Gräs, avmaskning, lös i magen??

A

Anneli 07

Hej!

När jag kom upp i stallet nu imorse hade min häst varit rejält lös i magen under natten, han hade bajsat ner i stort sett hela boxen, han hade bara ätit upp hälften av sitt hö och inte druckit något.
Tog några tuggor av havre och morötter imorse men lämnade cirka hälften i krubban. Maten han fick i krubban igårkväll var uppäten helt imorse.

Avmaskade innan jag ställde in honom igår kväll vid tio, kan det bli så att hästarna blir lösa i magen av maskmedel?

Hästarna har börjat gå på gräs, de går ca: 4-5 timmar i mycket gräsfattig vinterhage och flyttas sedan till gräs där de nu går ca 8-9 timmar om dagen och står sedan inne i box om nätterna.
Han har inte visat någon reaktion på gräset de andra dagarna, han har gått så i tio dagar, vi började med 2 timmar och har sedan trappat upp gräsätandet lite varje dag.

Några goda råd??
Bör hästen vila eller ridas när de är lösa i magen?:confused:

Sv: Gräs, avmaskning, lös i magen??

en häst i "mitt" stall fick samma symtom som din.
när jag kom på morgonen så stod han upp, hade lämnat lite hö, men tänkte inte mer på det då han är en kräsen häst. gav morgonhinken o täckade honom, när det var dags för utsläpp så låg han ner, försökte ett bra tag få upp honom, efter mkt dragande o smackande ställde han sig upp...gick med honom tills ägaren kom ut.
ägaren ringde till veterinären som frågade om han hade ätit något ovanligt och vi nämnde avmaskningsmedlet, och då sa veterinären att vissa hästar får störningar i tarmfloran av medlet.
han fick gå promenader hela dagen tills han började äta igen, vilket han gjorde vid lunchtid.
dagen efter var han som vanligt o kunde ridas!

Okej! Min häst låg inte ner och jag tror inte han legat ner på hela natten som han annars brukar, man brukar kunna se om han är full av spån på sidan eller inte.
Han gick som vanligt ut i hagen, där struntade han i höet men gick runt som vanligt och "nosade", rullade sig inte.
Får väl avvakta och se om någon timme hur han mår annars ringa veterinären.....

min har inte velat haft nåt krafftfoder nu då han har ätit så mycket gräs så de är mätta...

o vatten får de isig mycket från gräset så de brukar gå ner i drickandet.

Kan säkert vara så att de är mätta av gräset de äter nu :)

Vi har ridit lite och han är jättepigg, åt lite hö och åt upp resten i krubban efter ridturen, drack även en del.
Nu är de utsläppta på bete från klockan 13-21 idag. Han käkade gräs som vanligt, men var fortfarande lös i sin mage.
Har hört mig för med flera andra under dagen och tydligen är det vanligt att de blir lösa i magen av maskmedel, tror dock inte min häst varit det tidigare :confused:
Dela gärna med er av erfarenheter just kring avmaskning och magar.......

Ge hästen proviva (från mat-affären), blåbär eller nypon brukar vara populärt bland hästar. När jag ger proviva så ger jag en halv liter om dagen. Min häst vill ha sin proviva ren, dvs inget annat foder i.

Hej! Min häst har också börjat bli lös i magen efter att ha gått ca 1 1/2 vecka på gräs (inne om nätterna). Tydligen blir de så mätta att de inte äter så mycket hö vilket i sin tur gör att de blir lösa i magen (av gräset). Försöker pga detta ta in honom någon timme varje dag, för att vila magen. Men det här är ju ett litet problem under tiden de blir vana vid gräset. Brukar väl ändå reglera sig självt efter ett tag. Tror mera på att gräset är lösande än avmaskningsmedlet.

Glömde säga att min heller inte dricker något...men kissar VÄLDIGT mycket eftersom gräset kanske innehåller mycket vätska och dessutom äter de maskrosor som i sin tur är urindrivande.

Avmaskningsmedel är starka saker för en häst mage, stör tarmfloran och gör så att magen blir kännsligare, märks tydligare på vissa mer än andra. Linfrö funkar bra i samband med avmaskn, osv, kanske ska hålla hästen ifr gräset tills magen har lugnat sig, då gräset är just som "starkast" nu innan midsommar.
Sen är det ju bra om hästen inte går i sommar hagen o skiter ur ev mask där den ska beta i sommar.:)
lycka till :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 039
Senast: Egonson_
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 478
Senast: Lavinia
·
Hästvård Har ett föl (islandshäst) på 4 månader som sedan ca 1 månad tillbaka har haft besvär med lös mage till och från. Insåg då hon var 3...
Svar
6
· Visningar
1 837
Senast: keilir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka