Gränstemp för ridning?

L

litenmama

Vart går eran gräns för ridning när det gäller kylan?
Jag vet inte om det är rätt men jag rider inte om det är -10 grader ute.:cool:
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Gränstempen för ridning är nog som du säger ; 10 minus! ;)
Bara du har ordentligt med täcken och sånt så att hästen inte blir kall om ländryggen. Rider du utomhus elr inomhus?!
Är hästen rakad?
Känner du att det blåser mycket ska du nog undvika att rida när det är för kallt :p Man får nog känna av lite själv om det är för kallt.;)
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Jag har i princip ingen begränsning. När det är -27 brukar det bli en barbackatur alt tur med timmerkälke i djupsnö (mycket träning på en kort stund).
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Har inget ridtäcke men skall nog införskaffa mig det.
Jag arbetar med hästen utomhus(har inte tillgång till ridhus)
Är det mellen -5-10 och blåser rider jag inte heller.
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Okey:)
För det händer ju ibland att man får ridabstinens och känner för att ta sig en tur men då är det kanske -10 eller lite mer och då tänker man lite uppgivet (jaha då blev det inget då)
Man kanske ska se till hästen istället för tempen ute?
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Jag rider aldrig hästen svettig vid många minus. Däremot ut o skritta lite gör jag oavsett temp. :)
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Hej. Gränsen för när jag inte rider är när det är -25 gr. och kallare. Rider då oftast på kvällen när hästen inte ska ut i hagen nåt mer. Rider på mina stigar i skogen som inte sträcker sig så långt hemifrån, det ska va nära hem när man känner att det blir för kallt. Oftast känns ju kylan mindre när man kommer in i skogen. När det är så kallt ute skrittar vi bara.:rofl:
 
Sv: Gränstemp för ridning?

-20 eller -25, beror på om man rider på kvällen eller på dagen... Och blåser det så backar jag gärna ur... ;)
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Hästar klarar kyla väldigt bra, travlopp blir inställda först vid -25 och neråt och det mest för kuskarnas skull.

Däremot tycker inte jag heller att det är trevligt när det är -5 och blåser väldigt mycket. Då blir det ju med vinden egentligen mycket kallare än vad termometern visar.

Om jag inte fryser själv allt för mycket så har jag inga problem med att rida hästen svettig oavsett hur kallt det är. Den får stå inne med täcke en stund och torka och sen gå ut med ett vintertäcke på sig.
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Jag har ingen "gräns", men blir det under -20 brukar JAG frysa för mycket för att det skall vara njutbart.
 
Sv: Gränstemp för ridning?

:angel: Om du bodde i norra norrland så skulle din häst få stå hela vintern!
Vad tror du vildhästarna gör när det är kallt? Slutar leta bete och går och knackar på hos närmaste stall för att komma in
Vart går eran gräns för ridning när det gäller kylan?
Jag vet inte om det är rätt men jag rider inte om det är -10 grader ute.:cool:
 
Sv: Gränstemp för ridning?

:rofl: Du sa precis det jag tänkte!!
För jag börjar bli lite bestört då jag vill rida men fått rådet att inte rida när det är-10 eller mer....
Då tänkte jag men hur gör de i norra norrland då??
Själv bor jag i mellersta norrland och det är sällan det är under -10 här.Jag vill ju rida:d
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Jag har tränat travhästar förut, och jag intervallade vid -20 grader (annars skulle hästarna få stå hela vinern), men under det var min smärtgräns. Inte så mkt för hästarna, utan mer för mig själv. När det är så kallt och går så fort spelar det nästan ingen roll vad man har för kläder på sig, man blir kall ändå.

Det kallaste jag har varit ut i var -35, men då hade jag ett vintertäcke på hästen och massa kläder på mig själv och jag skrittade bara en sväng. Men det var så himla mysigt, helt tyst och stilla ute, solen sken och det var jättefin frost på träden :love:
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Är det -20 och vindstilla rider jag (i lugnt tempo), men blåser det så får det vara.. :crazy:
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Hej!
Tycker inte att man ska tänka på hur kallt det är för hästens skull, de klara mer än oss!
Kall luft i luftrören t ex tål de bättre än oss eftersom de har länge luftrör.
Däremot som andra säger kanske dumt att rida hästen svettig i kylan.
Bara att klä sig efter vädret!
 
Sv: Gränstemp för ridning?

Jag rider även om det är kallare än -10, men jag anstränger dem mindre, men ut o ta en lugn galopp över en snöig äng en klar vinterdag med 19 minus - underbart! UNdviker att få dem svettiga/andfådda bara. Rider dock inte i säg runt nollan och stark vind och/eller regn, det är betydligt värre, känns kallare och hästen bara spänner sig mot vinden/regnet.
 
Sv: Gränstemp för ridning?

*lånar knappen*
:) Vad skönt...nu kan jag ut o rida med gott samvete:d
Får hänvisa till er när någon säger att de är för kallt för hästen;)
 
Sv: Gränstemp för ridning?

det brukar aldrig bli såå himlans kallt där jag bor. men förra vintern red jag en kväll när det var - 15 grader. det var inte roligt! så blir det kallare än så rider jag nog inte. (särskilt eftersom medryttarpollan inte har något ridhus).
jag vet även att min ridskola har satt upp en gräns vid -17 grader, för är det kallare än det är det varken bra för hästarna eller för eleverna som ska rida :p
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
629
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp