Vi bor i en långsträckt by, det är väl typ 10 hushåll längs 2-3 km byväg ungefär.
I nästan samtliga hushåll bor det familjer som är uppvuxna i byn eller dess närhet. Eller familjer, de är numera gamla nog att ha utflugna barn och i de flesta fall även barnbarn. Många av dem är även släkt med varandra och de umgås en hel del med varandra.

Vi flyttade hit för 15 år sedan och har bildat familj här (det är numera bara vi som har barn i byn). Vi hälsar glatt på alla och upplever nog att vi har bra kontakt med dem fast på ytlig nivå. Jag tror nog att åldersskillnaden är en orsak till att vi inte riktigt har kommit in i bya-gemenskapen. Fast vi har väl inte jobbat så hårt på det heller, det fungerar bra som det gör.
Gårdarna ligger tillräckligt nära varandra för att man ska kunna ha lite "allmän uppsikt" över varandra, så att man ser om det börjar brinna eller om t.ex någon skulle komma och slå sönder något. Men ändå tillräckligt långt från varandra att man kan gå naken inomhus utan att skämmas och barnen kan bada nakna i poolen på gräsmattan utan att man behöver vara orolig för att det ska stå en pedofil bakom en buske eller bakom gardinen i grannhusets fönster och smygfilma dem.

Jag tycker att det finns en liten trygghet i att grannarna har lite koll på varandra, på avstånd, samtidigt som just avståndet är viktigt för att man ska kunna välja själv hur mycket umgänge man vill ha.
Vi har det perfekt där vi bor! :love:
 
Jo, det vet jag. Det var mest det att så pass många som röstar sd gav en annan bakgrund, så att säga, åt de mer synliga kulturella skillnaderna. Jag frågar ju inte folk vad de röstar på, men dansband i garaget är svårt att missa. Liksom bilköer bakom Epatraktorer.

Åååh, jag skulle vilja se filmen om ditt grannskap. Arbetsnamn EPAn. Är det i mörkaste Småland? Filmen börjar på en smal asfaltväg med mörk granskog, bilkön ringlar sakta, sakta. Ingen kommer någonstans. Man kan skymta nationalsdräktsklädda ynglingar mellan träden vaktande sin bygd.

Men umgås du med tonåringar i vanliga fall alltså?
För det är dom som har fest med Epa i garage.
Då en Epatraktor idag är dyr så brukar föräldrarna vara mer bemedlade och festa i sina topprenoverade kök/vardagsrum med öppen planlösning och mingla på verandan diskuterandes avräkningspriset på massaved eller ädelskog. Där kan det nog spelas lite dansband.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 390
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 903
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 918
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp