Grannens hund skäller när den är själv, ska man säga till eller inte?

Taxilock

Trådstartare
Vi har fått nya grannar och dom har en valp på uppskattningsvis 5-6 månader. Jag har märkt att varje gång dom lämnar den själv så skäller den konstant tills dom kommer tillbaka, det är inga extremt långa stunder 30-60 minuter men jag tycker synd om hunden och skulle det vara min hund som satt och skällde skulle jag vilja veta så jag kunde börja om med ensamträningen.

Jag känner inte dessa grannar alls så jag har inte sagt något om det. Men jag tänker som sagt att om det var min hund skulle jag vilja veta. Men dom kanske bara ser det som att man är en skit dryg granne som försöker lägga sig i?
Någon som varit med om liknande har ni i sådant fall upplyst grannen om att hunden sitter och skäller?

Men samtidigt så har jag sett dom med en halti-sele på valpen så dom kanske inte är så intresserade av att veta tänker jag (fördomsfullt, jag vet.. :o)

Sv: Grannens hund skäller när den är själv, ska man säga till eller inte?

Sätt upp en anonym lapp?

Alltså det kan låta fjantigt, men på så vis får dom reda på det och kanske blir glada, allt frid och fröjd. Eller så blir dom upprörda och tycker att det inte är din ensak, men då är det åtminstone frid och fröjd för dig eftersom de inte vet att det var du som satt upp lappen.

Låter som en bra ide att sätta upp/lägga en anonym lapp i brevlådan. Men då ska man vara säker på att det är rätt granne man "anklagar"! Att få en anonym lapp om att ens hund gör nåt dumt när den inte gör det gör en bara förbannad!

Kanske en enkel lapp i uppgången om att någons hund skäller vid ensamlämning och att man endast menar lappen som information skulle vara det mest neutrala.

Sen är det bra att du tar tag i detta nu innan hunden blir vuxen och de tycker att det är okej att lämna den längre stunder. En skällande hund, konstant 4 timmar på raken, kan jag tänka mig att du skulle blir rätt så störd av ;).

Lycka till! Hoppas verkligen grannarna bara inte fattat att vovve e ledsen när de är borta. Tyvärr kan det ju bara vara så att de inte läst på hur man ensamtränar en hund och hoppas att den slutar efter tillräckligt många gånger :(.

Jag är 100% säker på att det är grannarna som bor bredvid oss vars hund sitter och skäller & ylar. Det bor totalt fyra st hundar i vår uppgång två stycken på första våningen och så vi och grannarna på tredje våningen. Jag hör hunden inne i vår lägenhet (hör inte ljud från lägenheterna som ligger två våningar under) och jag har även varit ut och lyssnat i trapphuset för säkerhetsskull :)

Men det blir nog att antingen lämna eller sätta upp en lapp och skriva som ni föreslår att det bara är för att informera.

Ja man kan ju verkligen hoppas att det inte beror på att dom tror att den ska sluta :(

Jag fick en lapp på dörren för nått år sedan, då jag lämnat min hund hemma. trodde att han skötte sig då han va tyst då jag lämnade honom, tyst när hundvakten kom, tyst när hon lämnade han och tyst när jag kom hem.
Men tydligen så hade han i perioder sutte å ylat å varit allmänt ledsen.
Jag blev jätteglad att grannen sa nått, för hur annars skulle jag kunna veta att jag måste göra nått?

Jag röstar på en lapp på dörren eller liknande :)

Nyfiken fråga till er som svarat. Varför ska lappen vara anonym?
Vi fick nyligen reda på att våran hund skäller när hon är ensam och det fick vi reda på genom två anonyma lappar. Självklart blir vi glada av folk som bryr sig men det är väldigt frustrerande att inte veta vem som skrivit så man kan prata med personen ifråga.

Därför att man inte vet hur dom kommer reagera. Speciellt om dom är nyinflyttade och man inte fått någon som helst känsla för vad det är för typer.

Säg till!
Min hund hade en period han plötsligt började skälla när han var ensam. Hade inte grannen sagt till hade jag inte vetat om det och kunnat göra nåt åt det.

Jag skulle vilja veta, absolut. Hur ska man annars kunna göra något åt det.

Så ta och knata iväg till grannarna. Du ska ju bara informera, inte läxa upp, och det brukar de flesta inte ta illa upp av. Anonyma lappar gör mig galen och skulle bara resultera i en väldigt arg granne, dvs om det vore jag. Tål inte fega människor och hade antagligen blivit en dryg jävel om jag fick reda på vem den anonyma lappen kom ifrån.

Senast ändrad:

Jag skulle vilja veta, du kan säkert gå och presentera dig lite trevligt, välkomna dem samt säga att du märkt att de ensamtränar och att du är hemma ofta(?) så om de vill kan du rapportera om det är så att du hör att hunden skäller mycket. :idea:
Då frågar de säkert om du hört något redan, och då kan du ju passa på att berätta det.

Jag har nämnt till våra grannar att hunden(arna) inte är jättevana att vara själv och att de gärna får rapportera om de hört ihållande skällande. Skulle uppskatta att få veta.

Om det var jag, så skulle jag absolut vilja veta det.

Vi ska flytta i februari, och jag tänkte sätta upp lapp i trappen att grannarna gärna får säga till mig om min hund låter, jag skulle uppskatta det.

Han är tyst här, men vi bor bara 4 familjer i ett hus på landet, men vet inte hur han kommer att bete sig på nytt ställe.

Äsch, knata över och prata med dem vetja!
Presentera dig själv, säg att det är roligt med nya grannar som också har hund, berätta att du själv har det släng sen fram lite snyggt "vet ni förresten om att er hund skäller när ni är borta?", blir de otrevliga så blir de och i så fall är det förmodligen inga människor du vill lära känna ändå. Men hade nån kommit fram till det sättet på mig hade jag uppskattat det.

Nyfiken fråga till er som svarat. Varför ska lappen vara anonym?
Vi fick nyligen reda på att våran hund skäller när hon är ensam och det fick vi reda på genom två anonyma lappar. Självklart blir vi glada av folk som bryr sig men det är väldigt frustrerande att inte veta vem som skrivit så man kan prata med personen ifråga.
Jag hatar anonyma lappar!
Jag fick en för ett antal år sedan när jag bodde i lägenhet. På lappen stod det att de skällde konstant när jag var borta.
Tvåvåningshus med tre lägenheter på varje plan, pratade med samtliga utom den som kunde hört minst, denne var dessutom nästan aldrig hemma, därav fick jag ingen kontakt.
Ingen av dem jag pratat med hade blivit störd, de hade hört hundarna ibland när det smällde i portdörren men inte annars.

Självklart vill jag veta om mina hundar skäller/ylar när jag är borta, men för att kunna göra något åt det så måste jag ju veta när de skäller o på vilket sätt de stör för att jag skall kunna göra något åt det.

Vi har också 3 lägenheter på varje plan fast fördelat på 4 våningar.
Och en av dom anonyma lappskrivarna kom faktiskt ner och presenterade sig efter att vi satt upp en lapp där vi förklarade situationen och att vi gärna ville ha deras hjälp med ungefärliga tider och i vilken utsträckning hon stör + att "det är mycket trevligare om ni skriver ert namn så vi vet vem man kommunicerar med".

Så jag röstar helt klart för att TS i sitt fall knackar på eller lämnar en lapp med sitt namn underskrivet. Det blir så mycket trevligare för den som får lappen!

kl.
Får se hur ja gör, antingen stoppar jag dom i trappen och nämner det eller så ringer jag på eller så lämnar jag en lapp. Får se vad som känns bäst.

Jag gör det bara för att jag själv skulle vilja veta om det var min hund som satt och skällde inte för att det stör mig. Ska ändå flytta om cirka 2 månader så det är ju inget jag skulle behöva höra efter det. Men som sagt jag skulle vilja veta om det var min hund.

Men hur kan det vara otrevligt att få en anonym lapp om det ändå är en trevligt skriven lapp? :confused:

Det kan vara för att jag bor i ett mindre trevligt område, men jag vill ha lacken på min bil hel och våga gå ner till tvättstugan själv, därför skulle jag aldrig ta en diskussion med mina grannar om jag inte visste att det var reko typer.

Jag gjorde samma sak men fick ingen reaktion.

Jag tycker absolut du ska prata med dom. Både för deras och hundens skull. Man behöver inte ge några pekpinnar eller vara otrevlig utan enbart informera. Och det kan man göra på ett trevligt och hövligt sätt. Lägg upp det på ett fint sätt utan att verka anklagande (grannarna har antagligen inte en aning om att hunden skäller, förhoppningsvis) och knata dit. Det hade jag gjort!

Men hur kan det vara otrevligt att få en anonym lapp om det ändå är en trevligt skriven lapp? :confused:

Det kan vara för att jag bor i ett mindre trevligt område, men jag vill ha lacken på min bil hel och våga gå ner till tvättstugan själv, därför skulle jag aldrig ta en diskussion med mina grannar om jag inte visste att det var reko typer.

Därför att du inte vet vem det är och kan kontakta personen. Jag tycker det är direkt oförskämt med anonyma lappar, liksom anonyma meddelanden på tavlan i stallet, eller anonyma brev/mail. Sedan kan meddelandet vara trevligt formulerat men om personen inte vågar stå för sin åsikt så faller den ut i sanden ändå.

Däremot har jag också bott i mindre trevliga områden, och såklart är jag då lite mer försiktig i kontakten med den enorme konstant skrikande individen med morrande rottis. Men samtidigt var det just i dessa områden som det ständigt florerade just anonyma (vanligen arga) lappar - i tvättstugan, i svalen... Det hjälpte inte till att öka trivseln direkt.

Nej - hellre rakt på, det är både ärligare och artigare.

Och för den allmänna diskussionen så vill jag väldigt gärna veta om någon hund lever rövare när jag inte är hemma. Om inte annat så mår ju hunden uppenbart inte bra i sin situation, om den gapar hela tiden.

Å förresten - kom på en sak. Väninnan höll på att bli utslängd från sin hyresrätt för något år sedan för att hunden alltid skällde när någon gick i trappan - gammalt hus, dåligt ljudisolerat. Sedan kom det inbrottstjyvar som bröt upp entré och höll på att ta sig in på nedersta våningen, men hunden började vråla såklart (bor två våningar upp), väckte både väninnan och grannen - och tjuvarna flydde. Efter det är hunden hjältinna i huset och fick uppvaktning flera dagar. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 957
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 202
Senast: Milosari
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 075
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka