Gränsen för Unghäst

M

Mufflon

Hej.

Jag tänkte höra med Er om ni vet vart gränsen för en Unghäst går. Vissa säger att den ligger på 6 år, medan vissa påstår att den dras vid 8?

Sv: Gränsen för Unghäst

Intressant fråga. Undrar om det varierar beroende på ras också? Tänkte på t. ex. islandshästar som rids in sent. Räknas de som unghästar längre än t. ex. fullblod som man börjar tidigt med?

Tja, jag skulle kalla det unghäst så länge den iaf är fyra. Åttaåriga unghästar har jag aldrig sett, många tävlas ju på hög internationell nivå vid den åldern... ;) Travare och galoppörer har ju dessutom hunnit springa in till havren i fem-sex år när de är åtta. :d

unghäst räknar jag fram till 4:e året, efter det blir det äldre och en 6åring är i mina ögon ingen unghäst. Varför rider man inte in islänningar förrän vid 5 års ålder?

De växer så pass långsamt och är inte "färdiga" förrän i den åldern.

Det beror nog helt och hållet på vad det är för häst och vad den gör.
Ett fullblod i löpträning är gammal och troligen pensionerad vid åtta år.
En travare som går i trav är inte heller precis någon ungdom i den åldern.
Islandshästen är i bästa fall riden i tre år då.
Dressyrhästen räknas som ung för den har inte hunnit utvecklas fysiskt ännu för att kunna göra de svåraste rörelserna.
Samma sak med de hästar som skolas på det klassiska viset.
Hopphästar anses också unga om dom går i svåra klasser i den åldern.

Som lite kurriosa så räknade svenska armen halvblodet som remont(unghäst i träning) fram till den var sex år och innan dess begärde man inte ett fullt arbete av den.

Ur foderstatsynpunkt räknar man med tillägg tom hästen blir 3år. :smirk:

Jag tänkte också att efter sex år tävlar man i alla fall inte längre som unghäst, men om jag ser till min egen häst så har det skett en markant utveckling under denna hösten när han är sju (blir alltså åtta om någon vecka). Först nu har vi fått intryck av att han har mognat och vuxit i sin stora kropp och kan börja arbeta seriöst. För denna hästen personligen så var gränsen då 7 1/2 år för övergång från unghäst till vuxen häst.
Enligt mig :-)
/nocke

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 528
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar