Grand Danois

Sv: Grand Danois

Kan bara instämma i det Babben sagt och som på ett bra sätt förtydligade det jag menade i matfrågorna.

Det är inte krångligare att räkna till hund än till häst. Men det jag mest menade var att fodret skulle hålla de nivåer för protein och fett som rekommenderas för växande hund och för den vuxna hunden. Jag tror Babben var med mig i det resonemanget.

Mantalitet - nja jag är inte övertygad om att det är dåligt avelsmaterial enbart som skapar problemen. Jag vill påstå att jag sett fler/många förare som varit orsaken till problemen. Inser man inte att det är en stor hund så...Jag tycker också att jag ser en förändring generellt på förarsidan där inställningen till den egna hunden är ungefär som till egna barn och andras ungar.
Rätt givetvis att det är skillnad på en GD coh en pudel som vill ta över.
Lycka till med hundval - jag tror du blir nöjd.

*kl*

är det inte en idé att köpa högenergifoder, kanske i färsk form, till en hund som är mycket svårfödd? nu har jag kanske ovanligt lättfödda hundar, men de äter för 550 kr i månaden, tillsammans. deras sammanlagda vikt är knappt 70 kg, och det är väl ungefär vad en GD-tik väger?

pigan: jag har mest hört talas om rädda GD's, inte starka och dominanta. visst behöver rädda hundar ett tydligare ledarskap än andra, så till viss del handlar det också om förarna. men rädslor överlag är genetiskt, och ett avelsproblem.

oj, jisses! Man förstår nog inte riktigt hur mycket dom växer innan man sett det själv! :)

Hm, brukar man få ta med om man har egen hund? För i sådana fall skulle man ju kunna testa en sådan sak som rädsla inför främmande hundar redan när man kollar på valp. Fast det kanske blir svårt, har inte alla valpar respekt för en äldre, främmande hund? :confused: Så att man inte blir vilseledd av ett naturligt beteende..

Jag skickar ett pm!

Jag har gått och kärat ner mig totalt i denna vackra hundras, :love:

Är det någon som har GD här inne? Isf har jag lite frågor till er :)
Jag har aldrig haft en "egen" hund, men vi hade hund när jag föddes, och familjen har haft hund hela mitt liv.

Är det en komplicerad ras som "första" hund?
Ungefär hur mycket äter en GD för i månaden?
Klarar en unghund att vara med i stallet några timmar på em?

Jag är lite i valet och kvalet om jag ska ha en hane eller en tik. Själv tycker jag bäst om hanar i allmänhet, men på SGDK så rekommenderar de en tik som första hund.

Jag går på internat, och börjar trean nästa år. Problemet med en tik skulle vara att vi har två hanar hemma, och när jag kommer hem på lov och likn. skulle det vara vissa problem om hon hade löptid just då :p Har även planerat att flytta hem efter gymnasiet.
Frågan är om en hanhund är för skarp?

Tusen tack på förhand, och om ni har några synpunkter eller vill berätta något annat så gör gärna det :)

Visst är dom härliga :)
En gång GD alltid GD

Jag tror nog också att rädsla är till stor del genetiskt, även om förarna helt klart kan påverka och förbättra/försämra till viss del!

Jag hoppas (och tror..) iaf att jag kommer bli en stabil och trygg förare, vilket jag måste vara eftersom att jag vill ha en trygg och harmonisk hund. :)

Om vi tar min lilla X som exempel då, eftersom hon var rätt svårfödd.

Hon åt det fodret på marknaden som det är mest protein och fett i. Torrfoder var detta, då hon helt enkelt inte orkade få i sig dom mängderna färskfoder som krävdes.. Hon vägde lite under 60 kg som 1½ åring, var alltså en liten GD tik. Hon åt så mycket torrfoder som hon kunde få i sig, vilket var 14-16 dl om dagen. Därtill fick hon trugas i ett extra mål mat om dagen, med en plusvariant av färskfoder också. Om jag minns rätt var det 2 korvar av Klass (vad heter nu deras extravariant igen?) som hon lyckades få i sig.
På den foderstaten höll hon sig i fin form.. När hon slutade att växa så fort, så klarade hon sig på bara torrfodret. Det torrfodret kostade då 499 kr/15 kg, ligger numera på 519 kr för samma säck.

Min lilla bebis på 35 kg äter nu runt 14-15 dl om dagen av samma torrfoder, och håller sig (medvetet) åt det smalare hållet pga hans extrema växttakt. Han har dock äntligen börjat få lite muskler, och är inte mager längre. För tillfället äter han ca 650 g/dag, det ändras ju hela tiden beroende på hur han växer och hur hullet ser ut. Så det går alltid minst 2 säckar på en månad = 1040 kr.

Men å andra sidan sett fick jag ge 17-18 dl om dagen av valpfoder för att han inte skulle svälta ihjäl ungefär. Det går ju trots allt inte att jämföra dina två färdigvuxna hundar, med en valp som går upp minst 2 kg i veckan som genomsnitt och växer några centimeter på höjden också.

Fast jag har stött på alldeles för många GD's med genetiska rädslor. Hundar som alltid varit rädda liksom. Och sen några få som har blivit rädda, exempelvis efter att ha blivit påhoppade av en annan hund.

Självklart är en del av hundarna som dom är pga dåliga ägare, det säger jag ingenting om. Det jag inte gillar är alla dessa hundar som föds med så starka rädslor, som engagerade ägare aldrig någonsin lyckas få bort.. Hundar som inte klarar av barn, som vaktar för mycket, som biter i trängda situationer osv.

en hund ska vara ensam max fyra timmar om dagen, en valp äter inte bara sitt foder, den äter skor, papper, sopor och mkt annat spännande och pga sin storlek når en GD förvånande långt och högt och hittar mkt roligt att tugga på tills den är ca ett år gammal. Den hinner med förvånansvärt mkt hyss om den lämnas ensam bara en liten stund, en annan viktig sak är att en GD abslolut inte ska ha för mkt kalk i sin mat det första året då förväxer benen på den i värsta fall. lycka till

tack!
Jo, det där med tuggandet känner man ju igen :p

Men kan benen verkligen växa för fort av kalk? Hästar kan man ju ge i princip hur mycket kalk som helst, och dom kissar ju ut överskottet? :confused:

det var min hund vet. som berättade om en undersökning dom gjort i england på just GD och dom som fick för mkt kalk fick deformerade ben, i royalcanins foder för GD finns inget kalk överhuvudtaget och en hund och en häst har helt olika matsätt! en häst ska ju äta ca 14 timmar per dygn och maten ligger 36 timmar i tjocktarmen innan den kommer ut, en hund är gjord för att äta massor och kan sedan vara utan mat i flera dygn utan att ta skada, det är inget jag rekomenderar förståss, men i naturen funkar det så.

ah, ok, varje dag lär man sig något nytt! :idea:

Fast det gör ju inget om vi människor äter för mycket kalk heller, tvärtom. Men din veterinär hade säkert rätt ;)

Det är framför allt kvoten mellan kalk och fosfor som är viktig! Kvoten är dock alldeles utmärkt i alla foder jag har provat på marknaden, både vuxenfoder och valpfoder..

Det finns ju en hel del regler och standarder att följa för att få sälja hundmat i Sverige, som tur är :)

ah, ok :) Samma som på häst då!

Det är ju skönt det, så att man slipper köpa en massa tillägg och sådant :crazy:

Ja visst är det ofta genetiskt och på så sätt ett avelsproblem. Men jag vill också se det som ett förarproblem. En rädd hund behöver en van/god/tålmodi förare (hoppas du förstår vad jag menar). Sedan bör givetvis inte en sådan hund gå i avel....

Hoppas du inte tog åt dig på ett negativt sätt. Mitt resonemang var mera generellt och inte riktat mot någon spec person.

Instämmer i del 2 av ditt inlägg men del ett - jag är intresserad av hur du gör bedömningen att de hundar du träffat haft ett genetiskt problem. OBS påstår inte att det fel det du skriver - vill höra mer...

FEL! RC foder har visst kalk. Ett djru som aldrig får kalk får def problem med skelettet! Du ska och måste ha en balans mellan ffa fosfor och kalk för att få en bra skelett

Det är hundar jag träffat sen dag 1 (Hos valpköparna då förstås, vid 8 v ålder) och fått följa genom uppväxten. Alltså har valparna varit både osäkra på människor och hundar från starten, och trots en hel del jobb och träning så blir aldrig hunden en normalt fungerande individ.

Sen har jag träffat några stycken som blivit rädda efter diverse attacker från andra hundar. Även en hane som var livrädd för barn, efter att en 3 åring hejdlöst kastat sig rakt över honom som valp, och sen hållt fast honom. Det var i en butik, och kunden som hade barnet med sig lät pojken gå in till hunden på "kundförbjudet område" så ägaren fanns inte i närheten. Den rädslan blev mycket bättre efter en hel del träning.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej Har ägt 3 Grand danois, en blev bara 6 mån pga medfört njurfel. Den andra blev hela 10 år vilket är ovanligt för rasen, snitt...
Svar
16
· Visningar
2 454
Senast: Lena_B
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 225
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Nästa hund jag skaffar mig ska vara en stor hund har jag sagt. Min chihuahua har två tikvalpar som är 2 veckor gamla nu och jag står i...
2
Svar
35
· Visningar
6 635
Senast: Pali
·
E
Hundhälsa Hej! Jag är i skrivande stund på jakt efter en ny hund och har efter en tids funderande kommit fram till att det är schäfer jag vill...
Svar
10
· Visningar
1 602
Senast: PIRU
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka