Jag kan inte komma ihåg när jag skrikgrät sist.
Eller jo, kanske förresten. Minns inte ålder, men runt 9-10 kanske? Mina föräldrar hade bråkat (som vanligt) och mamma stormade ut med några ord om att aldrig komma tillbaka osv. Jag fick panik och sprang efter, och kommer fortfarande ihåg det så bra att jag kan känna det, hur jag stod ute vid vår brevlåda, i snö och iskallt, utan ytterkläder, skrikgrät och ropade på mamma. Huvudet bultade så jag trodde jag skulle svimma, kan inte komma ihåg att jag varken före eller efter haft sådan extrem huvudvärk. Konstigt hur man kan komma ihåg såna saker så bra.
Hursomhelst så tror jag inte jag verkligen skrikgråtit efter det. Däremot har jag ångestgråtit och dunkat huvudet i väggen, brutit ihop i duschen av ångestgråt osv. Och det kan vara som att öppna en kran när jag börjar tänka "för mycket" på ponnyerna jag haft, nog allra mest den som var tvungen att avlivas efter många år. Och när jag tänker på hundarna jag hade som liten, kan också kranen öppnas. Och när jag tänker på "det som aldrig blev" med min pappa, inte just att han är död, utan det som (inte) hände innan.
Men annars gråter jag knappt alls. Jag önskar att jag kunde. Som det är nu hanterar jag min sorg, ångest, rädsla osv på bra mycket mindre hälsosamma sätt, så att verkligen kunna gråta skulle nog vara en stor lättnad.
Jag vet inte om det är något jag lärt mig för att inte visa mig svag, eller vad det beror på. Jag kan bara inte få fram gråten ens när jag vill.