Gräsets näringsinnehåll vintertid?

nordsvensken

Trådstartare
I år kommer mina två hästar inte kunna gå på fri tillgång då höet är alldeles för bra, utan är hänvisade till ca 12kg/häst/dygn. Detta ser jag inte som ngt problem då de går på 3ha under vintern med MÄNGDER av gammalt gräs att äta. Frågan är bara vad det kan tänkas innehålla? Nu är jag inte ute efter några exakta värden eller liknande, men om hästarnas behov täcks av höet och de därutöver ängnar många timmars tuggande åt gammalt gräs, vad händer då med vikten...? :crazy:

Sv: Gräsets näringsinnehåll vintertid?

I år kommer mina två hästar inte kunna gå på fri tillgång då höet är alldeles för bra, utan är hänvisade till ca 12kg/häst/dygn. Detta ser jag inte som ngt problem då de går på 3ha under vintern med MÄNGDER av gammalt gräs att äta. Frågan är bara vad det kan tänkas innehålla? Nu är jag inte ute efter några exakta värden eller liknande, men om hästarnas behov täcks av höet och de därutöver ängnar många timmars tuggande åt gammalt gräs, vad händer då med vikten...? :crazy:

Står så här i boken "Hästens Näringsbehov"

Åkermarksbete. Per kg TS

Tidig försommar Mj: 11,8 Smb rp: 166
Försommar Mj: 11,2 Smb rp: 147
Högsommar Mj: 10,7 Smb rp: 128
Sensommar Mj: 11.0 Smb rp: 166
Förvuxet försommar MJ: 10.2 Smb rp: 55
Förvuxit sensommar: Mj: 9,5 Smb rp: 72

Naturbete

Tidig Försommar Mj: 11.3 smb rp: 125
Efter axgång Mj: 10,7 smb rp: 72

TS i genomsnitt är 20% men det kan vara högre varma, torra dagar och lägre vid regning höstdag...

...MÄNGDER av gammalt gräs att äta. Frågan är bara vad det kan tänkas innehålla? Nu är jag inte ute efter några exakta värden eller liknande...

Det kan nog vara mycket svårt att avgöra näringsvärdet på det förvuxna gräset framåt vintern. Ren spekulation från min sida att gräset så småningom blir "uttvättat" rent näringsmässigt. Det bryts ner av sol och regn. Förvuxet sensommargräs har oftast ett ganska högt energiinnehåll och hög fiberhalt men tyvärr låg proteinhalt. Nu tror jag att du ganska omgående måste ge proteintillskott. Hade betet varit putsat så hade du säkert kunnat undvika proteintillskott en bra bit in på hösten.

Om du bara har två hästar på tre hektar så lär det räcka länge...

Nu går de bara i en del av hagen, vilket givetvis är putsat, både en och 2ggr i år! Gräset är kort och grönt, proteintillskott känns lååångt borta!:D

Det är till vintern jag tänker på, alltså november-mars då de går på större yta, varav en del är långt, en del kort, men allt gammalt och torrt ;)

Det är till vintern jag tänker på, alltså november-mars då de går på större yta, varav en del är långt, en del kort, men allt gammalt och torrt ;)
Jag skulle nog välja att ställa ut havrehalm istället för att de skulle få en bra hygienisk kvalité på grovfodret.

De har havrehalm att äta också, jättefin sådan som besökande hästar brukar kasta sig över. Mina egna tar en tugga ibland, men fördrar att störva omkring och beta av det gamla gräset.

Alternativet är att de får gå i en mindre hage där det inte finns en massa gammal gräs, men det vill jag inte. Hästar mår bäst av stora hagar.

Hej!

Funderar lite samma inför vintern, kommer då att ha större område med förvuxet gräs. Har du haft dina hästar på "vinterbete" tidigare? (alltså för andra läsanden: ja, de får hö fyra ggr per dag samt utsatt halm av god kvalitet att tugga på när de känner för det) Jag är mest orolig för det hygieniska, jag vet ju att de kommer att ägna x-antal timmar per dag att krafsa i snön och tugga på det vissna gräset. Är det höga risker med det? Skulle vara kanon sysselsättning annars för min lätt uttråkade valack...

Har du haft dina hästar på "vinterbete" tidigare?
Våra har alltid gått på lösdrift och petat i sig av både det ena och det andra. Vi räknar aldrig in detta "pyssel" i foderstaten. Absolut inga problem med att de mått dåligt av detta snarare tvärtom. Det är nog värre med för små hagar (sandkolik och annat) eller att stå inne hela dagen med den stress det medför.

Ja de har gått på vinterbete förut, och vad jag märkt inte tagit skada av det på ngt sätt! Det var dock under ett år då vi av olika skäl inte hade analys, så det är svårt att konstatera vad det bidrog med energimässigt... Skulle mina hästar bli för tjocka så tar jag bort lite mer hö. Det gamla gräset innehåller ju på sin höjd energi (men inget protein, antar jag...) och vårat hö har en kvot på 8,4, så det lär ju inte skada :angel:

Vad skönt att höra att ni är flera med goda erfarenheter!! Skulle vara så super duper behändigt om de små liven kunde hålla sig sysselsatta om dagarna utan att få kolik av det frusna gräset.

Nästa fråga; NÄR börjar ni låta dem beta av det "gamla" gräset? Har ni bort dem perioden på hösten när det är fruset på natten och tinat på dagen? Är det större fång och kolik risk den perioden? Bör man vänta tills gräset absolut inte växer mer under någon tid på dygnet och det är helt "dött"?

Nästa fråga; NÄR börjar ni låta dem beta av det "gamla" gräset? Har ni bort dem perioden på hösten när det är fruset på natten och tinat på dagen?
Våra går ute jämnt. Vi brukar börja stödfodringen med att ge morgonmålet och då brukar de inte ge sig på frostgräset. Vi har i och för sig aldrig upplevt frostgräset som något problem. Jag tror att de gånger man kan drabbas av problem med betet på hösten är när man har för små hagar där hästarna gnager av allt grönt de ser vilket medför att de får i sig både det ena och andra.

Jag tror inte problemen med fruset gräs och kolik drabbar lösdriftshästar, de går ju och äter när de vill. En hungrig häst som stått på box hela natten, och sedan kastar i sig fruset gräs kan säkert må dåligt...

I övrigt gör vi som strajder med tillskottsfodring...

knapplån

Vi har alltid haft våra hästar ute i gräshagar även på vintern. De står dock inne på natten. Det har vi gjort i flera år. Men i höstas fick min häst fång och jag antar att den mest troliga anledningen var att hon hade ätit fruset gräs. Så man kanske ska vara lite försiktig med det frusna gräset.

Hur mycket räknar man med att en ca 550 kg tung halvblodshäst petar i sig i bete per dygn? Eller senare i lösdriftsförhållande?

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 299
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
2 009
Senast: Masse
·
Foder & Strö Hej. Har märkt allt mer på senare år att min ponny behöver extra mat höst/vinter/vår för att hålla hullet, (är 30 år) sommartid håller...
2
Svar
20
· Visningar
4 177
Senast: Lotus
·
Hästvård Nu blir jag snart galen på min häst. :D Han går hemma i sin vinterhage i sommar då vi inte har tillgång till bete på hemma plan och vi...
Svar
12
· Visningar
2 611
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka