Grävd brunn som sinat

Silverkedjan

Trådstartare
Hur lång tid kan det ta innan den återfyller sig självt, är det värt att vänta på det?

I botten är det bara gegga med obeskrivlig stank, känns inte så kul att veta om det när man ska dricka vattnet :crazy:

Måste man rensa/slamsuga dricksvattenbrunnar?

Denna har stått oanvänd i knappt tio år.

/Tim som haft djupborrat tidigare

Sv: Grävd brunn som sinat

Vi städade vår brunn.
Mannen i huset klättrade ner på liten ihopsnickrad stege och sedan öste han i gegg i hink och jag drog upp och tömde.

Min erfarenhet är att en brunn som sinat en gång gör det igen, och igen, och igen:crazy:

Visst kan man rensa upp den och hoppas på turen men med en så regnig period som det har varit i stort sett hela landet så hade jag inte hoppats på att vattnet kom tillbaka för att sedan inte försvinna igen.

Jag hade i ert fall tagit in anbud om brunnsborrning om det är en brunn ni är beroende av.

I ditt fall bör du nog slamsuga brunnen först.
Sen ser du ju om den återfyller med vatten, om den gör det så måste brunnen sen användas för att kunna återfyllas - det beror på vart du har grundvattennivån.
Men det är alltid en chansning med grävda brunnar, vattenprov är också lämpligt - efter att ett par tre återfyllningar skett - för att se om det öht är tjänligt som dricksvatten.
Lycka till!!

*kl

Mina morföräldrarhar hade en brunn med bra vatten men som alltid hade lite för låg nivå. Dvs vattnet tog hela tiden slut. De anlitade någon firma som borrade djupare dvs de gjorde inte en helt ny brunn.

Vet inte vad det kan kosta, tror det var dyrt men morfar sa att det var värt varenda krona att slippa snåla om vattnet som de varit tvugna i alla år. Att kunna diska och tvätta samma dag man duschar var inte en självklarhet innan och något som kan vara trevligt att unna sig när man är 80 år :)

Du behöver nog anlita någon som kommer ut och tittar om det är aktuellt att fördjupa den befintliga brunnen eller om en helt ny skall borras på en gång?

Grävda brunnar måste skötas, ja.

Emellanåt måste de tömmas och rensas. Grävas ur i botten för att få väck slam o annat. Sedan gärna kalkas också.

Men grävda brunnar kan sina, vattnet tar sig en annan väg helt enkelt.

Jag har vuxit upp med slagrutemor och dito far. De kollade på vår gamla brunn den sommar den sinade och sedan grävde de en ny ett antal meter bort. Den nya tenderade dock att bli så full att den svämmade över ibland. Den första sinade dock aldrig mer än denna enda gång.

Så vi hade två. Med gott om vatten. Godare i den nya än i den gamla dock trots att de låg rätt nära varann.

Lite skumt att brunnen är så torr att det bara är slam i botten dock? Vet ni nå´t om brunnens historia? Finns det äldre folk i närheten som kan berätta om just denna brunn brukat sina om somrarna? På vissa ställen hade man flera brunnar. En för vintern, som låg närmare, och en för sommar när vinterbrunnen var torr...

Så, vad vet du om brunnen?

Det var ung. en halvmeter gegg, sedan rensade han mellan stenarna också och vattnet rann till bättre och bättre. Det vattnet pumpade vi upp med en liten bärbar pump och sedan dess har brunnen varit utmärkt.

Tack alla som svarat!

Det komplicerar saken att jag bara hyr stället.

De flesta brunnar i byn brukar sina när det är varmt, men just denna brukar klara sig relativt bra, vad jag vet har den bara sinat två ggr. Den är dock inte använd på åtta år och vad jag vet inte slamsugen.

Nu har det kommit vatten i botten igen efter några dygn, men vi måste få luften ur pumpen på något sätt efter att den gått tom. :confused:

Hästarna får vatten från OK för tillfället, den lilla extrabrunnen tömdes snabbt. Det vattnet är synnerligen grumsigt/geggigt/grusigt, man måste låta det stå ett dygn och bli av med "bottensatsen"

Det är härligt att vara tillbaka på landet igen :idea: :cool:

Hur som helst måste du slamsuga först. Om du börjar med det, så kan du sedan se hur (om) den fylls och vilken kvalitét det är på vattnet.

Tack alla som svarat!

Det komplicerar saken att jag bara hyr stället.

De flesta brunnar i byn brukar sina när det är varmt, men just denna brukar klara sig relativt bra, vad jag vet har den bara sinat två ggr. Den är dock inte använd på åtta år och vad jag vet inte slamsugen.

Nu har det kommit vatten i botten igen efter några dygn, men vi måste få luften ur pumpen på något sätt efter att den gått tom. :confused:

Hästarna får vatten från OK för tillfället, den lilla extrabrunnen tömdes snabbt. Det vattnet är synnerligen grumsigt/geggigt/grusigt, man måste låta det stå ett dygn och bli av med "bottensatsen"

Det är härligt att vara tillbaka på landet igen :idea: :cool:

Som sagt - brunnar måste skötas...:D Plus att varje brunn - precis som varje vedspis - är en individ som man måste lära känna och vårda. :idea:

Jag skulle nog försöka tömma brunnen på slam och dessutom försöka spola av väggana. Försök att se var i brunnen vattnet sipprar in. Ner med en stege och ta en ficklampa i näven.

Det kan vara så enkelt att några års vila gjort att det slammat igen där vattnet kommer in och det tar en annan väg, runt brunnen, eftersom det är igengeggat. Brunnen fylls ju bara till en viss nivå, sedan står det stilla. Om det nu stått stilla utan avtappning i så många år är inloppet förmodligen igenslammat. (var detta begripligt?)

Se det som ett spännande äventyr. Lek leken "leta vattnets väg in" och gör sedan en storstädning därnere..... :angel:

:cool:

Tanten - f.d. lantis

P.S. fyll vatten i pumpen! Det brukar finnas ett lock att skruva bort så man kan få igång den igen efter att den gått torr. "Standardåtgärd" 1A torra somrar...D.S.

Jag är bara hyresgäst utan slamsugningsmandat :crazy:

I en gammal brunn jag haft i forntiden fick man (=exet :angel:) klättra ner och greja en massa med pumpen nere i själva brunnen. I den här brunnen ser jag inget. Kan det finnas bara en pump inne i huset, det verkar för bra för att vara sant :p

I mitt hus fanns en hydrofor och pump och i brunnen bara ett rör med en backventil. En pump i själva brunnen har jag aldrig haft? Då måste det ju finnas elektricitet till brunnen vilket verkar livsfarligt.....

Se projektet som en kompetensutveckling....:D
(dessa stora visitkort, som väninnan brukar sucka....)

På pumpen (Modell Ä, mkt rostig) i huset står det "bevattningspump" och den består av en elmotor och en järnklump. Att få isär den med mindre än fullständig rörmokarutrustning verkar inte möjligt :crazy:

Bevattningspump låter inte som rätt pump, nej.

men.... var finns hydroforen? Pumpen som "sköter allt" borde ju vara belägen intill?

Om du nu är hyresgäst - vad säger hyresvärden? Borde inte de/denne kunna upplysa om hur vattnet funkar? OCH ta ut en firma som spolar rent i brunnen och slamsuger?

Om vattnet inte använts på så många år (stället stått tomt??) så borde det väl ingå i beräkningarna att saker inte funkar som de gjorde sist man använde dem...

Tanten - inte avis, vatten är rätt nödvändigt!

P.S. låter som ett inköp av rörtång modell rejäl vore en klok investering....;) D.S.

Det är inte riktigt så enkelt alla gånger, bara för att man äger (eller bor i :angel:) ett hus behöver man inte kunna hur man luftar pumpen.

En tidigare hyresgäst kan ev hjälpa till men han är på semester.

Och det är vaaaaaaaaaaaaarmt :cool: Disken löser snart problemet på egen hand och kryper iväg :idea:

Jo det var därför vi ville flytta in på sommaren så vi visste att allt funkade till vintern :)

Min hyresvärd är en knivskarp dam på 80+ men pumpar kan hon inget om (ännu).

Bevattningspumpen modell järnklump står bredvid hydroforen. Hydroforen funkar nog inte heller, för pumpen har alltid gått igång direkt för första droppen vatten som tappas.

Jag tror grejorna är från 40-talet eller så :o

Tack för länk! Hydrofortrycket verkar vara vårt minsta problem just nu, men får vi igång vattnet igen ska jag testa att tappa ur hydroforen. Allt är f.ö. proffsinkopplat av rörfirma men har aldrig funkat korrekt.

Pumpen ser ut som en äldre rostigare version av den här:

1047495603.jpg

och ovanpå kommer det ut en skarv med packning till, backventil? Alla muttrar sitter iaf FAST :crazy:

(jag har rörtång :D )

Skotta ur brunnet medelst hink och spade eller ta dit en slamsugare det kan vara allt som behövs för att få bättre med vatten.

:crazy: Det är kanske 3-4 meter ner och ingen fast botten, skotta verkar INTE kul.

Vad kostar det att slamsuga? Kan man passa på att göra det när trekammarbrunnen ska tömmas?

Det är lite svårt att fatta egna beslut när man bara hyr som sagt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka