Grand Danois kunniga?

Sv: Grand Danois kunniga?

En fråga bara..
Tror ni att det är osmart att skaffa en GD som är 1-2 år ?
Bättre med en valp?

Ja, men det är skillnad att se lite konstig ut med högre kors, lång haka och för långa ben typ.

Jag vet mycket väl hur hundar växer efter dom närmare 20 hundarna vi haft själva, alla valpar vi fött upp och alla unghundar jag följt. Många av dom GD.

Jag menar hull och muskler. Majoriteten av alla GD's jag sett och ser under unghundperioden är alldeles för smala, rangliga och omusklade. Detta för att allt gammal skit lever kvar, om för lite protein, för lite motion osv. Jag säger som sagt inte att just du är en sådan, men ditt inlägg var det som fick mig att börja tänka på det igen.
Vad jag alltså menar är att med lite ansträngning så går det att få en GD att se riktigt bra ut trots att den växer enormt fort. Har man koll på allting, så hinner aldrig hullet försvinna eller musklerna bli mindre.

Osmart behöver det inte alls vara, bara du noga ser efter hur hunden är om det är en omplacering. Eftersom det kommit fram mycket mer dålig mentalitet inom rasen kan ju just det vara skälet till att den omplaceras, menar jag.

Jag föredrar att skaffa valp, men det är för att jag själv vill vara med och forma hunden.

jag tror det funkar alldeles utmärkt att skaffa en 1-2 åring, men samma där...var noga med att det inte är en problem hund för det kan bli jobbigt. men det finns många som har varit tvungna att göra sig av med sin hund av någon anledning...tex allergi och då är det ju jättebra om det finns någon som kan tänka sig hjälpa till!!!

Ha ha...håller på med det nu ju:)

Blev bara två då det ösregnade ute:crazy:

här kommer hon min lilla plutta i sin finaste pose:D

15127211.jpg

15127210.jpg

Kul att du tycker det. hon har nog gått upp en del ändå nu och jag tror att det börjar vända. Men pälsen är tråkig, hon har haft en riktigt skimrande päls förut. Men hon fäller ju nu i och med löpet så det kommer väl det med igen.

Ursäkta mig men det där tar jag ändå som en pik. Tror du verkligen att jag/någon medvetet skulle "låta" sin hund
Det tror verkligen inte jag.

:bow::bow:
Håller helt med dig. Att min hund såg förjäklig ut är ju verkligen inte något som jag ville att hon skulle göra. Och jag provade verkligen med ALLT! Provade i stort sett varenda foder som fanns att tillgå. Men vad gör man med en hund som bara tar två tuggor, fnyser och sen går och lägger sig? Vägrade till och med att äta färskfoder.... Nu har hon ju inte de problemen längre men det var inte kul under tiden..

Jag tyckte Bebben förklarade att det var ett generellt svar, att det faktiskt är många som skyller på att hunden är stor och växer fort och då får den se ut hur som helst..

Jag vet att jag hade stora problem med min GD-Hane under en period, Bebben påtalade att han var lite smal och gav sedan tips på hur man fick honom i hyffsat hull samtidigt som han växte, det fungerade och han blev mycket finare i både päls och hull...

Jo, det är klart. Tyvärr finns det säkert människor som skyller på att hunden är av storväxt ras.

jättefin bild på den gula grand danois valpen

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 158
Senast: MiniLi
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 145
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23