gräs från gräsklippare???

M

Mithra

kanske en dum fråga egentligen, men jag minns inte. :confused:
Kan man ge hästarna gräset som samlas upp i en gräsklippare! Kommer ihåg att de gjorde de på ridskolan när jag var liten, och den hästen fick kolik, det var säkert för att han inte var van vid gräs, eller så, men det har satt sig fast i minnet så jag har aldrig gett mina egna det. JKlipper gräset i trädgården i kväll, och allt gräs i hagen är slut, hästarna ser längtansfullt på gräshögen...
någon som vet?

Sv: gräs från gräsklippare???

jag vet inte heller egentligen men jag har förr mig att jag har hört någon att man INTE ska göra det. vet dock inte varför...

Gräs från en gräsklippare innehåller ju oftas olja eller annat mojjs från maskineriet...Sen *hörde* Läste* = mins ej riktigt..att det kunde ge foderstrupsförstoppning pga kompaktheten..Men det låter jag vara svävande tills nån annan rätar ut begreppet..

egentligen borde det ju inte vara någon fara, det borde ju bara vara gräs. :smirk: men som sagt....det sitter i bakhuvudet att man inte ska ge. undrar varför. :confused:

nejnejnej, ge dem inte de gräset!
det är ohälsosamt, de kan finnas
oljerester, bensinångor m.m. i de
efter klippningen. dessutom så kan
de få både kolik å foderstrupsförstoppning.
så släng åt dina hästar lite hö istället! ;)

så länge det är en eldriven är det ok annars blir det så mycket gifter i det....

men man känner sig som en bov när dom står där och trånar och säger:
GE MIG!!! NUUUUUU!!!!

ja jaänkte på det med..med oljer och bensin...
jo det är nog så...de äter hö i massor..... :D

ja deras högsta önskan är gräs... :d och så står jag där o kastar färskt grönt gräs mitt framför ögonen på dem... :eek: undrar vad de tänker, haha

Jag har för mig att nyklippt gräs också jäser ganska snabbt. Men det är jag inte säker på.

Sara

Nånýing sånt där har jag också hört + det där om gifter... Men om man väntar i några dagar så borde det ej vara ng fara

Det är inte bra alls att ge dom gräsklipp..Slå me lie i stället..hehe..:D

:rofl: japp, det ska jag göra nästa gång, :banana:

Nej, ge inte av gräsklippet! Har en väninna vars häst (halvblodskorsning) fick akut fång för att Grannen hävt ur sin klippare i hagen... Hästen fick avlivas omgående pga smärtorna. :eek:

Jag har gjort det en gång, jag gör ALDRIG om det, de slukade det, fick på 5 min en foderstrupsförstoppning, trodde ungstoet skulle dö men lyckades lösa det med massage.

tack för alla svar... :) jag gav dem inte det...hade ju som sagt i bakhuvudet att man inte skulle göra det, men visste inte exakt varför...tänkte inte så långt! :rofl:

gräsklipp = livsfarligt!
Det är bensinen i gräset som blir farligt. Många får kolik o flera har dött.

bensinånga eller vad som helst. hästar HAR dött av det.
jag har själv sett det. (via kolik om ngn undrar)

*fråga till alla*

men visst kan man ge dom från eldriven gräsklippare eller vad det heter..?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama