Maira

Trådstartare
Min häst är halt igen. Han som jag skrivit om i bl a denna tråd:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=906839

Han fick en väldigt ful sårskada i maj då han skar upp utsidan på frambenet från strax under knät nästan ända ner till kotan, typ någon cm ovanför pulsådern som veterinären sa. :crazy: Såret gick ända in till skelett och senor

Veterinär kom ut och sydde ihop såret med många stygn. En bra veterinär (ingen ko-vet). Han kollade noga men ansåg att det inte fanns några skador på senor, ligament osv.

Sedan fick hästen stå medans såret började läka. Efter ett tag började vi skritta så smått. När stygnen var tagna och vi började rida lite mer kände vi att han inte kändes helt ren i traven. Detta var i juni.

Vi åkte till klinik och röntgade, men veterinären (mycket duktig) såg inget anmärkningsvärt. Tvärtom tyckte han att benet såg fräscht ut för att vara 15 år... Det var bara att åka hem och börja rida, fast med förstånd som han sa. Detta var i början av juli.

Jag har gjort så och tyckt att han känns ganska ok även om han är omusklad och lite spänd vid ridning. Men vi har jobbat på så sakteliga.

Igår när jag skulle rida så kände jag direkt att något var fel när vi red iväg från stallplanen. Jag tog in honom i ridhuset och såg att han markerade. Men han hade tappat en baksko så jag tyckte det var lite svårt att se. Tyckte att han ev haltade både bak o fram i varsitt varv.

Hovis har varit i stallet idag så jag hoppades att det bara skulle vara det som var fel. Men jag tog in honom i ridhuset och kollade. Då haltade han tydligt i traven, med nickande rörelser.

Det känns så himla tråkigt, jag har just flyttat honom till nytt stall med jättebra rid- och träningsmöjligheter och kände mig laddad att komma igång igen.

Jag ska ringa kliniken på måndag och prata med dem. Hoven röntgades aldrig, de röntgade kotan och knät när vi var inne.

Det jag funderar på är om de missade något? Nån som har några tankar runt detta?

Senast ändrad:
Sv: *gråter*

Nej vad tråkigt:crazy: Ser jättefin ut på ridbilderna i andra tråden:bow:

Det kan ju vara hoven, kände hovis på den? Hovböld är ju en möjlighet. Eller kanske ärrbildningar efter såret, där det är stelt.:confused: Ser det fint ut i läkningen:confused:

Det är ju heller inte säkert att det hänger ihop alls.

Nej vad tråkigt:crazy: Ser jättefin ut på ridbilderna i andra tråden:bow:

Det kan ju vara hoven, kände hovis på den? Hovböld är ju en möjlighet. Eller kanske ärrbildningar efter såret, där det är stelt.:confused: Ser det fint ut i läkningen:confused:

Det är ju heller inte säkert att det hänger ihop alls.

Tack! Visst är han vacker min älsklingskille! :love:

Men så är han ju 75% (eller hur det nu är) fullblod också... ;)

Ja, det är väldigt tråkigt. Just nu känner jag mig hekt lipfärdig. Jag har ju haft honom ända sen han föddes så han är väldigt speciell för mig.

Läkningen är jättefin, syns knappt längre.

Jag ser och känner att han inte mår bra nu. Han är inte den glada och busiga spjuver som han brukar var. Sen vet jag ju inte vad det beror på om han har ont eller om han inte trivs på nya stället?

Som du säger så kan det ju vara i princip vad som helst. Han får (förstås) vila i helgen och så åker jag dit och "göder" honom bara.

Så får vi se vad de säger på klininken på måndag.

Jag sa inget till hovis om misstänkt hälta (var inte ens med). Det kanske var dumt? Funderar på sömstick men tycker det verkar osannolikt. Det har aldrig hänt förut och sömtagen ser helt normala ut!

Fy vad tråkigt:cry:

Jag tycker att du ska ringa och prata med din hovslagare och höra om han såg/kände något som inte var som vanligt.

Hoppas att det bara är en enkel sak den här gången.

Håller tummarna för honom och skickar en tröstkram till dej.

Ja, det hade nog varit bra om han kollat, för hovbölder kan ge olika symtom och inte alltid så våldsamma med svullnad som man läser om.

Det kan också vara "bara" en blödning om han slagit i en sten el dyl.

Med så mycket fullblod i som din har är hoven ett hett tips:angel:

Känn om han har puls vid kotan. Det tyder i så fall på hoven. Kanske kan du ringa hovis och höra om han kan komma ut och känna?

Det kan ju vara något annat också, jättesvårt att säga.

Hoppas verkligen det är något "enkelt" med din snygga häst:bow:

Tack ska ni ha för tröstande svar!

Jag har varit och tittat till honom på fm. Han är klart halt på höger fram. Vi var tre st som tyckte det. Det var värre idag. Han haltar mer och nickar även i skritten.

Stallägaren tror att det är i hoven. Jag tror också det. Men man känner ingen värme osv. Vi avvaktar i morgon med. På måndag ringer jag kliniken när de öppnar och även hovis.

*suck*

Vad tråkigt att det verkar gå tungt för er. Jag undrar lite om du har funderat på någon typ av alternativ behandling? Om det visar sig att det är typ hovböld eller så så är det ju ingen fara men om hältan skulle vara kvar skulle jag vilja tipsa om hästmassör. Ofta kan det vara spända muskler som gör en hälta det behöver inte alltid vara så allvarligt. Det finns många duktiga massörer som kan göra susen. Hoppas att det löser sig för er Kram kram.

Att det blir värre tyder också på hoven!

Känner du puls? Det behöver inte finnas så tydlig värme av hovböld först och även beroende på hur djupt den sitter osv. Pulsen brukar vara ett säkrare tecken, när den sen "mognar" kommer mer tydliga symtom på var den sitter oftast, och var den kommer att spricka.
Kunde inte hovis titta ut?

Hoppas att det inte är något mer än så!

Tack ska ni ha för tröstande svar!

Jag har varit och tittat till honom på fm. Han är klart halt på höger fram. Vi var tre st som tyckte det. Det var värre idag. Han haltar mer och nickar även i skritten.

Stallägaren tror att det är i hoven. Jag tror också det. Men man känner ingen värme osv. Vi avvaktar i morgon med. På måndag ringer jag kliniken när de öppnar och även hovis.

*suck*
Hovis först, och vet sedan. Onödigt att ränna in till kliniken om det är något hovis kan fixa. För mig låter det absolut som hovböld eller liknande. Prova med våtvarmt omslag runt hoven fram tills hovis kommer ut. Skadar inte att testa det i alla fall.

Han var bättre idag! Inte halt i skritten och såg gladare ut. I går såg han miserabel och olycklig ut.

Men han haltar fortf i traven. Mindre idag, men markerar på rakt spår och i vänster varv. Haltar tydligare i höger varv när den onda foten blir inre fram.

Jag avvaktar några dagar. Hovis kan jag ju ringa till men inte klinik. Men om han har besvär av skoningen eller hovböld borde det väl inte ha blivit bättre tills idag?

Ingen värme eller puls idag heller.

För ca 4-5 månader sen tappade min häst sin sko, hon är väldigt ömfotad. Hovis skulle komma en vecka senare, så hon fick klara sig utan den. Hittade inte skon så kunde inte slå på den själv.
Efter hovis skott henne, blev hon nästan blockhalt, hovis plockade av ifall det var sömtryck, men det var det inte.
Efter att gått utan sko och sen att hovis verkade henne och slog på sko så var hon så öm i sulan och det var det hon var halt av. Betedde sig precis som din häst. Efter ca 1 vecka var hon bra igen.
Kanske det kan va samma som min häst!?

Dagens rapport...

Jag har pratat med både veterinären och hovis.

Veterinären tyckte jag kunde avvakta några dagar eftersom det hade blivit lite bättre. Han trodde att det kunde bero på verkning/ skoning. Att han är lite öm i sulan eller att skon trycker på bärranden. Hovarna blir ju lite uppluckrade och mjuka i den här blötan som är.

Han menade på att om det var en hovböld eller tryck från söm eller något annat problem i hoven så borde man känna mer puls/värme.

Hovis hade inte märkt något speciellt när han skodde.

Jag får se hur han är i dag när jag kommer ut till stallet.

:bump: Ohalt idag :bump:

Däremot tyckte vi att han rör sig stelt i traven och "bromsar" med fram. Det såg väldigt stelt och motigt ut? :crazy:

Vi tog en skrittpromenad och det kändes helt ok. Vi får väl börja så här från noll och se dag för dag.

Skrittpromenader, gå i kuperad terräng, börja jogga så smått osv?

Hur påverkas hästar av erlicchia? Kan de inte få konstigt rörelsemönster och hältor då?

Eller kan det vara att han har ont av allt :devil: regn och blir kall och stel?

*funderar*

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 079
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 004
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
811
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat