Madick

Trådstartare
Vad har ni för relation till era grannar? Vi bor i ett villaområde på landet och de flesta verkar hålla sig på sin kant, vinkar väl när man åker förbi. Grannen två hus bort är den vi pratar mest med, han är alltid glad och pratsam men i övrigt är det knappt man får hej från de närmaste. Igår dök det upp flyttbilar till huset precis intill vårt. INGEN vet nånting. Huset har inte varit ute till försäljning och ingen vet var de ska ta vägen. Sthlm gissar vi eftersom flyttbilarna kom därifrån.

Är det vi som är skumma som inte får kontakt med folk eller har vi lyckats flytta till ett mystiskt område? Är det normalt att någon bara flyttar sådär? Jag tänkte att de närmaste grannarna skulle tycka det var trevligt att få veta om det kommer nya grannar, är huset sålt, ska hyras ut, stå tomt eller vad?
 
Jag och min sambo är rätt osociala av oss i grann-hänseende, vet vad närmaste grannen heter (har 3 grannar som vi ser) och i princip ingenting mer. Vet inte vad de andra 2 grannarna heter. Vi hälsar när vi möts, men mer än så är det inte. Vi har vårt umgänge på annat håll. Och ingen av grannarna har heller gjort något försök till kontakt, så jag utgår från att de tänker som vi. Så i "vårt område" är det normalt. (Eller så ser jag och sambon farliga ut och ingen vågar närma sig oss... :) )
 
Våra grannar är allihopa pratglada. Dom 4 närmsta husen och är man ute i trädgården så hälsar i princip alla på en som går förbi, oavsett ålder. Någon stannar och hälsar på hunden och pratar någon minut med en.
Jag blev bjuden på tupperwareparty hos en av grannarna förra året, släpade med mig svärmor på det :p
Varit och fikat hos två av dom.
Dom har frågat om dom får komma in i våran trädgård för att klippa sina buskar från vårat håll..
Alla är hjälpsamma och har erbjudit verktyg dom har nu när vi renoverar, eller annan hjälp om vi behöver.

Så bra grannar här. Kunde inte hamnat på ett bättre ställe när vi köpte huset förra året :)
 
Jag bor i lägenhet men känner inte grannarna. Hälsar när vi möts i trappuppgången men inget mer.

En granne såg jag första gången för nån vecka sen, han bor mittemot men jag har aldrig träffat på honom tidigare trots att jag bott här i två år. Min pojkvän som bott här i 5 år har sett honom två gånger.:eek:

Så inget socialt här inte!:D
 
Vi pratar med alla grannar, nu är vi fyra familjer plus en ensamstående som är släkt, men även de övriga pratar vi med, även omdet blir mer ytligt. De andra tre grannarna är vänner och känner varandra sedan tidigare och två av dem flyttade hit på rekommendation.
Även i de villa och rqdhusområden vi bott i tidigare i utanför sthlm hqr det varit bra grannsämja men man pratar med varandra, hjälps åt med posten och liknande och berättar definitivt om man ska flytta.
 
Där jag bodde tidigare, villaområde i liten stad, så var grannarna helt annorlunda. Alla sa iaf hej och vissa pratade man mer med. Vi hjälptes åt så man höll koll på varandras hus när ngn var på semester t.ex. Inte så att man umgicks en massa utan mer ren grannvänskap liksom så det här känns så avigt.
 
Här är det några gårdar på rad längs en grusväg. Det är ju inte direkt så att vi fikar hos varandra varje dag, men alla känner varandra och pratar och hälsar och hjälper varandra om det behövs. Tex så kom ena grannen med motorsågen i vintras när ett träd lade sig över vårt ena vinterhagestaket. Jag går och kollar runt grannarnas hus ofta och regelbundet när de åker på semester etc etc. Vi har nya grannar i ett hus som hyr av bonden som äger huset, de flyttade i för nån vecka sedan och verkar trevliga. Ena grannens barnbarn brukar komma tillsammans med grannen och ge brödbitar till hönsen ( med min tillåtelse) etc etc. Jag skottar ibland även på grannens sida av vår gemensamma infart om där fyker snö och de är ute på jobb. Och det händer att de kör en sväng med gräsklipparen framför min häck ut mot vägen.
 
Nu bor jag ju inte i villa utan mer på landet.. men här är vi inte så väldans sociala annat än när det behövs.

Jag ser det mer som att vi vet om varann, håller lite koll men stör inte varann. Behöver vi talas vid om nåt så gör vi. Längre bort på byn har jag fler bekanta eftersom jag bodde där längre. Sådär att man ringer om något djur gått ut eller inte ser ut att må bra. Eller frågar om nåt man är nyfiken på. Jag har blivit inkallad för att fixa ett trasigt staket när ägaren själv inte kunde komma tex.

Ett nyinflyttat par har jag talat med eftersom han är timmerutbildad och snidar. Frågade om han kunde laga min lie som behövde ett nytt handtag på orvet. Mao - jag hade anledning att prata med dem.

När man väl talas vid är det inga krusiduller och det är självklart. Men sociala "bara för att" - näe...
 
På en radie av 3 km så finns det väl 30 hus. Jag kan nog namnet på folket i alla utom två, men jag vet hur dom ser ut och har pratat med allihop, någon sambo har jag säkert missat - med reservation för mitt dåliga minne.
Men jag har ju fuskat, är ju född här och då är det ju lätt att fylla på med nyinflyttade. Ibland när någon bytt partner kan jag bli lite förbryllad, jag håller ju inte koll och helt plötsligt är det någon ny som hejjar.
Då får man fråga någon som har lite mer uppsikt.
 
Ena grannen är en svinpäls gift med en satmara, andra grannarna är helt underbara med jättefina barn. De mer avlägsna grannarna är fantastiska allihopa som ofta är inbjudna på fika/kalas.
 
Jag väntar mig inte nya vänner, bara mer det jag anser är naturlig grannkontakt. Att man känner till varandra, hälsar och kan be om hjälp nån gång då det skulle behövas med något enkelt.
 
Bor i ett litet lägenhetshus (5 lägenheter) och har ingen mer kontakt med mina grannar än ett hej här och där. Jag skulle inte inte ens känna igen alla om jag såg dem på stan, så sällan ser jag vissa.

Hade dock bra kontakt med våra grannar som bodde vägg i vägg, men de har precis flyttat. Kontakten uppstod för att jag bad en i familjen om hjälp en hektiskt morgon när jag var nära att missa mitt tåg för jag inte hittade min mobil. Sen blev det en himla soppa där jag ramlade på cykeln och kedjan hoppade och grannen blev lika uppstressad som jag. Ända sen dess skrattade den familjen hjärtligt när de såg mig och vi skojade mycket om hur klantig jag är, jag passade deras hund några gånger och vi kunde plinga på varandra om gi behövde hjälp. Jag gillar grannkontakter så jag saknar dem lite :)
 
Vi har en väldigt god sammanhållning i vårt hus, men det kan säkert bero på att vi är ungefär i samma ålder, 23-30, nästan allihopa (bor i lägenhet i Sthlms innerstad, ej studentlägenhet).

Men vi hälsar, har fester tillsammans och om någon i huset har vänner över och en granne går förbi så bjuds denne in (folk ringer även på och kollar ifall grannar är hemma bara för att hänga).

Ibland kan det bli lite jobbigt om man siktat in sig på att bara ha en stillsam kväll med sambon utan massa spring, men för det mesta är det väldigt väldigt trevligt!
 
Noll och ingen grannkontakt i princip. Hejar när vi ses i anslutning till huset ungefär.

Är inte direkt intresserad av mina grannar eller av att bli "kompis" med dem.
 
När jag bodde i Skåne, på landet på hästgård, var grannarna så himla rädda att man skulle be dem om hjälp, det lös ur ögonen på dem och de sa nej utan att jag ens frågat om något. (Jag var bara ute efter, i mitt tycke, normal grannsämja, presentera mig, meddela att fika finns om de har vägar förbi, säga hej, erbjuda min eventuella hjälpande hand om någon åker bort). Tji fick jag. Hade sju grannar utanför Hörby och fem grannar utanför Lomma. Alla var likadana. Kanske för att jag är 08a, vad vet jag? Nu är jag tillbaka i 08-land och här kan folk uppföra sig som normala grannar i alla fall :)
 
Grannar ja.... jag håller mig på min kant och ger fan i mina grannar. De bryr sig inte om mig heller. Vi hälsar och så är det bra med det. Eller...jag hälsar inte på min ena granne, han slutade hälsa på mig plötsligt trots att jag hälsade och när han kom med sin stora bil och trängde ut min så fick jag nog och slutade hälsa. Efter ett år hade jag lyckats övertala mamma att INTE flytta nämnvärt på sig när han kom med sin bil så nu är det vackert han som kör åt sidan och han har börjat hälsa igen.

Och nej, jag hälsar inte. Varför skulle jag. Och vad grannarna tycker om mig struntar jag också i. Förresten så vet jag inte hur några av dem ser ut, än mindre vet namnet. En av grannarna skilde sig och flyttade ihop med någon ny efter 2 år utan att jag visste något ;)
 
Jag bor i lägenhet men känner inte grannarna. Hälsar när vi möts i trappuppgången men inget mer.

En granne såg jag första gången för nån vecka sen, han bor mittemot men jag har aldrig träffat på honom tidigare trots att jag bott här i två år. Min pojkvän som bott här i 5 år har sett honom två gånger.:eek:

Så inget socialt här inte!:D
Jag har bott här i 11 år och en av grannarna har jag bara sett på håll. Han ser ut som en människa och kör volvo, det är allt jag vet om honom, inte ens hårfärg eller längd vet jag . :D
 
Vad komiskt. Jag gick och grunnade på att starta en tråd om just grannar :D Men döpt tråden till "vem har störigast grannar?" ;)

Vi bor i lägenhet en tvåa på första plan i ett område med ganska så perfekt läge, det ligger bara några minuters bussåkande från oss.

Ett av husen är ett ålderdomshem och sedan är det även en del äldre som bott i sina lägenheter största delen av sitt liv. De tanterna åker ofta buss och när vi inväntar just denna får jag höra väldigt mycket sex och snuskiga skämt ofrivilligt. Ser ut såhär :eek: samtidigt som man bara garvar åt dem.

Sen blev jag bundis med en farbror eftersom vi alltid verkade ha delad tvättid tillsammans, han hjälpte mig ställa in de förbenade torktumlarna som aldrig vill samarbeta. Så vi hejar och kallpratar om vi springer på varandra, likadant med snubben som kör motorcykel som är en avlägsen vän till sambon :)

Vi bor också mitt emot en kille med samma namn som min sambo, vi småpratar om vi ses och är FB-vänner. Brukar ibland få panikartade chattmeddelande från honom när han inbillat sig att han glömt låsa dörren och han undrar om jag kan rycka i handtaget och kontrollera det hela. :D

Värsta grannarna är barnfamiljen som har tre barn och bor läääängst upp, de måste skrika hela vägen ner och ut och sedan hela vägen upp och in. Blir skogstokig och vill slänga upp dörren och skrika något mindre lämpligt :nailbiting:

Sen den värsta. En medelåldersdam ovanför oss som härjar från ca 16.00 t o m kl 04.00. Under dessa timmar, gärna efter 23, så går hon runt i träskor, dammsugar, spelar samma låt så högt att du inte hör din egen musik eller ljudet på tv:n. Hon dumpar cigarettfimpar i våra balkonglådor. Vattnar HELA vår balkong när hon ska vattna sina...kastar ner påsar, träbitar, bestick och en gång var hela balkongen täckt i sågdamm. Hon kan enbart prata i telefon på sin balkong, uppenbarligen, vilket hon måste skrika när hon gör..:mad::banghead::down::rage::arghh:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 390
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 903
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 918
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp