Gratis dagis för funktionshindrade barn?

åke

Trådstartare
Kastar in en fråga åt en kompis. Vissa påstår att det skall vara gratis att ha barn med FH på dagis. Stämmer detta? Finns det någon här som kan berätta mer om detta?
 
Sv: Gratis dagis för funktionshindrade barn?

Det måste finnas ett beslut om att barnet mår bäst av att vistas i förskolan, eller att familjen behöver avlastning. Men det är inget som man får bara rakt av, även om det brukar vara relativt enkelt att få.
 
Sv: Gratis dagis för funktionshindrade barn?

Ok, Men om man har typ resursteam och dagis personal som kan intyga att det behövs för barnets utveckling mm. Räcker det?
 
Sv: Gratis dagis för funktionshindrade barn?

Det behövs ett beslut från kommunen oxå, förskolan själv får/kan inte avgöra att barnet ska gå där gratis. Antagligen behövs det oxå utomstående läkarintyg eller liknade.
 
Sv: Gratis dagis för funktionshindrade barn?

Men när ett funktionshindrat barn ska börja förskolan så är väl alltid kommunen inblandad från första början?

En förälder till ett barn med särskilda behov sätter upp sig för en förskoleplats utifrån vilken förskola som är lämplig för just det barnet.
Dessförinnan ska det i regel beviljas assistent-timmar och dyl.

Så jag tycker att det är kommunens sak att se till att det blir rätt ifrån början.

15 timmar är f.ö avgiftsfria.
Antal tid därefter debiteras.
 
Sv: Gratis dagis för funktionshindrade barn?

Jag har inte hittills hört talas om att funktionshindrade barn skulle ha rätt till kostnadsfritt dagis. Barn över 12 år har rätt till gratis skolbarnomsorg enl LSS.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 088
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 783
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp