Gräsmängd?

B

blissare

Någon här som har en aning om hur mycket gräs en häst äter varje dygn?
Håller på och förbetar och plockar gräs nu varje dag inför sommarbetet och då slog tanken mej att -hur mycket kan dom äta i de fria på ett ungefär ....:d

Sv: Gräsmängd?

Enligt Kraffts foderrådgivare trycker en normalstor halvblodsvalack i sig fyrtio kilo per dygn. Ett digivande fölsto ska skubba i sig så mycket som sextio kilo på ett dygn. Man förstår varför hagarna blir nedbetade så snabbt.

Jaaa ojojoj :rofl:... Det blir en del att plocka om man ska plocka det för hand ;)

Enligt Kraffts foderrådgivare trycker en normalstor halvblodsvalack i sig fyrtio kilo per dygn. Ett digivande fölsto ska skubba i sig så mycket som sextio kilo på ett dygn. Man förstår varför hagarna blir nedbetade så snabbt.

Och då är 85% vatten tack o lov.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Rosett
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka