Gräsmjöl

Sv: Gräsfrömjöl

Läste i annan tråd att Hippo inte kunnat/velat svara på vad gräsfrömjöl är för något, låter misstänkt... Är det verkligen gräs?

Jag har en häst som alltid varit svår att hålla i hull. Ett halvblod i normal träning som alltid fått fri tillgång på hö. Nu 8 år gammal, halvblod men med mkt fullblod i ådrorna. Brukar utöver hö behöva ett basfoder (ger Hippolyts naturmyssli) samt lusern och olja, det sistnämnda beroende på höets innehåll.

I stallet där jag står ingår Hippos foder i hyran om man vill ge det. Eftersom jag är nöjd med Hipolyts naturmyssli vill jag behålla den som basfoder. Även lusernet får jag betala ur egen ficka, funderar därför på att byta ut lusernet helt eller delvis mot Hippos Alfafoder. Men jag vill ju veta vad jag ger...

Tacksam för erfarenheter av Hippos Alfa och av gräsfrömjöl!:bow:

Sv: Gräsmjöl

GräsFRÖmjöl har jag aldrig ens hört talas om. Gräsmjöl, ja.

Men gräsfrömjöl är ju helt klart vad det skulle vara; mjöl av malda gräsfrön.

Tittar man på Alfan står det

"HippoGrow Alfa är ett pelleterat färdigfoder med stor andel grönmjöl...".

Jag har ö h t aldrig sett ordet gräsmjöl i sammanhanget, än mindre gräsFRÖmjöl.

Bemödar man sig med en googling får man bl a fram:
"Det finns i vårt land ett antal anläggningar för
tillverkning av s.k. grönmjöl, bl.a. i Skåne, Östergötland
och Uppland. Råvaran utgöres av luzern eller gräs som
skördas i tidigt utvecklingsstadium och som hetluftstorkas.
"
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=410&doktyp=mot&rm=1992/93&bet=Jo207&dok_id=GG02Jo207

"Grönmjöl , definition av grönmjöl , innebörden av grönmjöl - grönmjöl , hetluftstorkat , malt vallfoder , vanligen av lusern ."
http://www.definition-of.net/definition-av-grönmjöl

Tusen tack! Min googling blev inte lika lyckad som din...

Kikade på säcken och i den fria texten står det grönmjöl medan i innehhållsförteckningen står det gräsmjöl. Får anta dom menar samma sak...

Liknande trådar

Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
540
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
593
Senast: matson
·
Foder & Strö Min hästs massör föreslog att jag skulle prova Evolve till henne. Jag är lite kluven efter att ha läst på hemsidan. Så… Vad säger buke...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 347
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar