Granngårdens nya foderkollektion

M

Myrinda

Någon som vet fodergivorna på fodrena? Antar att ingen ännu kan svara på om fodret är bra i och med att fodret kom ut i början på månaden. Luktar müslin gott? Ser den aptitlig ut?

Myrinda

Sv: Granngårdens nya foderkollektion

Fodergivorna får man ju räkna ut efter sin hästs behov och sitt grovfoders värden!

Någon som vet några priser på Granngårdens foder?

Senast ändrad:

Vad spelar det för roll om den ser aptitlig ut :D Det är ju inte du som ska äta den?

skämt åsido: det är väl vad fodret innehåller som är det viktiga, så det passar med din foderstat!

Fodergivorna får man ju räkna ut efter sin hästs behov och sitt grovfoders värden!

Någon som vet några priser på Granngårdens foder?

Jag vill veta de rekommenderade fodergivorna, om det över huvudtaget är ekonomiskt att byta. Tror nämnligen jag ska byta pellets då jag inte är helt nöjd, men gillar verkligen kraffts koncentrerade foder! Men den jag vill ha säljs tyvärr inte i min butik.

Men då får dom väl ta hem om det är "samma sort" bara en annan produkt.

fast då vill du väl veta värderna så du kan jämföra med det fodret du har?
Närmare att veta givan kommer man ju inte.

Men de rekommenderade givorna kan väl inte styra vad du ger din häst, granngården vet väl inte vad ditt grovfoder innehåller och vad din häst gör!
De flesta som tillverkar foder vill ju sälja så mycket som möjligt dessutom!

Tittar man på de rekommenderade givorna kan det ju bli hur tokigt som helst!

Ett exempel från en utländsk säck med koncentrat för tävlingshästar!
Minimigiva bra hö 0,5 kg / 100 kg häst
Maxgiva av deras koncentrat blandat med havre 2 kg / 100 kg häst.
Skulle man då gå efter ytterligheterna i deras rekommendationer skulle man till en 500 kgs häst ge 2,5 kg hö och 10 kg koncentrat havre blandning!

Min hästar är helt galna i müslin...
Men jag använder den bara som "godis", de får en näve när jag släcker och stänger stallet på kvällen.
Innhåller nog för mycket socker för att jag skulle fodra enbart med den.
189 kr kostar en säck med 20 kg.

Ett exempel från en utländsk säck med koncentrat för tävlingshästar!
Minimigiva bra hö 0,5 kg / 100 kg häst
Maxgiva av deras koncentrat blandat med havre 2 kg / 100 kg häst.
Skulle man då gå efter ytterligheterna i deras rekommendationer skulle man till en 500 kgs häst ge 2,5 kg hö och 10 kg koncentrat havre blandning!

Nu ger de väl mer kraftfoder i en del andra länder? vilket inte försvarar att det är bra, jag håller med dig om att det blir heltokigt

En del av alla dessa färdiga foder innehåller även fibrer (i alla fall de som är till ponnyer, det är mest de jag har kollat). Men du menar ett som bara innehåller koncentrerade fodermedel?

Koncentratet innehöll 225 gram smb rp, har inte råvaruförteckningen kvar, det var bara 7% stärkelse, men jag har för mig att det inte var speciellt fiberrika råvaror. Det var i müsliform!

Oj! Jag vet inte om jag tänker fel men blir inte det en ganska stor mängd proteiner (antagligen i koncentrerad form)? Jag undrar om man klarar maxgivan för proteinkoncentrat med 10 kg av detta foder? (eller så räknar jag fel, nu vet jag inte hur mkt det skiljer i maxgiva av smb rp mellan olika fodermedel men om man jämför med soja tex som är ett lättsmält fodermedel)

De rekommenderar 1:3, 1:2, 2:3, delar koncentrat:spannmål beroende på vilken mängd protein man vill ha!

Hittade ingredienserna: Soyabean Meal, Full Fat Soya, Pollard, Flaked Peas, Sunflower Meal, Flaked Maize, Alfalfa, Molasses, Soya Oil.

Fiber 8%

Jag måste erkänna att jag aldrig har förstått mig på foderblandningar. Det finns säkert de som är bra och jag ser väl inte fördelarna med dem. Men varför ska det vara så många olika ingredienser i dem? Och sedan ska man ändå lägga till spannmål. Men jag inser att det nog inte blir riktigt den proteinchock jag först trodde, kanske bara nästan?

Varför det är så många olika ingredienser är enkelt: Då kan företaget köpa mer av de råvaror som för tillfället är billigast, så länge de kan mixa till samma näringsinnehåll.

Varför det är så många olika ingredienser är enkelt: Då kan företaget köpa mer av de råvaror som för tillfället är billigast, så länge de kan mixa till samma näringsinnehåll.

Jag antar det - jättesmart ide :idea: om man vill tjäna pengar.

Men inte så bra för den hästägare som av olika anledningar vill veta vad som finns i påsen :crazy: Jag är nog misstänksam av mig (man blir lätt det med en häst som inte kan äta vad som helst) men jag skulle aldrig köpa en foderblandning där det inte går att se hur vad och hur mkt det finns av de olika ingredienserna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 216
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka