toughcookie

Trådstartare
Att höst/vintergräset inte innehåller mycket näring råder det väl inte mycket tvivel om. Men hur är det med gräset som VÄXER nu i december? Min hage har på en vecka gått från normalt höstgul till vårigt grön:eek: .
Ska jag låta shettisen äta obegränsat eller bör jag ransonera grästillgången lite? Hästarna är såklart jättenöjda och har halverat sitt höintag:crazy:

Sv: Gräs!

Med tanke ´på att pollensäsongen är igång och temperaturen, åtminstone här i sydöstra småland, har legat en bit ÖVER 10 grader, även vissa nätter, så tror jag faktiskt att det är ganska bra med näring i det somväxer nu...

Jag konstaterade just att min sommarhage, som vi tömde gödselstacken i (med spridare, ska förhoppningsvis skörda där nästa år) har gått från gödselbrun till jättegrön under december...

Sv: Gräs!

Man vet inte om man ska skratta eller gråta. För fullblodet är det ju jättebra, han behöver all näring han kan få. För min plånbok är det ju inte heller dåligt att pållarna äter mindre hö. Men för Ponnyerna känns det inte lika kul, har inte heller någon annan hage att ha dem i. Det är ju liksom vinterhagen som är minst grön.............

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 370
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 224
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 511
Senast: MayGrace
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
2 108
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka