Gräva eget avlopp och vatten.

JDFJ

Trådstartare
Är det någon här inne som har erfarenhet av att ha grävt efter eget vatten och för avlopp?
Hur såg proceduren ut?
Någon som stött på problem eller dylikt och ungefärlig kostnad för "bygget".
MVH

Är det någon här inne som har erfarenhet av att ha grävt efter eget vatten och för avlopp?
Hur såg proceduren ut?
MVH
Vi har inte grävt nytt, däremot fick vi grannarnas ansökan om enskilt avlopp på samråd. Det står ganska mycket bra om vad som gäller här. Det är i alla fall kommunen du ska kontakta angående tillstånd och så vidare.

Börja med att kontakta kommunen. Just vad gäller avlopp har olika kommuner olika restriktioner. För oss kommer det bli en dyr historia, då det måste vara en godkänd entreprenör som gräver för avlopp. Det ska sedan besiktigas i sin helhet, innan man täcker. Vid vissa lösningar krävs besiktning vid delmoment.

Görs inte detta rätt kommer dels ett saftigt vite, men också krav på att man gör om det med besiktning. En hel vetenskap alltså. Och dyrt. Vi kan alltså inte göra mycket själv, trots maskinpark.

Tack för svar och info!
Gäller samma regler för dricksvatten som för avlopp? Dricksvatten finns men ej inkopplat och vet ej hur pass djupt grävd den brunnen är.

Vi har precis borrat brunn och grävt avlopp, fast allt gjordes av entreprenörer då. Men det var ju viktigt var man placerade allting, så inte avloppet kunde kontaminera dricksvattnet. Så vi fick ta ut en kommungubbe som inspekterade och visade var vi fick anlägga allting. Sen kom entreprenören och gjorde jobbet, och kommunen inspekterade avloppet när allt var klart innan det täcktes igen. Dricksvattnet var inget som behövde inspekteras efteråt men man måste ta vattenprover och kan bli tvungen att skaffa ett rejält, och dyrt, filter ifall det är dålig kvalité på vattnet. Men som redan sagts - olika kommuner fungerar på olika sätt.

Hur "svårt" det är beror ju på en hel massa saker... Här har gjorts avlopp på två olika fastigheter, den ena utan tidigare avlopp och den andra skulle byta ut det gamla. Båda ligger med berg nära markytan så det var en del jobb med att få rör, tank och filtrering/markbädd att fungera utan att spränga. Var väldigt skönt att bara titta på och komma med nyfikna frågor, det var ett himla slit för dem som gjorde jobbet.

Vi grävde brunn, avlopp och gjorde väg, grusade upp gårdsplanen. Betalade 100 000 kr inkl allt material, maskiner och arbetskostnaden.

Man behöver tillstånd från kommunen för vattnet. Och firman som gör det måste ha tillstånd.

....
Man behöver tillstånd från kommunen för vattnet. Och firman som gör det måste ha tillstånd.

Fascinerande.
När min familj grävde en ny brunn i mina tonår så bara gick vi med slagruta, markerade var brunnen skulle vara och så grävdes allt. Grannar har gjort likadant.
Efter det har jag levt i villfarelsen att man får ta vatten var man vill... Så var det alltså inte.

Hur såg proceduren ut?
MVH
Vi ska gräva nytt avlopp om ett par veckor. (Har inte godkänt avlopp idag, och byter upp oss innan nån börjar klaga ifrån miljö och hälsa:))
Vi ska lägga infiltrationsbädd och pris för själva jobbet är 45000:- inkl rotavdraget. 5-6000:- för bygglovet (vilket jag tycker är helt vansinnigt, men det är en annan diskussion)
Vad ett avlopp kostar beror ju på vad man behöver för anläggning.

Liknande trådar

Hemmet Jag är bara nyfiken, ni som har gjort det eller vet vad det kan kosta, vad kostar det att dra in kommunalt vatten (avlopp finns) i hus...
Svar
18
· Visningar
1 236
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland blir det inte som man vill, men det blir bra ändå. Och ibland när det inte blir som man vill så blir det bara skit. Det är...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 724
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka