Re: Gräsmatta = grässjuka?
Snor en svarsknapp..
Vad gäller gräsklipp så ger jag det inte till mina helt enkelt för de vadar i gräs under den tid gräsmattan klipps. Däremot gav jag - sätter er ner och ta ett djupt andetag - fångstoet semitorkat gräsklipp ibland. Dvs samla upp gräskliftet, skaka ut det över en stor yta, låt det ligga några timmar och vänd/lufta det frekvent. Då slipper man den där hopklumpningen. Hon fick inget nytt fånganfall av det (och i så små mängder är jag inte spec rädd för olja/bensinspill).
När det gäller näringsvärde gräsklipp, gräsmatta vs beteshage så är detta FULLSTÄNDIGT OVETENSKAPLIGT men jag har faktiskt haft hästarna betandes på gräsmattan vissa år när jag haft betesbrist. Gräsmattan gödslas icke, den skulle bannlysas från 'föreningen för främjandet av fina gräsmattor' eftersom det är maskrosor och sånt i den.
Men trots att arealen väl räckte till för att erbjuda hästarna tillräckligt med bete så föll de ganska omgående ut mot när de betade längre gräs ute i hagen. Jag noterade detta även med hästar i behov av bantning som fick agera gräsklippare när deras mera lättviktiga kompisar gick på bete. Trots att de åt ungefärligen lika mycket gräs så gick gräsmattehästarna ner i vikt och beteshästarna upp.
Så en gräsmatta med specifik gräsblandning, gödslad och kultiverad och fan och hans moster enligt alla konstens regler kan måhända ha bättre värden än bete. Men en 'normal gräsmatta på landet' jämfört med ett ogödslat )senaste miljarder åren) på fd åkermark (miljarder år sen det med) på landet så 'vann' faktiskt betet. Trots att det var längre und so weiter.