gånger per dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp