Gravid i annat land... (langt)

Krusan

Trådstartare
Funderar pa skillnaderna (lakarkontroller, bvc, tidpunkt for prover etc.) mellan att vara gravid i Sverige mot andra lander...

Jag sjalv ar boende i Melbourne, Australien och har nere ar det komplicerat varre! Kan beratta hur det varit hittils och hur det troligen kommer att fungera i slutet.

Forst och framst efter man varit hos "sin" doktor och konstaterat graviditeten som maste man bestamma sig om man vill anvanda privata eller offentliga sjukvarden. Den privata sjukvarden betalas till stor del av din "obligatoriska" sjukforsakring.

Vi valde att ga privat, da vi bor ca 600m fran ett sjukhus med bra forlossningsavdelning. Man bokar in sig via en forlossningslakare som ar knuten till sjukhuset. Denna forlossninglakare ar den man gar pa kontroller hos varje manad efter ultraljudet i v13. Den skriver aven remisser for ultraljuden och alla prover. Far man maste ga till andra kliniker for att ta blod, det ar inget som gors pa lakarmottagningarna. Sjukhuspersonalen och barnmorskorna kommer man bara att traffa vid sjalva forlossningen. Epidrualen laggs av en narkoslakare och den ar helbedovande, dvs man ar inte rorlig.

Mina kontroller har hittills bestatt av att ta blodtryck och lyssan pa hjartslagen. Var pa ultraljud i v12 (Nub/Kub) och v20. Nu innan nasta lakarkontroll i v28 ska jag ga och ta blodprov for jarn och aggviteamnen.
Jag har inte blivit matt over magen annu.

Sjukhuskostnaderna tacks av den privata sjukforsakringen, ovriga kostnader tacks till storsta delen av Medicare. Men det ar en hel del man far betala sjalv.

Om man gar via de offentliga sjukhusen sa gar man pa kontroller pa sjukhuset hos barnmorskorna, man traffar forlossningslakaren ett par ganger under graviditeten. Ar inte riktigt saker pa provtagning, kostnader etc.

Hur ar det da i andra lander och i Sverige?

Fundersam Krusan

Sv: Gravid i annat land... (langt)

I Sverige sker kontrollerna under graviditeten av barnmorskan. I vissa fall får man även träffa en läkare. Alla standardprover (Hb, glukos, STDs) tas av bm på MVC-mottagningen. Första ultraljudet görs oftast i v. 17-18, då kan man få bege sig till en annan klinik.

Förlossningnspersonalen träffade iaf inte jag innan det var dags, man vet ju inte riktigt vilka som kommer vara i tjänst när det sätter igång.;) Det närmsta en läkare jag kom under hela processen var en läkarstudent som var med under förlossningen. Ska man ha EDA är det en narkosläkare som lägger den och oftast ges väl en "stå-upp-EDA" dvs. man blir inte helt förlamad i hela kroppen utan man kan fortfarande röra på sig (rätta mig om jag har fel här någon).

Det enda man betalar är för tiden på BB och det kostade mig 180 kr. 90 kr/dag.

Sv: Gravid i annat land... (langt)

I England går det till såhär.

Man måste vara registrerad hos en doktor, vanligtvis registrerar man sig på den doktorsmottagning som ligger närmast där man bor.

När man blir gravid så går man därmed till sin doktor och denne kontaktar mottagningens barnmorska som sedan ser efter en under och efter graviditeten. Besöken sker mest som hembesök om det inte gäller ultraljud eller provtagningar för då bokar BM en tid på sjukhuset för det.

Två ultraljud är standard jag gjorde mina i vecka 10 och 20 samt ett extra tillväxt på slutet.

När BM kommer lyssnar hon på hjärtslagen, tar blodtryck o kollar urin.

Jag gick två veckor över tiden och de sista två veckorna hade jag BM hemma ca var 3:e dag men annars ses man var annan vecka.

När man kommer hem efter förlossningen så ser BM efter en hemma de första två veckorna och är allt ok så får man sedan en Health visitor istället. En health visitors uppgift är att hålla koll på att bebis växer som hon ska och att föräldrarna är ok samt att fungera som en länk mellan familj och vård. Hon hjälper oss fram till att barnet är några år gammalt.

All vård är gratis både hemma och på sjukhus och jag tycker att det fungerar bra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 988
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Gravid - 1år Jag och min pojkvan ska ha barn i januari. Det var ett noga overtankt beslut och vi ar mycket glada och forvantansfulla. Vi ar givetvis...
2
Svar
22
· Visningar
3 000
Senast: Mirre
·
Hästvård jag rider fn en hast - 8 ar av cob typ, som har vad jag misstanker ar kotledsinflammation i hoger fram sedan tva veckor tillbaka...
Svar
2
· Visningar
936
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30