Grässjukan...

Septicemia

Trådstartare
En av hästarna hos oss insjuknade i går och kördes på vet. begäran till helsingborg.
Det mest troliga var kolik ev tarmvred och när vi kom ner så ville de avvakta med operation då han var rejält uttorkad.
Han blev sämre och imorse tog de bort honom :( .
Diagnosen som ställdes var grässjuka, och vet. rådde oss till att byta bete, så risken för att övriga hästar ev insjuknar minskar.
Jag har letat fakta överallt, även här på buke, men får inte svar på den största frågan: Ni som har haft hästar som gått med en häst som fick grässjuka, har de klarat sig?

Vi är lite oroliga eftersom inga veterinärer eller forskare vet så mycket om sjukdomen, knappt ens vad som gör att den utlöses.
Om det har med botoliumbakterier att göra, dvs typ C, skyddar då Bot.vac mot det?
Enligt vet. kunde också det vara Mjöldryga i en av beteshagarna, därav flytten från betet.
Hästen som bara har varit hos oss i 7 månader kunde även ha burit ämnet med sig i kroppen och inte utlöst nu förrän efter betesläppet (vilket vi innerligt hoppas). Men teorierna är så många.

Så ni som blivit drabbade, varae sig det var er häst eller hagkompisen som råkade illa ut, hur länge ska man oroa sig för att även de andra hästarna också får grässjuka?

Sv: Grässjukan...

Det står en hel del om grässjuka i senaste upplagan av Håll Hästen frisk, litet tips bara (mjöldrygan omnämns där btw)

Om du kan tyska kan du köpa senaste numret (juni) av Cavallo där det står tre sidor om sjukdomen.

Hade ett sto som dog på mindre än ett par timmar. Efter obduktion så var allt sprucket inuti... Grässjuka.
vet sa att det är oftast regionsindelat. Att man på vissa ställen får det andra ställen inte alls. Tyvärr är det allt jag minns. Det var ca 15 år sedan och det var på värmdö - Stockholm.

För ett par år sedan dog tre hästar i samma hage inom loppet av en vecka i grässjuka, ingen gick att rädda. Idag beter det ponnyer där, på ägarens egen risk. Men jag hade aldrig vågat släppa på en häst på den vallen igen....

Sthlm var rätt så utsatt för ca 10 år sedan (TROR jag de va) å hade då FLERA fall av grässjuka.. Jag tror inte nån av hästarna klarade sej (oddsen är iaf def emot) men jag hörde nog aldrig riktigt slutet på just den hästen som stod på den ridskolan (söder om sthlm) som jag då praktiserade hos.

Generellt så vet ju ingen VART sjukdommen kommer ifrån men i England så diskuteras sjukdommen lika friskt som i Sverige.

Många tror att förekomsten av smörblommor kan inverka (att hästen av nån anledningen äter av dem) men som sagt inget är ju bevisat alla ideer e lika bra/dåliga som nån annan...

Men visst hade han grässjuka? Det var väl sjukdomen som var orsaken till hans tillstånd? (Naturligtvis borde han ha tagits bort direkt, första gången när veterinären dömde ut honom).

Norrland

som tur är har jag inte hört om ngn häst som fått grässjuka, det är verkigen hemskt :(

Pinnen, dog väl av sviterna för ett svårt skadad ben, efter att ha rullat fast i boxen???

Eller har jag missat att det var grässjuka som låg bakom allt, kanske därför han rullade i boxen(av smärtorna) och fastnade... :cry:

Heej

jag har min ponny bredvid en hage där 3 har fåt det på 1 månad.
Vi som har våra hästar bredvid den hagen är hur stresade som hälst
vi vet inte om vi ska flytta våra hästar eller ha dom kvar.
hitils har inte nån fåt det. men det värkar vara en sort som sätter sig längst upp på grässtråna det är giftit om det är några svarta korvar längst upp.

men vad tycker ni ?
hjälp:confused:

Vet att jag har läst i någon facklitteratur att grässjukan är vanlig i trakterna av Ljungbyhed. Kanske ts har haft sin häst i trakten eftersom hästen togs till Helsingborg. Kanske inte, också förstås, eftersom Helsingborg ju har ett stort upptagningsområde.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka