gräs från gräsklippare???

Sv: gräs från gräsklippare???

Det är olja från "klipparen" som går in i gräset. Man brukar ju olja in "knivarna". Sen kan det vara bensingas om man har bensindriven.

Hur som helst så ska man inte chansa!

NNNNEEEEEJJJJ!!!! Inte ge kräsklipp!!! Jag har nyss fått våran vaktmästare att sluta ge hästarna gräsklipp.. MEN DU! Om du har en gammal handgräsklippare, så går det bra! Men ge bara lite åt gången!!

Jag har läst nånstans att ska man ge klippt gräs så får man bara ge det inom tjugo minuter efter att det klippts. Sen jäser det och orsakar kolik...

Gräsklipp är godkänt som gödsel i ekologisk odling, så att det skulle vara skadliga mängder olja, bensin i gräsklippet måste bara vara en myt!

Däremot finns det två andra problem med gräsklipp: Dels startar det väldigt snabbt en kemisk process i en hög gräsklipp - redan efter någon timme är det alldeles varmt inne i högen och sedan blir det svart, geggigt och mögligt. Man bör alltså ge gräsklippet direkt om man ska ge det.

Det andra problemet är att det kan vara så finfördelat att hästarna äter för snabbt och får foderstrupsförstoppning.

Själv ger jag mina hästar gräsklipp då och då, framför allt på våren när de ska vänja sig vid gräs lite i taget. Men jag ger gräset direkt när det är nyklippt, ser till att gräset på gräsmattan är riktigt långt innan jag klipper och ställer in gräsklipparen så att den ska klippa riktigt nära marken, så att gräsklippet blir så långt som möjligt.

jag tycker inte man ska rek. o ge gräsklipp på en sån sida som bukefalos. Många yngre läser denna sida och kanske bara minns "man kan ge gräsklipp" utan o tänka på följderna och inom den mkt korta tidsramie man ska ge det. När dom ser en gräsklipphög och bara kommer ihåg "kan ge" så kan det orsaka stora olyckor sedan.

Jag tycker att om man skall varna för något skall man göra det på vettiga grunder vilket faktiskt kopur gjorde i motsats till vissa andra.
PL

Den dagen du ser en häst dö av denna insats, så kanske du håller med "vissa andra"

Skall man inte kunna ge saklig information här bara för att det till en del är ett barnforum(barn i alla åldrar)?
Kopur varnade ju för farorna vilka jag inte tycker skall underskattas men för den skull behöver man inte hänfalla till rena myter. Jag tror inte att osakliga varningar gör ngn nytta i längden.
En sak till som gör gräsklipp riskabelt är gamla rester av "smeten" som sitter fast i klipphuset.
PL

Senast ändrad:

du har aldeles rätt med att gråset jäser när det blir klippt och det är inte bra att ge dom det då det kan orsaka som många sakt innan kolik och foderstrups förstoppning då det fortsätter att jäsa i magen när hästen har ätit upp det.
det gräs som finns i höt är en blandning av många gräs sorter som inte fins i våran gräsmatta så det går inte att jämföra gräsmatte gräs med hö (inte för att ngn har gjort det här, men det finns dom som gjort det på annat håll)

Som sagt är det rent ut sagt livfarligt!
Trots vad för gräsklippare det är!! Lika bra att låta bli om man är det minsta osäker på om det är dåligt eller inte! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 848
Senast: gloiredor
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 797
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 283
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama