gräsbrodd o transport

S

__Stilett__

hur gör ni när ni har gräsbrodd och ska tävla?
låter ni hästarna åka med gräsbrodd eller skruvar ni i på plats?

sen undrar jag om gummimattan i transporten kan ta stryk av gräsbrodden? (med spån på)

Sv: gräsbrodd o transport

Åk inte med gräsbrodd i!
Sätt i blindbrodd och brodd på på plats. Även mellan klasserna brodda av och sätt på blindbrodd eller stå och håll i han...
Inga gräsbrodd i transport då dom är väldigt långa...

Bara min åsikt!

Det har jag också funderat över, jag skulle aldrig lyckas brodda min häst på en tävlingsplats. Han är lite för mkt överallt för att det skulle gå...
Däremot står han som ett ljus i transporten.

Jag måste tyvärr ofta köra broddat. Åker för det mesta ensam med hästen och då är det omöjligt att stå ute och brodda hur snäll min häst än är. Det vore en säkerhetsrisk för alla andra om en hingst kom lös...
Har hänt att jag broddat honom i trailern men det skapar bara osämja mellan mig och häst och känns inget kul som uppladdning inför tävling.

Och till TS, ja, broddarna kan skada mattan om du har otur. Risken minskar ju om du har ordentligt med spån och min matta har klarat sig jättebra trots flitig körning med både gräs och isbrodd.

det är min medryttare o hennes mamma som ska åka iväg. jag har sagt nej till att åka med gräsbrodd (både ur skadesynpunkt och för transportmattan..) men dom tror dom kan få problem med att brodda på under tävlingsplatsen. dom ska åka ungefär 1 timme enkel resa.
han har åkt med vanlig isbrodd förr. men gräsbrodden är väl väldigt stora? men samtidigt förstår jag problemet med att brodda han på plats eftersom han kanske inte står stilla när den ena försöker hålla i. Han är van att åka transport.

Jag hade aldrig kört med gräsbrodd i transporten. Det är lätt hänt att man måste bromsa in lite får hårt och då kan det vara kört sen. En trampskada med stora brodd på kan ta månader att läka!!

Om man har problem med att brodda på plats får man se till att uppfostra och träna hästen så att det funkar. Dessutom är ju en tävlingsplats full med andra människor som kan hjälpa till i 5 minuter!!
Jag hoppar hellre utan brodd, än åker med brodd i transporten!

Sätt i blindbroddar i transporten så går det fort att byta till gräsbrodd på plats. Gräsbroddarna kan orsaka svåra skador på hästen.

oki..då kan jag kvarstå med mitt nej då.
jag undrade mest om jag överreagerade.
han är inte så jobbig på tävlingsplatser.
brukar sköta sig rätt bra.

men det där med att ta blindbrodd först va ju bra.
det har jag inte tänkt på.
men det underlättar ju kanske....

eller ngn som provat med att stoppa in bomull i hålen?
va ngt jag hörde när jag va yngre att man kunde göra.
det vore ju ännu smidigare kanske.

en annan tanke som jag kan passa på o fråga.
kan man ha blindbrodd (är det samma som isbrodd?) på gräsbana också?
hjälper det ens eller är dom för små?

Senast ändrad av en moderator:

ja skulle inte heller åka med dem i transporten. Jag hade isbrodd i och nu är hela mattan förstörd... Måste byta hela. dyrt.. klumpigt av mig... blindbrodd eller inga i transport.. ;)

Blindbrodd är suveränt OM man inte låter dem sitta i för länge så att de slits ned, då får man inte ur dem och kan inte brodda alls.
Blindbrodden (inte samma som isbrodd) är ju väldigt korta och jag skulle inte räkna med att de ger något som helst fäste på en gräsbana.
Bomull i hålen är bättre än ingenting i hålen men inte alls i samma liga som blindbrodd.

Jag kan inte förstå folk som åker med gräsbrodd i transporten , hur still & snällt hästen än står ...
gräsbroddar är ju stora & kan lätt skada hästen ..

om man inte kan brodda på plats för hästen är "stirrig" eller hoppar runt så får man träna på det hemma ...

har just nu en otroligt snäll häst som står helt still , men har haft en ponny som var jobbig & brodda, men vi träna, flera gånger i veckan brodda jag henne, gjorde det även när vi var iväg på träningar & vänta . ibland fråga folk varför jag brodda & sen brodda av igen .. :angel:

så tycker jag iaf ;)

Du kan (eller medryttaren;)) köpa små "gummibitar" som finns för att man ska stoppa i hålen , sen är det bara att peta ut dom med ett spik, söm eller ngt .. så är det ingen risk alls att mattan går isönder ...

blindbrodd ger inget vidare fäste i gräs ...

Jag har aldrig gräsbrodd i transporten, golvet tar stryk och hästen, eller ja iallafall mazarin som lyckas med allting skulle kunna trampa sej trotts höga transportskydd.

Broddar i på tävlingsplatsen, broddar ur mellan klasserna om hon ska stå i transporten, och broddar i på nytt inför nästa klass. Ett himmlans massa duttande och skruvande, men mitt råd ha aldrig gräsbrodd i transporten ;)

Har kört broddat kortare sträckor när jag har kört en häst ,aldrig när bägge är med.
Är det långt till tävlingen broddar (blindplugg i)jag på plats.
Lastar också mellan klasserna med broddar i ,men har inte ett märke på mattan.Nu är mina hästar mkt lugna och sansade i transporten.Skulle inte kört broddat annars!
Broddar däremor ur innan lastningen för hemfärd!

asså jag har tävlat väldigt mkt med gräsbroddar och jag brukar ha dom på i släpet på vägen till och från tävlingen och på plats mellan klasserna och jag har iaf inte haft några problem.
man måste bara se till att linda elr att ha bra transport skydd och helst boots oxå.
våran gummimatta har inte tagit stryk av broddarna.

Min är jobbig på tävlingsplatser, men skulle aldrig drömma om att köra henne broddad ändå. Jag hoppar efter när hon hoppar runt... ;)

Skulle aldrig riskera att ha hästen broddad i transporten. Även om hon är lugn och har ordentliga transportskydd blir ju skaderisken så mkt större med ett par gräsbrodd på fötterna :crazy: Dessutom är jag rädd om vår gummimatta.

Då kan du inte ha haft strö i eller så var det en hemskt dålig matta i släpet.. Våran matta är fin fin! Under vinter halvåret så har hästar stått i den, med brodd och inte en repa är det.

Jag gängar upp hålen hemma typ 5 min innan jag lastar så jag vet att alla hål är okej, annars är det ju ingen idé att åka ens :p
Och så broddar jag när jag kommit fram.
Då går det jättefort eftersom hålen redan är gängade. Skulle aldrig åka med brodd.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Offentliga verksamheter
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar