gravid i vecka16 o går i hästköpstankar

S

stalltomte

Hej!

Som rubriken säger är jag gravid i vecka 16 och funderar på att köpa häst.
Jag har sedan starten på 2012 varit medryttare på en 7årig mycket personlig valack.

Från början var vi två medryttare men nu är det bara jag kvar och hästägaren funderar allvarligt på att sälja hästen eftersom hen har två hästar och gillar sin andra häst bättre.

Jag känner att den här hästen verkligen är en häst för mig, utbildad nog för att vara utvecklande för mig men har samtidigt potential för att utvecklas mer när jag är redo. Men jag är ju gravid, och hästen behöver mycket motion! Max en vilodag i veckan för att han ska må riktigt bra.

Tänk om jag får foglossningar om två veckor, tänk om bebisen som kommer ut vägrar barnvagn så jag aldrig hinner rida?! :crazy:

Nu har jag en väldigt stöttande man som är positivt inställd till vårt hästägande (vi har en gammal skogsmulle sen tidigare), men att tro att han kan ha bebisen varje kväll i veckan är ju att ta i. Han måste få ha ett liv han också:angel: bebis kommer få pensionerade farföräldrar som säkert gärna passar och morföräldrarna bor nära stallet och är mkt hästvana men... usch jag blir galen av allt funderande!

Hur hade du gjort?
Finns det någon med liknande erfarenheter?!

Är jag galen som ens tänker tanken, hade jag inte varit gravid hade jag inte ens funderat då hade jag bara köpt hästen!

Sv: gravid i vecka16 o går i hästköpstankar

Jag har 2 barn. Och älsta är 3 och yngsta 1 år. Och jag kan ärligt säga att jag orkade inte med häst under någon av graviditeterna. Med nr 2 var jag sjukskriven 98% av graviditeten med foglossning, kräkningar och sammandragningar. Hade 2 medryttare och det funkade men absolut inte optimalt! Efter förlossningen var jag uppe på hsätryggen efter 1 månad. Gick kanon tills lillen bestämde sig för att han inte ville ligga i vagn. Har man häst so ska ridas behöver mna få loss minimun 2h/dag utan barn. OCh det är oerhört svårt!

Jag råder dig att inte köpa en häst som kräver ridning 6 dgr/veckan. Kan garantera att den tiden kommer inte finnas. Jag trodde jag skulle fixa det. MEn tji fick jag! Nu står jag här och har sålt alla hästar utom 1, hon är utlånad på obestämd framtid. Kvar har vi en liten mimiatyr som jag och älsta sonen kan gosa med och rida när han vill! Lagom med häst ooch inga krav. I år betäcker jag ett sto och planerar att ta upp ridningen på allvar om 3½ år. Då är yngsta 4½ år och älsta 6½ år. OCh de kan då vara med mig i stallet och har mer förståelse. Men nu, nej det funkar inte alls!

Fast du kan inte garantera att tiden inte finns. Givetvis ska TS vara medveten om att det kan bli så. Men det kan också bli så att tiden finns. Nu är visserligen min dotter bara ett år och vi har inte fler än ett men jag har inga problem att hinna med tre hästar varav en rids.

Det hela beror ju på vad TS och hennes partner har för förutsättningar. I mitt fall så studerar jag samt har tre extrajobb. Min sambo har varit hemma med semester och föräldraledighet ända sen dottern föddes. Sen några månader tillbaka studerar han gymnasiekurser på heltid och distans. Det ger såklart oss helt andra förutsättningar än om han hade haft ett arbete där han varit borta mån-fre varje vecka.

Det du skriver är ju det som jag logiskt sett vet kan bli verkligheten för mig med. Just nu mår jag lysande och orkar med att rida 6 dagar i veckan men magen kommer ju inte bli mindre, jag är ju inte halvägs ens än.

Nuvarande ägaren (som själv inte har barn) tycker att: "men det kvittar ju om du bara reptränar och longerar ett år". Men jag tycker hästen är värd så mycket mer än det också är jag rädd att bara stallsysslorna kommer vara nog när vi är en till i familjen.

planen är att jag är föräldraledig först och sedan kommer jobba deltid (hur många procent är svårt att säga, beror på tjänstefördelning för "mitt" ämne)

Min man jobbar 300m hemifrån och kan själv styra ganska mycket över när han arbetar. När vi har haft valp har han ibland jobbat ett pass mitt på dagen och sedan hem för att åka och jobba på kvällen när jag varit hemma med valpen.

Stallet jag står i är i granngården, vi har vaga planer om att bygga eget stall (och då skulle jag ju kunna pytsa ut stallskötseln på 20min under dagen eller nått).

Vill man så kan man kanske, men jag inser ju att det kommer kräva mycket och vill jag ha det över mig samtidigt som jag ska "lära mig" vara mamma?!

Kan tillägga att jag har 10 min enkel resa till stallet och även har 2 hundar. Visst hade det funnits tid efter förlossningen, men jag lägger den tiden på min familj. Den tid vi kan umgås som familj är mellan 17.30-19.00 på vardagarna. OCh då vill jag inte vara i stallet. Vi jobbar båda och barnen är på dagis på dagarna. så i min verklighet funkade det inte med en häst som måste rodas 6 dagar i veckan. 3-4 dagar i veckan, absolut!

Är det alltså 'bara' graviditeten och ovissheten om hur mkt tid du kommer att ha till hästen som gör dig tveksam?

Jag kan inte svara för dig, utan bara mig själv och jag hade köpt hästen! :) Och jag hade inte räknat med att kunna/vilja rida i mer än en månad till och sedan hade jag räknat med att jag inte satt igång igen förrän tidigast en månad efter förlossningen.

Som f-ledig med första barnet hade jag faktiskt hur mkt tid som helst (men visst, då hade jag också tur som fick en nöjd o glad unge som gillar sin barnvagn). Men mkt av stallgörat går faktiskt att göra med barnet i en bärsjal eller ergonomisk sele! Och när jag väl började jobba igen slukade jobbet (inte barnet) rätt mkt energi, men det har mitt jobb alltid gjort (är lärare) och det både var och är väldigt skönt att få en liten stund i stallet på kvällarna.

Min son är två år nu och han älskar att vara med och mocka och fixa foder. Rida hade jag kunnat göra varje dag, men nu har jag valt att prioritera annat så det blir väl varannan ungefär (eller mindre ifall det är mörkt och eländigt väder). Med två barn som vi har nu är det kanske lite tuffare att få ihop livspusslet... Men klart att det går att hinna med en häst, om man vill och har goda förutsättningar (som t ex nära till stallet och sedan inte ett stall som kräver en massa tid).

Jag hade nog kunnat ha häst när jag var gravid. Red fram till sjunde månaden, slutade sedan inte p.g.a att jag hade fysiska hinder utan för att jag inte hade tillgång till häst och pengar.
När barnet sedan föddes blev det lite knöligare, det är en period på åtminstone sex veckor som man inte ska rida så det får du ha i beräkning. Kan du inte skaffa dig en medryttare som kan hjälpa dig?

Jag skulle ha köpt! Jag har en sambo som är positiv till hästägande, men du har ju tillgång till fler personer än så. Och i allra allra värsta fall får du väl sälja. Då kan du tänka att du hade förlorat hästen tidigare i alla fall men att du försökte. Bättre det än att gå och tänka på att du kunde ha köpt honom..

Jag red till dagen innan förlossningen. Nu när jag är föräldraledig tycker jag att det är superskönt att få åka till stallet och bara vara jag på kvällarna. Vi har en plan för hösten och framåt då jag börjar jobba, som visserligen involverar medryttare två vardagar per vecka.

Senast ändrad:

Det finns tyvärr inga garantier för vare sig hur du eller barnet mår efter förlossningen. Själv tillbringade jag i princip de första 2 åren av den yngstas liv med att åka ut och in på sjukhus.
Även full friska barn tar tid - och måste få ta tid. Och pengar.
Köp inte häst nu utan njut av barnet (barnen) innan du köper häst.

ja, det är klart, man hoppas ju att allt ska gå bra och man får en kärnfrisk unge...och att man själv är fit for fight inom några månader max... men man vet ju aldrig.

ja min man är också positiv till att vi har häst och vill att vi har häst. Men en 7åring som verkligen kräver motion kanske inte är den typen av häst vi borde ha just nu.
Häst måste jag ha har bara varit hästlös korta perioder sedan jag var 12 och varje gång har jag hatat det. Men det är gamlingen har jag ju kvar, även om att lunka runt på honom är ganska tråkigt:o

att barn kostar pengar som någon tog upp är inget jätte problem eftersom jag har extremt billig stallhyra, tar eget grovfoder och har eget sommarbete. Mitt hästägande är relativt billigt, jag fixade tex. att ha två hästar som student.

Känns bra att fått ta del av allas olika erfarenheter och tankar, är bara att fortsätta att fundera och diskutera med mannen. Vi är ju ändå två i det här.

Har intre läst mer än första inlägget men: Du är gravid, inte döende. Köp, det löser sig :)

Har intre läst mer än första inlägget men: Du är gravid, inte döende. Köp, det löser sig :)

:bow:

Ts,jag har måååååånga bekanta som har häst och barn,har aldrig varit några problem. Det "värsta" som hände var att en fick ställa av sin häst på heltid under ett halvår,hästen var lite halvknäpp första tre veckorna,sen fann den sig att bara gå i hagen/promenader.

En annan löste det med flytt till lösdrift.

Dom andra har det rullat på som vanligt med,rider gör dom när pappan kommer hem,alt på ridbanan med barn i vagn. Många har inte ens sina föräldrar i närheten och fixar det galant utan barnvakt,och ni har ju faktist möjlighet till det t.o.m.

Kanske du och nuvarande ägare kan göra nån deal att hon fortsätter rida han nån dag i veckan om du sköter allt annat runt omkring,för det kan man ju göra med barn i vagn/bärsjal osv. Att hon kommer och rider en färdig,påklädd häst,sen tar du hand om allt efter? Du kanske kan betala en liten slant för det,och om inte hon är intresserad så finns det nog säkert nån som är det.

Iom att din man är för idén så skulle jag inte tveka,då är ni två om ansvaret,orkar du inte mocka en dag så kommer han antagligen kunna göra det,eller hur? Lika så kan ju du åka och göra klart allt med bebis med,sen hem och vänta tills pappan slutar,då tar han bebis en timme medans du åker och rider bara?

Finns även MASSA roliga övningar innom tömkörning du kan lära dig,din man kanske kan cykla med hästen,eller kan det kanske gå att skicka han på inkörning så är du ju ganska garanterad att du kan hålla han igång själv under hela graviditeten iaf. En gammal stallkompis till mig hade sån förbannad foglossning redan från månad 3-4 om jag inte minns fel,så hon fick sluta rida då,men körde hästen enda fram till förlossningen nästan. Med barnet innan så red hon till månad 8,så det varierar verkligen.

Min förra ridlärare tävlade på en Söndag,red sin häst en lugn vända på Måndag morgon,födde sonen på Måndag kväll.

Det verkar ju som om det går att lösa ganska enkelt när bebis är född med tanke på att du inte ska jobba fullt,din man kan bestämm alite själv hur han jobbar,och ni har föräldrar nära,utan det är under själva graviditeten som det KAN bli problem,men det löser sig,det värsta som kan hända är ju det att du måste ställa av honom,och jag tror inte han dör utav det faktist...:D

Jag tror det är otroligt indiniduellt. Vissa har kanonförlossningar och barn som sover 4 h i streck mitt på dagen. Där är det knappast ett problem att ha häst, i alla fall under föräldraledigheten.
Andra föder barn för tidigt och ligger inlagda på neo en månad eller två och har sedan barn som sover var 3:e timme, 30-40 min vilket inte ger ett fullt lika lättsamt hästliv.

För mig har de "större prövningarna" när det gäller hästeriet kommit efter föräldraledigheten. Då man vill suga ut all barntid som går att få efter jobbet och sedan har hästen kvar att göra innan läggdags. Ett rätt komplicerat pussel där man får väga sitt eget intresse (och hålla intresset levande när det är som mörkast och kallast) gentemot den övriga familjen, kanske speciellt gentemot ens partner. Man vill ju att alla ska trivas och känna att de får nog med tid, både familjetid och "egotid".

Det finns tyvärr inga garantier för vare sig hur du eller barnet mår efter förlossningen. Själv tillbringade jag i princip de första 2 åren av den yngstas liv med att åka ut och in på sjukhus.

Måste nog vara "tråkig" här och hålla med. Jag ångrar lite i dag att jag skaffade en ny häst efter det att min gamla dog. Var faktiskt rätt skönt att ha kvällarna helt fria :o Han är jättefin på alla sätt men tar både tid och pengar.

Jag har 2 barn (en på 2 år och en på 5 mån.) som går i säng mellan 18-19 varje kväll så det finns ju tid efter det att vara i stallet. Men jag hinner inget hemma när jag är i stallet, kan inte vräka över allt på sambon som också har egna intressen. Kan ju även vara trevlig att ha tid med sin kära sambo ibland också :D Nu kommer jag förhoppningsvis få en medryttare snart :bow: tror att det kommer kännas lättare då.

Så nja tycker du ska tänka över, och om du köper, skaffa en medryttare.

Helt utan att ha någon egen erfarenhet går det väl att föreslå huuuur många worst case scenarier som helst...
Men för det behöver man inte ens vara gravid! ;)

Du kan ramla ned för trappen (ej gravid) och bryts benet och inte kunna rida på 3-4 månader imorgon, eller vara med i en bilkrock och bli förlamad och aldrig mer kunna rida...
Inte för att jag tror det kommer hända men det KAN ju hända...

Hästar är enkla varelser, får den mat och utevistelse är det helt okej!
Kan du inte rida är det tråkigt, för dig eftersom det är ditt intresse men knappast för hästen som har som största intresse att äta och gå i flock! :D

Och du läser ju här, först är det omöjligt att rida under graviditeten sedan blir förlossningen jobbig (för dig) och så en sjuk bebis som aldrig sover och sen börjar du jobba och blir trött sv jobbet och vill dessutom inte offra din fritid på en häst... Jag tror barnet blir tennis eller golf proffs senare och då hinner du bara skjuta till träningar och resa över hela världen och hinner absolut inte ha en egen häst! :D

Skämt åsido, vill du köpa häst och inser att livet kan komma att ändras (av graviditet och bebis eller av helt andra saker) och har stöd av partner och släkt.
Jag skulle slå till!
Blir det inte bra i framtiden måste man kunna ändra det då, försäljning eller utlåning eller vad nu lösningen kan vara
:bump:

Svår fråga det där. Många har redan skrivit så kloka inlägg, kan skriva lite hur jag har gjort:
Har alltid haft hästar fler åt gången som jag tränat och tävlat så när jag blev gravid så behöll jag hästarna för tillfället hade jag tre. Hade sådan tur att jag var pigg och kunde rida hela graviditeten var inte så stor och tung heller så det gick bra, var till stallet dagen efter jag kom hem från BB och mockade igen, rida väntade jag med i 5-6 veckor. Under föräldrarledigheten har jag kunnat rida varje dag men faktiskt inte orkat, har hellre varit iväg på olika mammababytträffar och myst med bebis, detta trodde jag aldrig skulle hända då hästar varit mitt allt i 30 år. Rider ca. varannan dag nu och till hösten kommer jag bara ha 1 häst kvar eftersom jag ska börja jobba, har även medryttare till den hästen 2 ggr/vecka så det tror jag kommer bli lagom. Under mitt år som mamma har jag nog nästan alltid haft tiden till häst men har prioriterat annorlunda än förut. Detta med träning och tävling har jag lagt på hyllan en stund, jag hoppas att jag hittar tillbaka ditt om några år. Vet inte om det hjälpte till i dina funderingar, men det blev ytterligare någons erfarenheter :) Lycka till hur du än gör, både hästar o bebisar är underbara :love:

Just för mig var det väldigt viktigt att ha kvar mitt hästliv efter att vi fick barn. Nu var ju min häst bara 3 år när lillan kom så det var ju inte så intensivt första året, helt perfekt med andra ord!

Jag behöver verkligen den där stunden egentid i stallet som hästen tar och pappan njuter om att få rå om liten på egen hand en stund varje dag. Mata och lägga henne osv.

Nu är dottern 16 månader och vi har varit på hopptävling hela familjen med hästen Kiiiila (som hon kallar min häst Tequila för).

Nu hade jag en lätt graviditet och förlossning. Red hela tiden lite lätt på min systers pensionärpålle och tömkörde unghästen. Red igen lite mindre efter en månad efter förlossningen.

Lycka till med allt! Vill du så går det men om du inte vill utan prioriterar annorlunda ska du inte ha dåligt samvete för det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft egen häst i många år, men kommer nu att tvingas ta bort honom pga skada. Min spontana tanke när han blev utdömd var "ingen...
Svar
12
· Visningar
1 705
Senast: MiniLi
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 432
Hästmänniskan Mår så fruktansvärt dåligt! Har haft min häst i fyra år nu, men började i julas fundera över att sälja honom, då jag är i en ny fas i...
2
Svar
31
· Visningar
4 661
Senast: lil-sis
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 282
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka