Grannosämja, vem har rätt?#långt#

S

Sara87

vi har travhästar som vi tränar i skog och mark omkring stallet. Stallet ligger på min föräldragård där pappa bor kvar. Alla rannar tycker at det är jätteroligt att det är sån liv och rörelse i gatan, cog de komer ofta upp för at kela med hästarna.
nu till problemet.
För att komma till ännu fler träningsmöjligheter kör vi en skogsväg. Det är dn gamla allmänna vägen till ett samhälle, innen de byggde en större ny väg, samt är vandringsled. Förra vintern låg det en stång över vägen, och vi tänkte at det då var en i grannbyn som hade föst sina kor, så vi plockadener den och körde vidare. Lade upp pinnen igen givetvis. Körde förbi hans hus och hans fru sade att han inte hade föst kor. OK så vi lade ner pinnen för vi behövde ju komma förbi imorgon igen. nästa dag låh pinnen där igen, plus en skylt där det stod "körning med häst förbjuden, markägaren -----"

grejen är att vi kan gå medpå detta, fär att man måste även köra på hans gårdsplan när man kommit förbi pinnen, men tre meter bortanför pinnen är en korsning som vi kan vända i. men han vägrar gå med på att vi vänder där.
ridit förbi har vi gjort, det är ju inga problem att rida in i skogen och förbi. plus att det var ju körning som var förbjuden!
han äger skogen på en sida av vägen, men inte den andra.
igår när jak kom dit hade han lagt dit en stoor tock som täckte hela vägen, alltså lagt den på marken. Den hindrar ju även cyklar, fyrhjulingar, bilar osv.

¤får han stänga av vandringsleder sådär?
¤Man får ju köra vanlig häst o vagn på vandringsleder så man måste väl få träna travare med? man kör ju inte derekt nåt fort i skogen... man förstör ju inte heller, utan håller mer öppet eftersom det inte är många om vandrar.

en eloge till er som har orkat läsa, :bow:
ursäkta stavfel, har inte världens bästa tangentbord.
gubben är 70 och en riktig tjurskalle, men det har ni nog märkt!

Sv: Grannosämja, vem har rätt?#långt#

Kolla med inskrivningsmyndigheten i det län du bor, googla inskrivningsmyndigheten och ring och prata med dom, dom brukar vara trevliga och vilja hjälpa till. Det brukar kosta typ 50 kr att få papper på servituten som gäller för det aktuella området! Och kolla upp vad som gäller för den aktuella vägen innan ni gör er helt osams med gubben! Det är bättre att komma med fakta. Tänk på att vara väldigt försiktiga när ni kör på vägen trots att ni har rätt, vissa människor drar sig inte för nåt! Tur att han är gammal...:angel:
Om du inte hittar inskrivningsmyndigheten som har hand om din kommun, ring lantmäteriet och fråga!

Lycka till

Kan ju tänkas att det är en allmän väg som alla har rätt till iom att det varit en huvudväg till ett samhälle innan. Om han sedan äger mark på ena sidan av vägen så kan det ju hända att hans gräns går vid vägen och då kan jag inte tänka mig att han kan styra och ställa så... men bäst är nog att ringa lantmäteriet, dom har ju kartor å grejer på allt.

Lycka till!

Om det är enskild väg så kan han faktiskt sätta stopp för att ni får träna hästar där, eftersom detta gäller kontinueligt.

På en vandringsled behöver det inte vara tillåtet med fordonstrafik, d v s cykel, bil, häst m m. det är fullt tillräckligt att du kan ta dig fram till fots.

När det gäller fyrhjuling så får den inte köras på allmän väg om den inte är registerad och har försäkring.

När vi kommer till allemansrätten så innebär inte den att man har rätt att kontiunerligt träna hästarna på annans mark. Den innebär egentligen att man får passera annas mark underförutsättning att man inte skadar den.

vi har travhästar som vi tränar i skog och mark omkring stallet. Stallet ligger på min föräldragård där pappa bor kvar. Alla rannar tycker at det är jätteroligt att det är sån liv och rörelse i gatan, cog de komer ofta upp för at kela med hästarna.
nu till problemet.
För att komma till ännu fler träningsmöjligheter kör vi en skogsväg. Det är dn gamla allmänna vägen till ett samhälle, innen de byggde en större ny väg, samt är vandringsled. Förra vintern låg det en stång över vägen, och vi tänkte at det då var en i grannbyn som hade föst sina kor, så vi plockadener den och körde vidare. Lade upp pinnen igen givetvis. Körde förbi hans hus och hans fru sade att han inte hade föst kor. OK så vi lade ner pinnen för vi behövde ju komma förbi imorgon igen. nästa dag låh pinnen där igen, plus en skylt där det stod "körning med häst förbjuden, markägaren -----"

grejen är att vi kan gå medpå detta, fär att man måste även köra på hans gårdsplan när man kommit förbi pinnen, men tre meter bortanför pinnen är en korsning som vi kan vända i. men han vägrar gå med på att vi vänder där.
ridit förbi har vi gjort, det är ju inga problem att rida in i skogen och förbi. plus att det var ju körning som var förbjuden!
han äger skogen på en sida av vägen, men inte den andra.
igår när jak kom dit hade han lagt dit en stoor tock som täckte hela vägen, alltså lagt den på marken. Den hindrar ju även cyklar, fyrhjulingar, bilar osv.

¤får han stänga av vandringsleder sådär?
¤Man får ju köra vanlig häst o vagn på vandringsleder så man måste väl få träna travare med? man kör ju inte derekt nåt fort i skogen... man förstör ju inte heller, utan håller mer öppet eftersom det inte är många om vandrar.

en eloge till er som har orkat läsa, :bow:
ursäkta stavfel, har inte världens bästa tangentbord.
gubben är 70 och en riktig tjurskalle, men det har ni nog märkt!

Jag vet ju inte vad som gäller i just det fallet du beskriver. Allt handlar ju om VEM som "äger" vägen.

Vi var själva tvungna att för några år sedan montera upp två grindar för att utestänga travekipagen från vår nyanläggda skogsväg.

Vi bad dom snällt först att inte köra på den under för leriga perioder typ käl lossning och liknande. Vi fick ett flin tillbaka och svaret:
-Allemansrätten...:mad:

Då frågade vi om hon kunde tänka sig att dela på underhållet av vägen i fortsättningen, för smala sulkyhjul i full fart, 3-4 ggr/dygn gör enorm skada i längden. Svaret vi fick då var:
- Varför ska jag betala, det är fritt att vara ute i naturen i Sverige...

Vi såg ingen annan utväg än att hindra henne från att överhuvudtaget kunna köra på våra vägar(vi pratar om ca 6 km underbara kör o ridvägar...) - så två grindar sattes upp en vid varje infart...

Jag Hoppas verkligen att ni kan lösa det med sunt förnuft och att samtala er fram till en lösning.
Det är inte skoj att behöva göra som vi kände oss tvingade till...

Markägaren har bara rätt att förbjuda trafik med motordrivna fordon på en enskild väg. Ett sådant förbud ska skyltas med väg-märke eller på annat tydligt sätt. Om ridning medför stor skada på vägen kan markägaren söka tillstånd från kommunen om att sätta upp en skylt som förbjuder ridning.

Om det gäller enskild väg som underhålls med statsbidrag, så ska dom hållas öppen för allmän trafik.

Ridning och cykling ingår i allemansrätten, men bara så länge marken inte skadas nämnvärt. Man får inte rida och cykla på leder som är iordningställda för vandring. Så den vägen du beskriver låter inte som en vandringsled.

Markägaren har bara rätt att förbjuda trafik med motordrivna fordon på en enskild väg. Ett sådant förbud ska skyltas med väg-märke eller på annat tydligt sätt. Om ridning medför stor skada på vägen kan markägaren söka tillstånd från kommunen om att sätta upp en skylt som förbjuder ridning.

Det är riktigt!

Men det är väldigt enkelt att få ett sådant tillstånd-
Skylt eller låsta bommar spelade ingen roll - lika enkelt båda två.

svarar alla: tack för alla svar!

vi passerar alltså bara hans gård, sedan kommer vi ut på andras mark.

han har inte sagt till oss muntligen att vi inte får köra där utan bara satt upp skylt och stång.Stången hindrar all annan trafik. Trafik som nästan alrig kör där förvisso. De andra markägarna tycker det är bra att vi är där och kör/rider eftersom vi håller vägen öppen.

några här verkar tro att en vandringsled är en smal stig som löper igenom skogen. så är det visserligen på en del ställe, men inte just på detta. här kör det traktorer och timmerbilar. så pass stor är den, och då tror jag då¨inte et en häst med vagn som kör i 15 - 20 km/h (ja vi har färddator på vagnen) orsakar lika stor skada som de.

visa mig den väg som har blivit "sönderkörd".
skulle det hända nåt så lagar vi det. Vi är ansvarsfulla männsikor som inte gör nåt orätt.

"Om det gäller enskild väg som underhålls med statsbidrag, så ska dom hållas öppen för allmän trafik"

eftersom det har varit allmän väg borde det väl inte ha kunna bli en enskild? det är vägen som leder mellan våra olika byar och han har inte anlagt den själv.
Ang underhålning med stadsbidrag: en vandringsled bekostas ju av staten, om inte en markägare har ört sönder en med skogsavverkningsmaskin etc, då får han fixa att den blir som i ursprunglit skick. men gräsröjning, tex har staten anställda som åker runt och gör, så att vägen håller sig öppen. Jag frågade en sån en gång när jag var ute och red och han tyckte att det var bra att vägen användes, han borde ju sagt ifrån om det inte var tillåtet?

själva greje är ju att vi kan gå medpå att inte köra längre på hans gård, inga problem. men flyttar han pinnen fem meter kan vi vända..

fö. stocken är så sor och lång att det inte ens gå att cykla förbi där.

tänk om nån är och går/ cyklar i mörkret? det kan gå rikigt illa...

Senast ändrad av en moderator:

Vandringsleder brukar markeras med orange band runt träd och stolpar. Man skiljer mellan

Statliga vägar (allmänna vägar)
Kommunala vägar (gator)
Enskildavägar med statsbidrag
Enskilda vägar utan statsbidrag (privata)
Skogsbilvägar
Ägovägar

Allmän väg och kommunala gator är till för allmänheten. Enskild väg,
skogsbilväg och ägoväg ägs oftast av samfälligheter, privat eller av bolag. Ridning eller körning på enskilda vägar går knappast att förbjuda eftersom en häst med ryttare eller kusk inte räknas som ett motordrivet fordon. Här gäller också allemansrätten, som ger alla rätt att beträda en enskild väg om den inte skadas. Det kan dock finnas lokala trafikföreskrifter som förbjuder ridning och körning där.

Ibland försöker markägare på olika sätt skydda sig mot både häst- bil- och gångtrafik genom att sätta upp privata skyltar (”Privat område”, ”Tillträde förbjudet” etc.). Dessa skyltar får man inte sätta upp utan tillstånd av kommunen, utom när det är alldeles klart att allmänheten inte får passera. Om någon satt upp en skylt på en plats där du brukar rida/köra eller där du anser dig få rida/köra, bör du ta kontakt med markägaren. Om ni inte kommer överens och du fortfarande anser dig ha rätt, kan du vända dig till din kommun.

/Allemansrätten

Det kan även bero på hur nära man passerar en gård/bostad, det kan anses som störande att ha ridande för nära.
Jag vet flera som har vägar man inte får rida på pga detta samt att hästar river upp vägar & alltså orsakar för mkt skador.

Sedan måste man ju vara på det klara med att det ofta handlar om hur oftaman rider/kör igenom en gård, men framförallt kanske HUR man rider/kör där igenom.

Om man lugnt och varsamt skrittar igenom eller kommer i slängtrav alternativ full galopp...:o

I detta fall har markägaren rätt att stopp körning, det beror inte på vägen utan därför att ni måste köra förbi hans gårdsplan. Det gör att ägaren har rätt att stoppa körningen, enligt allemansrätten får man inte inkränkta på privat område.

vi måste inte köra på hans gård, utan vi kan vända på andra sidan stången då han lagt den i en korsning.

inte en gång sen stången kom upp han vi kört på hans gård, utan vänt efter den, ändå envisas han med att avancera, nu alltså stocken på marken.

vi måste inte köra på hans gård, utan vi kan vända på andra sidan stången då han lagt den i en korsning.

inte en gång sen stången kom upp han vi kört på hans gård, utan vänt efter den, ändå envisas han med att avancera, nu alltså stocken på marken.

Har du kollat upp vad som gäller ang vägen? Vem äger vändplatsen?

Din inställning bekymrar mej. DU anser att ni absolut inte förstör jmfrt med en skogsmaskin. Det betyder inget vad Du tycker OM det inte är en allmän väg. Är det hans väg så har du inga rättigheter. Sen är det väl en sak om han lejer någon för skogstransport och en helt annan sak om du använder hans mark till träning. Jag blir mörkrädd när folk reosnerar som du. Jag gör vad jag vill med mitt, men det innebär inte att du får göra samma sak med mina saker.
(OM det nu är hans väg alltså.)

Jag jmfr med att vi rider igenom våra sommmarhagar då och då, och då anser ett gäng ryttare att det är ok att rida där. Nix. Att vi tar vägen där ibland är en sak men jag vill inte ha hagarna uppridna av andra och jag vill inte ha deras skit i mina hagar)

Varför bygger du inte egna vägar att köra på? Att hålla en väg i skick kostar pengar.

/Hälsn från som just nu är förbaskat trött på hästägare som åberopar allemansrätten när de förstör hej vilt. :eek:

och jag gnäller INTE när någon rider vettigt på våra grusvägar :idea:

Delar din inställning.

tror en sulky gör lika stor skada som en lastbil.. för att sulkyn har mkt smalare hjul.. sedan har inte det med saken att göra.. 'är det privat så kan ni ju inte använda denna som träningsställe eller hur? sedan förstår jag inte, kör du upp till stången för att sedan vända? varför inte köra en annan väg? eller är det den enda vägen? är du villig betala ägaren en del av det som kostar av underhållet av vägen när ni använder den så mkt? du klagar att han inte sagt nåt..men du har väl en mun oxå eller? :cool:

suck.
pah jag är inte så arrogant.
rider du aldrig på annans mark eller du kanske har anlagt egna vägar för att träna på?
annars måste du ha jäkligt stora ägor, eler så rider du aldrig ut.
tänk dig att en dag är vägen avstängd, för dig och alla andra. du måste ta den vägen för att tex komma till ridhuset som ligger på andra sidan avstängningen. hade du sett vägen hade du hållt med om att vägen inte är förstörd eller har tagit skada av detta, tror du på allvar att vi skulle göra skada på annans mark med vilje? just det går emot ens sunda förnuft och just allemansrätten.
jag har inte nämnt allemansrätten tidigare. inte en enda gång!

vägen är inte anlagd för privat bruk, utan är den gamla allmänna vägen mellan två orter.

Huvudfrågan är altså: får han stänga av en vandringsled för framkomlighet?
Att hålla en väg i skick kostar pengar: ja givetvis gör det det, men det är inte ett av hans argument eftersom det är hans privata väg.

är det bättre att vandringsleden växer igen? för det är exakt vad den gör, eftersom den aldrig används.

men du skrev ju nyss att det kördes bilar osv på den eller?då kommer den ju inte växa igen... det är hans privata väg eller?alltså är det han som står för alla kostnader inte sant? tycker du kan prata med honom och höra vad han säger du har ju inte gjort det eller? man ska hålla sig vän med dom som äger markerna, blir mkt trevligare så

Liknande trådar

Träning Jag och min sambo har haft nordisvalacken Frans i drygt ett år nu. Han är lite nervöst lagd och det kommer han väl alltid att vara.Men...
Svar
5
· Visningar
1 358
Senast: Fyrfota
·
B
Körning Hejsan! Jag är jätteglad för jag har fått förmånen att ta över ett äldre varmblodssto - som annars gått till slakt... Det är en dam på...
Svar
1
· Visningar
805
Senast: Tussilago
·
Träning Min 5-åriga fbl korsning har totalt tagit över ledarskapet och jag vet inte alls var det har gått fel. Läs gärna min andra tråd här på...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
9 460
Senast: Werze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar