Gräsmasken

S

speedygirl

Är det många här inne som använder en sådan gräsmask "greenguard" som finns att köpa på B*rjes. Jag har en ponny som jag vill använda en sådan på. Har haft fång till och från och vill inte att han ska få det lika lätt igen nu sen när gräset börjar komma. Han är en tävlingsponny och tävlas flitigt i hoppning. Är det nu så att han kommer att minska i vikt då han inte får i sig lika mycket gräs? Ska jag öka fodergivan? Kommer han att få i sin något vatten som han ska?

Sv: Gräsmasken

Jag har använt en i två år. Funkar alldeles utmärkt på min häst.
Ställer honom i sjukhage på morgonen så att han får äta hö och dricka vatten, sen över i grönhagen hos kompisar med munkorg. Stör honom inte alls. Vatten går bra att dricka med munkorg. Sedan tar jag in på kvällen och ger honom kvällshö. Har inte haft problem med att han faller ur. Det är mycket större problem om han får fång.
Lite gräs kan dom ju pilla i sej iaf så dom har att göra iaf. Se till att du får rätt storlek bara så att han/hon inte får skav.
Lycka till!

Sv: Gräsmasken

Jag har en sådan som var tänkt att använda till min minishettis, men masken var för stor och klumpig så det såg väldigt obekvämt ut, dessutom lyckades han "klä av sig" mask och grimma ganska fort.
Men hade gärna använt den på mina minishettisar så de kunde fått gå tillsammans med mina andra hästar på betet.

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka