Grävd brunn som sinat

Sv: Grävd brunn som sinat

I mitt hus fanns en hydrofor och pump och i brunnen bara ett rör med en backventil. En pump i själva brunnen har jag aldrig haft? Då måste det ju finnas elektricitet till brunnen vilket verkar livsfarligt.....

Livsfarligt? Har man en djupborrad brunn (eller brunn med sughöjd mer än 8-9 meter) är det väl det absolut vanligaste idag att man stoppar ned en dränkbar pump, alltså inklusive elektricitet? Men visst, har man en grävd brunn är det väl vanligast att man väljer en jetpump så som i TS stuga, men tror knappast att det har att göra med att det är farligt med pump i vattnet utan snarare att det är en prisfråga... :D

Ja det är säkert en prisfråga, här används grejor tills de är definitivt slut. Ingen anledning att skrota ngt som funkar heller, men det vore iofs trevligt med en pump som inte ylade så man vaknar med hjärtklappning om ngn försöker smyga i sig ett glas vatten på natten :D (då är det ändå två våningar emellan...)

Tack till alla som svarat i denna för mig mycket lärorika tråd!!

Sambon har hittat en bekant med liknande sommarstugepump och har efter diverse inhandlande av verktyg och gurglande övningar fått fart på vattnet igen :love:

Nu ska jag SLANGA istället för att BÄRA vatten till sex törstiga hästar :laugh:

(jag bär ofta till dem och silar från reservbrunnen men den har vi tömt nu)

Om hydroforen envisas med att gå och gå så kan det behöva "fyllas på luft" - tydligen lätt om man kan det men vi brukar ringa rörmokaren.
Och nej - vi har inte heller någon pump i brunnen - bara en sådan som du har på bild och en hydrofor.

Mmm, jag ska se om det hjälper att bara lufta hydroforen själv enligt mimmipiggs länk.

Det finns ingen tryckmätare som funkar på hydroforen så det är lite svårt att kolla. (fattas ett litet glasrör)

Vad underbart det är att ha vatten :banana::banana:

(gissa hur skitiga vi är efter tre dygn i den här värmen :p )

Jag levde mitt liv med hydrofor utan tryckmätare...

Vad gäller luftning så brukade jag helt enkelt stänga av pumpen, öppna kranen längst ner och låta vattnet rinna ur samtidigt som jag lät en kran inne i huset vara öppen. Så småningom var hydroforen tom och full med luft istället. Då stängde jag kranen, och slog på vattnet.

Trycket i hydroforen ville gärna sjunka så det var en åtgärd som behövde göras lite då och då. Jag öppnade ibland innan jag åkte till jobbet och stängde på kvällen närjag kom hem.....

Bekanten som hade brunn längre bort från hus o stall och behövde rejält tryck till stuteriets ston använde kompressor för att få in tillräckligt tryck i hydroforen. Så drastisk har jag själv aldrig varit.

Vad gäller slammet i botten - ställ ner en aluminiumstege och knalla ner så långt du vill och börja hiva upp gegga med hink fäst i ett rep. Den andre av er står uppe och halar upp hinken vartefter den som är nere i brunnen fyller den.

Som sagt - se det som kompetensutveckling :rofl:

Nu är brunnen full med vatten :love: så här klättras ingenstans :angel:

Ska man behöva lufta hydroforen varje vecka? Verkar lite meckigt :crazy: Vi flyttade in en vecka efter att rörmokaren varit här och då ylade pumpen redan.

En dum fråga till kompetenta tanten - om man med avstängd pump tömmer hydroforen och lämnar kranarna öppna - inte kan pumpen på något sätt bli tom igen då :crazy:

(ingen kul procedur att fylla på den)

Det SKA inte gå att tömma pumpen på annat sätt än att "köra den tom". Men vad vet jag som inte har levt med så gammal och antik pump som din på många år.... den kanske läcker p´å något vis. Jag är inte rörmokare bara en gammal kärring som levt med hydrofor och pump......:laugh:

Från min barndoms pumpar - som väl var av äldre märke än din - så minns jag dock inget sådant. Då bara öppnade mina föräldrar kranen nedtill på hydroforen och lät vattnet rinna ut. När det inte kom mer så stängde de och pumpen fick fylla på igen.

Om jag fattat rätt så ska det finnas en "gummiblåsa" inne i hydroforen som pressas ihop av högt tryck. Det ska liksom vara den som skapar trycket. Om den är punkterad så är det nog svårt att få hydroforen att hålla tryck. (Om jag nu som sagt fattat allt rätt).

.... detta trista och händelsefattiga liv på landet.....:D

Om vattnet rinner undan mellan brunn och pump så är det läge att byta bottenventilen som sitter ytterst på slangen/röret i brunnen, 100 spänn på Jula.

Å vad underbar den här tråden är, jag suger i mig era klokheter som en svamp inför kommande garanterade problem :p :bow:

(har inte haft tid att tömma hydroforen ännu, ska ta det som semesternöje om en vecka :D)

Måste ni byta pump så skaffa då en hydropress som har en "inbyggd" tunna kostar inte mer och du får färskare vatten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka