Gräs i vinterhagen

Burza

Trådstartare
Mina ponnyer går i skogshagen i väntan på flytt till vinterhagen.
Nu är träckprovet avklarat och dom ska byta hage MEN det är mycket gräs i vinterhagen eftersom ingen gått där sedan i våras.
Det är ingen som haft fång men vi har haft en del frostnätter.
Funderar på att låta dom gå där en del av dagarna, men när är det lämpligast att ha dom där?
Någon mer som har sådana här problem?

Sv: Gräs i vinterhagen

Bara för det är sommar och hästarna är på bete får man inte glömma bort sin vinterhage. Den ska skötas om tills hästarna kommer tillbaka. Dvs, man bör slå ned ogräs och rator som behagas komma upp där och inte anse att: det är mat tills de kommer hem från betet...för det är det inte. Det är parasitsmittat ogräs helt enkelt. Kan ni inte slå ned det som finns nu då innan de släpps tillbaka ?

Sv: Gräs i vinterhagen

Nej, jag tycker inte heller att det är mat, men dom äter ju allt som kommer i dess väg:crazy:
Hagen är ordentligt mockad i våras och har sedan stått tom.
Har aldrig gjort så här tidigare, minns inte att det varit så mycket gräs tidigare år, tror att några då stått där periodvis och betat av.
Det är mest sten och träd i hagen, kanske går med grästrimmer, men då äter väl dom upp dom resterna istället:o

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA