gräva upp jordgubbsplantor.

FadeAway

Trådstartare
Hittade ett "jordgubbsland" i trädgården. Tyvärr är det intill husväggen och där ska växterna bort och planen är att grusa eller dylikt tills nästa år då vi antagligen dränerar om. Dock vill jag ju ha kvar dessa jordgubbsplantor. När kan man plantera om dem? Just nu blommar de. :p

Sv: gräva upp jordgubbsplantor.

Jag grävde upp två stycken häromveckan som nu bor i en kruka och de lever fortfarande :D

Etablerade jordgubbsplantor är härdiga som attan! Du kan gräva upp dem nu och plantera om direkt om du så vill. :)

Etablerade jordgubbsplantor är härdiga som attan! Du kan gräva upp dem nu och plantera om direkt om du så vill. :)

Det löåter underbart för en tant som för någon timme sedan grävde upp ett halvdussin plantor från bekantens sparrislist!! Det var jag som satte dem där, i brist på egen jord. Nu har jag egen jord! Så några plantor flyttat hem till mig. Jag flyttade också trädgårdssyra (gott :d ) och en lilja jag planterat från en bulb.

Ett tips är att lägga plast i botten på en pallkrage och fylla jord såklart o sätta dem där. Då kan du ha dem så tills du vet var du vill ha dem permanent.

Ett tips är att lägga plast i botten på en pallkrage och fylla jord såklart o sätta dem där. Då kan du ha dem så tills du vet var du vill ha dem permanent.

Det funkar lika bra med några rejäla tidningar i botten. De är nedbrytbara men stoppar ogräs effektivt.

Jag hämtade några plantor från en tillfällig placering i en sparrislist häromdagen. De stod i en hink ett dygn innan jag satte dem i en pallkrage. De är glada och spänstiga och blommar för fullt. Flytten påverkade dem inte alls.

Jag tror att nyckeln till lyckad flytt är ordentligt med vatten vid planteringen så rötterna inte behöver kämpa.

kl.

Inspirerad av denna tråden planterade jag tre rader med jordgubbsplantor som jag passade på att ta från det gamla jordgubbslandet (eller snarare ogräslandet) innan det kördes upp.

Idag såg jag att hälften av de nysatta plantorna var avbetade ...

kl.

Inspirerad av denna tråden planterade jag tre rader med jordgubbsplantor som jag passade på att ta från det gamla jordgubbslandet (eller snarare ogräslandet) innan det kördes upp.

Idag såg jag att hälften av de nysatta plantorna var avbetade ...

Avbetade :confused: satte du dem i hagen?

Rådjurshagen skulle man kunna kalla det, jag har inte planterat något på ett tag så jag glömde bort att allt nyplanterat måste skyddas mot de söta odjuren för de tror tydligen att det är satt enkom för deras skull.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 899
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar