Granngårdens hobby hönshus

Kickis

Trådstartare
Såg att granngåden säljer ett hobby hönshus. jag har altid vart sugen på att skaffa höns, men funderar nu lite. Förutom att det såg väldigt litet ut, så verkade själva hönshuset vara oisolerat. Hur gär man med hänsen på vintern då? Eller klarar de av att bo oisolerat eller kommer folk som vill ha höns i trädgården köpa detta hönshus och sen lär hönsen frysa ihjäl i vinter. Eller ska man ha slaktat dem innan dess?

Sv: Granngårdens hobby hönshus

Talar för lantraser, som ju är anpassade till våra förhållanden, och dom klarar kyla utmärkt. Huvudsaken dom har mat plus vatten. Vattnet måste man alltså byta ut varje dag när det är minusgrader i hönshuset om man inte fixar någon slags uppvärmning.

Ett hönshus behöver inte vara så stort, beroende på antal djur, om man låter hönsen vara ute dagtid.

LIA

Jag skulle inte ha några som helst höns i Granngårdens hönshus. Det är för liter och för trångt och jag skulle ALDRIG ha dom i den på vintern.

Jag har ett liknande hönshus från samma tillverkare (dock ej köpt på Granngården).

Som sommarbostad (kullhus) är det helt ok. Det jag har är lite större och det har jag i en av mina avelsgårdar. Hönsen sover och värper där inne. Har alltid extra väderskydd i mina gårdar.
Det är helt oisolerat så på vintern har jag inga djur där. Jag släpper ihop alla mina djur på vintern för värmens skull.

I mitt hus hade jag en trio stora leghorn. De hade mycket gott om utrymme i det.

Ser huset på Granngårdens hemsida och det är inte mycket att hurra för. Snarast borde det passa första veckorna för en höna med kycklingar. Lite lekstuga över det hela. :)

LIA

Precis.. Inget att ha höns i " på riktigt".. Och flera höns, utan som katie skrev några stycken..

men nu skrev väl inte TS att hon skulle ha någon stor produktion med höns??
en- två trios med små dv höns skulle denna lilla stuga passa utmärkt till :),,
om vintern kanske du bara kan lägga en presenning över utegården så de får en snöfri yta att gå på??
självklart får man ju även se till så de får tilrcäkligt med vatten då det fryser.,.
mvh

Tre hönor är nog alldeles för mycket i denna låda. En höna med några kycklingar möjligtvis. Men dom lär ju inte kunna varken springa eller flyga i den.

Har också sett det. Men funderar själv på att köpa bara utegården och använda som kaninhage istället :p

Som sommarhus går det allt att använda till en trio. Varför ska de springa och flyga inne?
Huset är ju bara till för att sova och värpa skyddat.
Gården tillsammans med huset hade jag däremot enbart haft till höna med kycklingar.

Huset hade jag satt i en större gårde så att de kan röja där.

Mina höns vare sig springer eller flyger inne i sina sommarhus. Där värper, äter, dricker och sover de och resten av tiden är de mestadels utomhus eftersom de kan gå ut hur och när de vill.

Om de bums skulle vilja, så visst kan de springa lite och flaxa runt där inne, men det gör de inte och jag kan inte tänka mig att mina höns är unika i hur de beter sig.

Ang. det som diskuteras i tråden, så skulle det nog funka skapligt bra som första uteutrymme för kycklingar/en liten grupp på 2-3 dvärghöns. Lär ju inte vara alltför svårt att flytta runt så att de får nytt bete heller, eller varför inte köpa nån rulle nät och utöka utegården på ett enkelt sätt? Då kan ju den rastgårdsdel som medföljer huset läggas pressening över så har de en del av gården regnskyddad och kan vara ute torrfjädrade fastän det regnar.

Det är väl det att rastgården inte är varken hög eller lång eller bred, och mina far som idioter ute periodvis. En börjar och dom andra hänger på.. men min är väl knäppa.. Dom som jag har i mindre fållor är höna, som ligger på ägg, eller har småkycklingar, eller kycklingar. När även dom blir lite större (3-4v)så far dom som tokar med.

Jag har själv två fållor som jag tycker är för små, till två trio dvärgbrahma (gul colombia och blårapp) och dom far ju inte omkring, just för att dom inte kan. Och att dom har "för litet" utrymme beror på att snön tog samtliga av mina hönsgårdar.. *hatar snö* Och nu är skogen nertagen så dom kan få det större med tak och rävstaket.

Men det är väl olika vad man tycker.. Trion storbrahma har ca 30kvm utegård och ett värphus på 5-6kvm.. :) Dom flyger dåligt, men det beror på att dom inte reder ut flygandet utan krachlandar.. ;)

Jag har ju 200 kvm till 2 welsumer, 1 brahma + 1 welsumertupp och de går mest bara och lullar runt lite och är inte intresserade av att vare sig springa eller flyga. Isbarerna och blandisarna skubbar runt lite mer här i den del av trädgården som de huserar på (ca 200 kvm även för dem), jagar småkryp och så, men flyger inte de heller.

Dv. kochinerna flyger inte heller och spankulerar mestadels. Endast de yngre som springer och flaxar lite.

Tycker överlag det är mest kycklingar som försöker flaxa och flyga av mina höns faktiskt. När de blir äldre så slutar de nästan helt med det och flyger bara om de blir tvärskrämda av något ute.

Udda höns kanske, eller så blir de sävliga och coola av att bo i norrländska skogen :D

Som sagt: till små grupper småhöns/småkycklingar/höna med smått tror jag den kan funka bra och det kan ju inte vara så svårt att bygga ut rastdelen med ex.vis nät/kompostgaller om man vill det.

Inget jag själv skulle lägga pengar på iofs, men sämre saker finns nog att köpa.

Nä, mer än tre ska man nog inte ha i den lådan/buren. Men min fråga är hur man ska göra på vintern? Låter man dom fortfarande gå ut då, blir de inte kallt i de lilla huset om dörren står öppen? och om man stänger in dem blir de ju jätte litet!

Jag har ju ett hus i samma modell (bara lite större än Gg´s) vet jag hur tunnt det är. Använd endast som 'sommarstuga'.

På vintern hade jag definitivt inte rekommenderat det. Skaffa eller bygg ett annat som är isolerat.

Djuren kan gärna få gå ut vintertid.

Som tillfällig sommarbostad möjligen GrannGårdens lilla "stuga" kunde duga till ett par-tre dvärgar, men att påstå att våra nordiska raser skulle klara av/må bra av att bo i det lilla "kyffet" under vintern är inte med sanningen överensstämmande anser jag.

Köp då hellre en beg. isolerad lekstuga och inred till hönshus.
Sätt in en typ pax-fläkt och en keramik-värmelampa så att huset hålls torrt och att temperaturen på vintern fortfarande är plusgrader där hönsen skall sitta.
Fukt är enligt mej den största risken under det kalla halvåret!

Vill man sedan göra en enkel inhägnad rastgård så är ju rastgårdsgaller a la troax eller liknande både enkla att montera och flytta.

Mina höns gick iof bara i rastgård under några veckor...sedan fick de strosa fritt i hela trädgården och höll sej ändå till sina stadiga rutter. De var på samma plats i trädgården vid ungefär samma tid varje dag!

/Swat

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka