Granngårdens eget foder

Dandylinn

Trådstartare
Hur tycker ni att deras eget foder varit, främst deras egen müsli?

Jag börjar känna mig besviken..
Tidigare tycker jag att fodret har varit perfekt till oss, det har passat mycket bra till grovfoderanalysen på ett smidigt sätt, ingen större andel spannmål då jag har en äldre häst, "havrefritt" och det har varit lättillgängligt till bra pris.

Men, nu är det andra gången det händer när jag köpt nya säckar att blandningen till största del består av kornkross :mad:

Jag känner liksom att jag inte kan lita på blandningen eftersom att det skiftar så otroligt mycket. Det känns också osäkert att inte riktigt veta att min häst får i sig det han behöver eller inte behöver så mycket av så att säga..Men också så känns det som att man betalar mer än vad det borde kosta. Vill man ha mycket kornkross så finns det ju billigare alternativ än att köpa müsli känner jag..

Jag har mailat dem med klagomål och bilder där jag tydligt bevisar att det är skillnad i blandningarna. Tog en näve från mitt nyinköpta och en näve från en stallkompis säck som är från juni månad. I hennes foder ser det verkligen ut som müsli medans i min är det till största del korn och det syns tydligt..

Är jag fånig eller kan en müsliblandning se ut hur som helst?

Sv: Granngårdens eget foder

Jag köper active muslin, och tycker att det ät lika i varje säck.

Granngårdens ?
Här tror jag bara vi har original samt avel :)

Detta har inte hänt ofta, men 2 gånger är för mycket tycker jag nästan..hoppas det blivit "fel" vid tillverkningen..

Ska försöka få till så att jag kan visa bild på hur stor skillnaden är.

När sånt här har hänt mig, är deras förklaring att de säckar jag har köpt kan ha varit bland de sista som fyllts i den omgången. Att det kan hända att vissa ingredienser i blandningen separeras och blir kvar till de sista säckarna. Dvs, kornet separerar från blandningen och blir kvar i behållaren de fyller säckar ifrån och sen hamnar i de sista säckarna i den aktuella omgången.

Jag tycker dock att man ska kunna lita på säckarnas innehållsförteckning och som kund inte behöva acceptera stora variationer i innehållet. Det är nog bra att man påtalar problemet, om man stöter på det! Det är ju företaget som får fixa sin produktionsmetod, så det blir lika i alla säckar, och inte kunden som ska justera sin foderstat efter säckens innehåll!

(Om det nu är så som de förklarat, borde inte de "tidigare" säckarna som fylls i den omgången då innehålla en mindre andel korn än vad som står i innehållsdeklarationen? :confused: )

Den ursäkten kommer jag inte att godta, i så fall ska de köra sista delen som "andra sortering" eller liknande till nedsatt pris :mad: Framförallt informera om skillnaden/ att den innehåller mer korn etc..

Har fortfarande inte fått svar, men accepterar ingen sådan ursäkt då det främst i så fall handlar om falsk marknadsföring iom att säckens innehåll inte stämmer..jag skulle känna mig lurad på pengar, eller det gör jag redan..

Här kommer en bild där jag tagit en näve från två olika säckar som är köpta vid olika tillfällen.

Till vänster är fodret som är inköpt i juni, till höger är inköpt i förra veckan.

imag0071_5044adcde087c31760000169.jpg

Skillnad? :angel: (min hög ser bara ut som ett fnösk..och vid närmare titt ser det nästan äldre/gammalt ut!)

Senast ändrad:

Ser ut att vara skillnad, ja. Klaga, gnäll, hota med att sluta köpa produkten eller sluta köpa den.

Som sagt, jag tycker att producenten har skyldighet att se till att deras varor håller en jämn kvalitet.

Här kommer en bild där jag tagit en näve från två olika säckar som är köpta vid olika tillfällen.

Till vänster är fodret som är inköpt i juni, till höger är inköpt i förra veckan.

imag0071_5044adcde087c31760000169.jpg

Skillnad? :angel: (min hög ser bara ut som ett fnösk..och vid närmare titt ser det nästan äldre/gammalt ut!)
Jag har samma foder och har aldrig sett skillnad. Naturligtvis ska du påtala detta, tillverkaren måste få veta det för att kunna förebygga att det upprepas. Självklart ska du ha en ny säck!

Done ;)

Jag inväntar svar från "ansvarig" inköpare/producent då de skulle bifoga mitt låånga arga mail

Självklart ska du ha en ny säck!

Ja antingen att de kan byta ut mina säckar eller att jag får kompensation på annat vis..För de här vill man ju inte betala fullt pris för.

Det roliga är ju dock att jag måste ge hästen av det, kan inte invänta på deras svar..så egentligen
har jag väl redan "accepterat" varan om de inte skulle vilja ersätta på något vis..Riktigt drygt läge men väljer
att maila så att jag får tag i rätt person, det är nog ganska dött att åka till butiken och gnälla.
Vill ha ansvarig i ryggen så att säga innan jag åker till butiken i så fall.

Senast ändrad:

Förlåt men, varför fortsätter du fodra hästen med ett foder du inte är nöjd med?

Dumsnålt?

Men inte den säck hon har nu! Återstår då: köpa en ny säck av samma märke och hoppas att den är "bättre", eller fodra med något annat under en period, tills hon fått svar och bestämt sig för hur hon ska agera fortsättningsvis.

Vänta inte på svar, kör tillbaks säckarna dit du köpt dem och kräv nya/pengarna tillbaks. Det är uppenbart att det som finns i säcken inte stämmer med innehållsförteckningen.

Förlåt men, varför fortsätter du fodra hästen med ett foder du inte är nöjd med?

Dumsnålt?

Dumsnålt, ursäkta?
(tycker alltid det är så trist när folk är så himla tvärsäkrat men de har egentligen ingen större information kring frågan, hästens bakgrund, eller bara det att komma med en åsikt som knappt tillhör frågan..)

Om du läser mitt första inlägg så ser du tidigare fördelar med detta foder..
Tycker du verkligen att det är dumsnålt att reagera på en vara som man tidigare varit nöjd med som det helt plötsligt blivit något konstigt med?? Eller bör jag rycka på axlarna och hälla ut alla säckarna på dynghögen för att åka och leta nytt foder?

Byta foder hipp som happ är något jag inte gör, inte på den här hästen..Han har starka åsikter på vad han vill äta och inte, han är riktigt kinkig i maten.
Han är väldigt kräsen så risken med att prova en massa nya fodersorter har vi redan tagit ett antal gånger..slutar med att man får ge bort eller kassera foder han ratar :crazy:

Så att bara byta foder är inte helt aktuellt ..om det inte blir tvunget med det och det blir 7 resor innan man hittat ett foder som både passar analysen och hästen..och utan att använda sig av 10 olika byttor med tillskott hit och dit som verkar så poppis men jag följer inte den melodin.

Det är såklart inte pengarna det handlar om ifall du undrar även om jag givetvis inte vill betala mer för ett foder än vad det är värt så att säga.., det är det praktiska kring fodret som är mitt orosmoment.

Senast ändrad:

Vidare kan jag berätta att det inte bara är en säck det handlar om..
Så hanteringsmässigt inväntar jag gärna svar från ansvarig ett litet tag till innan jag åker till butik.

Du har alltså märkt en försämring av fodrets kvalitet under en längre tid, men ändå valt att fortsätta med det? Om du inte är nöjd borde du kanske byta, då? Eller fortsätta med det, för hästens skull, och gå omkring och känna dig lite missnöjd även i fortsättningen? Iofs kan de ju ha gjort en ändring av innehållet/ strukturen på foderblandningen, eftersom det verkar ha pågått en tid. Du kanske får "gilla läget"?

Du har alltså märkt en försämring av fodrets kvalitet under en längre tid, men ändå valt att fortsätta med det? Om du inte är nöjd borde du kanske byta, då? Eller fortsätta med det, för hästens skull, och gå omkring och känna dig lite missnöjd även i fortsättningen? Iofs kan de ju ha gjort en ändring av innehållet/ strukturen på foderblandningen, eftersom det verkar ha pågått en tid. Du kanske får "gilla läget"?

Det har inte skett under längre tid utan har hänt vid två tillfällen så att säga, kvaliteten är det säkert inget fel på utan det är ju strukturen som det hänt något med. Det jag menar är att det jag köpt nu inte enbart handlar om EN säck. Man blir ju missnöjd ja om strukturen ska se olika ut från gång till gång?

Men nu verkar det som att det kan vara något fel i produktionen då jag skulle skicka dem batchnr på säckarna så att de kan kolla vidare.

Förstår inte varför jag bara skulle gilla läget, eller för den delen inte ta reda på vad som kan vara tokigt om något i produkten är förändrad. Varför ska man inte som kund/konsument ställa krav? Tycker jag låter märkligt..typ lite som den typiska jantelagen faktiskt.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka