Grand Danois kunniga?

asaria

Trådstartare
Nu är det såhär att man är lite småsugen på att skaffa hund.
Men jag har inte mycket hundvana eller kunnighet. Men på något sätt måste man ju få det och då skaffa en hund är väl rätt logiskt
(man kan inte kunna något som man aldrig hållt på med)

Så nu undrar jag om hur Grand Danois är? är det väldigt dumt att skaffa en sån som första hund? :crazy:
Någon som har en sådan? Allergivänliga? :confused:

Sen tips på hur man ska få hundvana och kunnighet? Jag förstår ju att kurser och andra lektioner är självklart.. Men finns det något annat sätt? :confused:

Sv: Grand Danois kunniga?

Läs, Läs, Läs, mycket litteratur...

Leta länge och noga efter en BRA uppfödare, finns mycket "skit" inom GD-aveln

GD kan man generellt säga är INTE allergivänliga överhuvudtaget..

Men det beror på vad du menar med allergisk?

Ska du skaffa valp? Har du den tid som krävs ? Varför vill du ha en GD ?

Vänd ut och in på alla frågor innan du bestämmer dig..

GD-klubben har ett jättebra och trevligt forum som man kan vända sig till om man är intresserad av GD. Dom ställer upp och svarar på de flesta frågor man har.

Fast det blir lätt lite snedvridet åt det positiva hållet om man förlitar sig helt på en organisation där merparten är väldigt partiska sin ras ( på gott och ont )

jag har en grandis...och det jag kan säga är att åk runt och kolla med olika uppfödare! en del är mindre seriösa än andra!! kolla med klubbens valphänvisare och be dom rekommendera någon bra.
sen kan jag bara be dig tänka på att dom är stora och klumpiga:) det är som att ha en elefant i huset så plats kan vara att föredra, helst inte lägenhet och absolut inte på tredje våningen utan hiss:)
gå kurs kan vara bra men dom är starka ändå! jag blev överrumplad av grannen som kom runt hörnet precis när jag tog ur min ur bilen en kväll, tog han i halsbandet men han gick bara iväg med mig. grannen höll på dö av skratt och ropade något om dolda kameran. jag ´åkte kana på skorna, sakta sakta men visst kom vi ända fram till grannen med sina sju mopsar och pudlar trots att jag kämpade allt jag kunde för att hålla kvar han.
nu kan min gå lös fot förbi hundar och sånt men just under den värsta valpigheten är det inte så behändigt att dom väger nästan 70 kg när dom sprallar iväg.
men har man bara förutsättningarna och platsen för dom så måste jag säga att dom är helt underbara och roliga.
vi hade väl otur och fick en sjukdom när han var liten som tyvärr är vanlig på alla så extremt snabbväxande, stora hundar så man får ju vara lite beredd på att lägga mycket pengar på sånt och det är inte alltid det löser sig.

GD:s är stora och därför bör man ha en väl fungerande vardags lydnad på dem. Går det snett med dem så kan det vara svårt att få rätt på dem igen just pga storleken. Det finns även lite mentalt ostabila linjer inom GD. Och man bör förvissa sig om att man väljer ut en mentalt bra hund.
Jag har träffat rätt många otrevliga grandisar. Men jag har även träffat måga helt underbara!
Annas så är de inte speciellt krävande hundar. Det är en sällskapsras som inte behöver överdrivet aktivering eller motion. relativt lättlärda också.
Så ja, det finns inga nyböjar raser skulle jag vilja säga men det finns hundar som kräver olika sortes aktivering. Är det en GD du vill ha så läs mycket om hundar och rasen, träffa och prata med uppfödare och gå ett par kurser med din valp (tipps är att börja tidigt) så ska du se att det kommer bli jätte bra!

Här är min lilla plutt som bäbis, nu är hon dock 8 månader och inte lika söt. Men snällare hund får man leta efter.

11305269.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar :)
Det känns som jag är för okunnig för en valp, om man kanske kunde hitta en som var 1-2 år och lite kunnig. Att skaffa en valp känns så stort. Allt ansvar ligger på mig.
Visst att skaffa en äldre hund har ju nackdelar det med, den kanske inte känner respekt eller förtroende för en, men det brukar (ska förhoppningsvis) komma när man lär känna varandra..

Självklart är det ju ett beslut som man ska tänka igenom både 2 och 3 gånger innan man bestämmer sig.
Just nu bor jag i en villa, men man vet ju aldrig hur det blir i framtiden även fast man inte är så sugen på lägenhet så kan man ju aldrig veta..

Vilken sötnos! Jag tror jag smälter!!

Håller med om att vardagslydnad är A och O när det gäller grandis (eller andra större raser för den delen). Man måste tänka på att man kan inte låta dem göra vissa saker när de är små, tex hoppa upp eller dyl, för det är inte lika roligt när en vuxen GD gör det...

visst vill man bara pussa på den nosen:love:
Varför ska dom växa så fort för? Just nu ser hon hemsk ut högbent och tunn samt ruskigt dålig päls. Hon har sitt första löp nu och jag bara väntar på att det ska gå över. Jag ska ställa ut henne om några veckor men som hon ser ut nu så lär vi nog bara dit och vända i ringen!:crazy:

Min tik var mager som ett spjäl-staket tills hon var 1,5 år. Hon ville inte äta något, och du ska veta att jag provade allt. Körde den hårda stilen, den mjuka, fjäskade inte, fjäskade. Inget funkade men efter 1,5 års ålder så började hon helt plötsligt äta. Men hon är fortfarande väldigt petig, det är bara vissa foder som duger. Grandisar är kända för att vara dåliga på att äta och petiga med maten. Men håll ut, förhoppningsvis blir det bättre.

*hi hi* Jag kan fota henne i morgon. Har så kass kamera att det måste vara dagsljus.

Jo det är väl så. Hon äter visserligen ganska bra just nu men hon hamnade nog i en växt period och sköt snabt på höjden och jag han nog inte med att öka maten. Nu får hon typ så mycket hon kan käka och jag hoppas hon går upp några gram innan utställningen ialla fall. Löpet gör nog sitt med. Tycker alltid tikarna ser risiga ut just då.
Men vi får hoppas det blir bättre som sagt...

Min tik var mager som ett spjäl-staket tills hon var 1,5 år. Hon ville inte äta något, och du ska veta att jag provade allt. Körde den hårda stilen, den mjuka, fjäskade inte, fjäskade. Inget funkade men efter 1,5 års ålder så började hon helt plötsligt äta. Men hon är fortfarande väldigt petig, det är bara vissa foder som duger. Grandisar är kända för att vara dåliga på att äta och petiga med maten. Men håll ut, förhoppningsvis blir det bättre.

Det minns jag att min mammas GD var med. Min mamma var även väldigt petig med att inte ge sin hund hundfoder med vete i. Varför vet jag inte. Någon här inne kan kanske ge mig ett svar på det.:o //bonny

Men var försiktig så du inte ger FÖR mycket. Grandisar kan ju få skelett-problem om de växer för mycket och för fort.

Många hundar kan vara överkänsliga mot spannmål och få allergi. Kan kanske vara det...

Jo jag har koll på det. Morsan är utbildad foder rådgivare hoss vetrinären och gått speciella kurser för just gd som har mycket problem. Det som är viktigast i fodret är kalcium forsfor balansen och inte mängden/protein innehållet som man trodde förr. Men tack för omtanken:)

Hur kan dom växa för fort med speciellt foder menar du?

Det där är en myt som lever kvar bland vissa uppfödare m.f, att proteinet i sig skulle göra att hunden växer snabbare och får problem...

Till Trådskaparen:

En GD fungerar alldeles utmärkt i Lägenhet, varför skulle dom inte ? Platsbrist i all ära men bor du i en hyffsat stor etta går det ingen nöd på en GD.

Åh, min älskade GD-tjej (Död nu tyvärr) såg väldigt bra ut under hela sin uppväxt. Trots att hon gick upp över 30 kg på 4 mån, så var hon alltid väldigt välmusklad och i jättefint hull med glänsande päls.

Även dom andra dussintals jag har varit med om under deras uppväxt har hållit sig jättefina.

Rätt mat och rätt motion räcker gott och väl. Jag tycker att det är så synd att så många (Nu säger jag inte att just du gör det) tillåter sina hundar att se hemska ut medan dom växer "för att en GD ser ut så" typ. Med lite ansträngning går det absolut att få dom att hålla sig fina och fräscha.

Ursäkta mig men det där tar jag ändå som en pik. Tror du verkligen att jag/någon medvetet skulle "låta" sin hund
att se hemska ut medan dom växer "för att en GD ser ut så" typ
Det tror verkligen inte jag.Min hund har en svacka pga av löpet och det beror inte på att det är en GD utan på att just hon blir påverkad. Det är nog väldigt individuellt. Motion och bra mat får hon.
Det är liksom rätt övergripande bland unghundar oavsätt ras att de ser lite konstiga ut när de hamnar i puberteten. Så är det även hoss människor, hästar och ja you name it.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 311
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 519
Senast: Otherside
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 157
Senast: MiniLi
·
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 145
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka