Ömsesidig respekt och hänsyn säger jag. Det borde inte vara så svårt. Men uppenbarligen är det jättesvårt för många.
Jag har haft flera grannar i lägenheten ovanför, och som sagt är det extremt lyhört. Jag hör när de fiser ovanför liksom. Hyresvärden har tilläggsisolerat mellan våningsplanen i porten bredvid i samband med att folk flyttat och lägenheterna varit tomma, men inte i min uppgång. Mina grannar har under åren varit medvetna om hur lyhört det är, liksom - mina ljud hörs ju uppåt också, även om jag av naturliga anledningar hör mer av de ovanifrån.
Vad jag vet har inte deras problem varit av hörselproblems-sorten, utan snarare på alldeles för stora egon. Klampa i trappa, slänga igen dörrar så rutor skallrar - hellu liksom...har inte dina föräldrar lärt dig visa respekt och hänsyn till omgivningen?
En grannfamilj som bodde ovan för några år sedan, stod alltid utanför mitt köksfönster och grillade. Det var inte helt ovanligt att mina brandvarnare gick igång av deras grillrök. Om det hände en gång - ups liksom, men när det hände vecka efter vecka efter vecka, borde man inte fatta då att man står FÖR JÄVLA NÄRA GRANNENS FÖNSTER EFTERSOM HENNES BRANDVARNARE REAGERAR PÅ RÖKEN FRÅN GRILLEN?
Ja, man kan flytta säger martha, visst. Men så lätt är saker och ting sällan här i livet.