Ja, när det gäller det där med SD så är det inget jag har hört någon prata om. Jag pratar ju knappt med någon/knappt någon pratar med mig.

Men jag tänker att det där med Sd pekar på fler saker än "bara" väldigt olika värderingar i invandringsfrågan. Partisympatier och samhällsgrupp/klass hänger ju ihop rätt mycket. Och man ser att grannarna på landet lever helt annorlunda liv än jag. Det är rätt mycket Eparaktorer, dansbandsmusik och andra kulturella yttringar som inte riktigt är min grej, och som nog är lite vanligare bland Sd:s väljare än tex Mp:s och Fi:s, om vi säger så. :-)

Nej FI;s och delar av MP;s väljarkår har nog mer gemensamt med "kulturvänstern"


Jag har inte haft ngn epatraktor, aldrig gillat dansbandsmusik, tycker om en god bok, njuter av internationell musik så även om jag har en del gemensamt med "kulturvänstern" så har jag genomskådat deras falska politik...;)
 
Ja, när det gäller det där med SD så är det inget jag har hört någon prata om. Jag pratar ju knappt med någon/knappt någon pratar med mig.

Men jag tänker att det där med Sd pekar på fler saker än "bara" väldigt olika värderingar i invandringsfrågan. Partisympatier och samhällsgrupp/klass hänger ju ihop rätt mycket. Och man ser att grannarna på landet lever helt annorlunda liv än jag. Det är rätt mycket Eparaktorer, dansbandsmusik och andra kulturella yttringar som inte riktigt är min grej, och som nog är lite vanligare bland Sd:s väljare än tex Mp:s och Fi:s, om vi säger så. :-)

Nej FI;s och delar av MP;s väljarkår har nog mer gemensamt med "kulturvänstern"


Jag har inte haft ngn epatraktor, aldrig gillat dansbandsmusik, tycker om en god bok, njuter av internationell musik så även jag har en del gemensamt med kulturvänstern, fast deras genomfalska politik har jag dock genomskådat.. ;)
 
Spelas dansbandsmusiken högt i din by? Eller är det ur Epatraktorerna du hör Flamingokvintetten :-)

I viss mån ur Epatraktorerna - medan de som kör Volvo Amazon tycks föredra bedagad hårdrock - men framförallt ur verkstäder och garage när det är fest. Högt som attan. Man festar gärna i verkstan eller garaget, nämligen. Praktiskt att gruppera sig kring ensilagebalarna och ha ölflaskorna på dem medan man minglar. Ljudet av dansbandsmusik som blandar sig med ljudet av någon fräck motor som någon stolt drar igång, är obetalbart. :)

lyssnar är väl mycket sagt, de sitter ju inte som jazznördar och analyserar takt för takt, men helt klart bidrar dansbandsmusiken mycket till feststämningen, enligt bybefolkningen. Man dansar inte vid dessa fester, så det är inte för foxtrotens skull. (Den här manstypen dansar helst inte överhuvudtaget, skulle jag tro. På ett mystiskt vis är det bara kvinnorna som är uppklädda på dessa fester, männen bär samma arbetskläder som alltid.)
 
En familj som bara plötsligt flyttar utan att säga något i ett villaområde uppbyggt som vårt skapar funderingar oavsett hur mycket man har att göra i sitt eget liv.
 
Kom just att tänka på de som flyttade in i mitt förra hus. Deras kommentarer om de två grannar jag tyckte bäst om lät helt främmande för mig. De upplevdes som påträngande vilket jag inte alls håller med om, normalt hejande och lite prat om man har tid om ditten och datten. De nya flyttade från "landet" till ett villaområde i stan så det blev väl en kulurkrock. Lite som jag upplever nu då, det känns som att jag flyttat ut på landet där det är kilometer mellan husen.
 
Jag bor i lägenhet men känner inte grannarna. Hälsar när vi möts i trappuppgången men inget mer.

En granne såg jag första gången för nån vecka sen, han bor mittemot men jag har aldrig träffat på honom tidigare trots att jag bott här i två år. Min pojkvän som bott här i 5 år har sett honom två gånger.:eek:

Så inget socialt här inte!:D
Haha, jag har en granne som jag aldrig har sett och jag har bott här i snart fyra år. Jag har pratat om grannen med andra grannar som har träffat denne, så jag vet att hen finns. :D

Jag har ganska olika relationer till de som bor i samma hus som mig. Vissa känner jag vid namn och pratar en del med. I vissa lägenheter växlas det hyresgäster ofta och jag hinner knappt möta dem i trappen en enda gång innan jag ser dem vara i färd att flytta ut.
 
När jag bodde i lägenhet var det så, man hejade på alla i trappen om man möttes, men hade ingen aning om vilka de var eller hade nån närmare relation öht. Förrutom med störnissen ovanför som jag knackade på hos, ringde Securitas och Polisen på (slagsmål och tjej som skrek, jäklar vad snabba de var).
 
Det här med att grannarna har lite koll på vad som händer tycker jag är skönt. Det har varit flera inbrott i området (de har ökat markant de senaste 2-3 åren) och ibland på dagtid. Vi längs den här vägen håller lite koll på när det kommer okända bilar osv. Jag talar alltid om för grannarna när jag åker bort och vem som kommer att vara kattvakt osv.
 
Vad har ni för relation till era grannar? Vi bor i ett villaområde på landet och de flesta verkar hålla sig på sin kant, vinkar väl när man åker förbi. Grannen två hus bort är den vi pratar mest med, han är alltid glad och pratsam men i övrigt är det knappt man får hej från de närmaste. Igår dök det upp flyttbilar till huset precis intill vårt. INGEN vet nånting. Huset har inte varit ute till försäljning och ingen vet var de ska ta vägen. Sthlm gissar vi eftersom flyttbilarna kom därifrån.

Är det vi som är skumma som inte får kontakt med folk eller har vi lyckats flytta till ett mystiskt område? Är det normalt att någon bara flyttar sådär? Jag tänkte att de närmaste grannarna skulle tycka det var trevligt att få veta om det kommer nya grannar, är huset sålt, ska hyras ut, stå tomt eller vad?

Jag bor i lägenhet, hejar när jag ser mina grannar. Har pratat med några av dem när jag och hjärtat stått ute och grillat och de gått förbi tex, ena tanten är väldigt pratsjuk så möter man henne blir det också en del (krystat) småprat...
För övrigt så älskar jag mina grannar för de är så tysta och lugna av sig allihop :D

Mamma och pappa bor i villa (som jag är uppvuxen i), vi har alltid haft bra kontakt med våra närmaste grannar. Pratar om man ses ute, går med julblomma till varann och vaktar varandras hus (och katter) om man åker bort, firat barnen när de varit mindre osv. Nu har det ju nu varit samma grannar i 25 (!) år så ingen har flyttat, men skulle de göra det hade man vetat.
Eller okej, huset mitt emot bytte folk titt som tätt ett tag men de senaste har bott bra länge nu och kommer nog stanna länge till :)
Många är dock äldre nu så man vet ju inte hur länge de bor kvar, känns sjukt konstigt att tänka sig några andra flytta in i deras hus :eek:
 
En familj som bara plötsligt flyttar utan att säga något i ett villaområde uppbyggt som vårt skapar funderingar oavsett hur mycket man har att göra i sitt eget liv.
Jag förstår inte riktigt faktiskt. Du skriver ju själv att grannarna inte umgås, håller sig på sin kant, kanske på sin höjd hejar. Då är det väl inte märkligt att man inte säger att man ska flytta? Förmodligen har de inte ens tänkt på att säga nåt bara.

Eller hur går era funderingar? Jag ser inte vad som är mystiskt med att de flyttar utan att berätta något för er och kan alltså inte lista ut vad för sorts funderingar det triggar.
 
Det är flera på gatan som flyttat, ganska stor omsättning av folk alltså. Dessa ingick dessutom i styrelsen och funderingarna är mycket vad som är "fel" på gatan/området/husen. Vet de något som vi inte vet?
 
Skulle du vilja umgås med någon av dem då?

Nej, inte direkt, under omständigheterna. Men jag skulle gärna ha grannar som jag åtminstone ville bjuda på kaffe ibland. Det var när jag såg det där med 20% sd i valkretsen som det till fullo gick upp för mig varför jag aldrig blir kompis med någon där.
 
@Petruska Har du utländskt utseende/påbrå eller vad tänker du på? På din beskrivning av grannarna så verkar de inte vara personer som du skulle ha så mycket utbyte av ändå, så det är väl egentligen ingen förlust. Du kanske skulle sälja gården och köpa en på ett trevligare ställe? Nånstans där det varit lite cirkulation på folket och som har ett öppnare klimat.
 
Jag bor i lägenhet, hyreshuset är två våningar med sammanlagt 6 lägenheter (3 st/våning).
Jag bor i mittenlägenheten på bottenvåningen och ena grannen vet jag, trots att han bott där flera år, knappt hur han ser ut... jag har sett honom på håll några gånger när han troligtvis åkt till jobbet (klädd i arbetskläder).
Andra grannen och jag brukar heja på varandra när vi möts och ibland utbyta meningar som "härligt väder i dag", "jaha ute med hundarna igen" osv.
På andra våningen vet jag vilka det är som bor men pratar egentligen bara med en av dem, en medelålders kvinna, då och då.
Jag har bott här i 5 år och det har hunnit flytta och flytta in folk flera gånger om så det är lite olika vilken kontakt/relation vi haft men ingen har varit en sådan som man kunnat gå in och fråga "har du en mjölkliter att låna?", om ni förstår vad jag menar.

Där jag bodde förut, också lägenhet, hade jag mycket bättre relation till grannarna. Närmsta "vägg i vägg" grannen älskade mina hundar och eftersom hon var äldre och ganska ensam (barn som bodde långt bort och inga barnbarn) och jag inte har några mor eller farföräldrar i livet såg hon mig nästan som ett barnbarn. Vi brukade så gott som dagligen ses och prata o fika tillsammans, äta lunch eller middag och jag brukade hjälpa henne att få hem matvaror, hjälpa henne ringa och boka besök till läkare, hårfrisör m.m Tyvärr avled hon efter några år :(
 
Fast @Petruska, 20% är trots allt bara 1 av 5.
Jo, det vet jag. Det var mest det att så pass många som röstar sd gav en annan bakgrund, så att säga, åt de mer synliga kulturella skillnaderna. Jag frågar ju inte folk vad de röstar på, men dansband i garaget är svårt att missa. Liksom bilköer bakom Epatraktorer.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 390
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 903
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 918
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp