Status
Stängd för vidare inlägg.
K

ketchup

Jag brukar rida ponnyn med graman dagen efter att hon har vilat därför att hon då brukar ha mycket överskotts eneri = stark & stel. Här hört från olika ryttare att man ska hålla gramanen på olika sätt. Nu håller jag den mellan ringfingret och mitten fingret. Är det fel? Hut gör du?

Tacksam för svar!

Sv: Graman

Enligt mig så håll den som du tycker är bekvämast!
Är ju inget krav att du ska ha kandarfattning. Så länge det är bekvänt och du kan kontrollera tygeln.

*kl*

Åneeejjjj !

Inte en gramantråd igen :devil:

Om jag var du skulle jag söka....du har fått svar redan och resterande frågor får du svar i andra trådar i graman eländet :cry:

TS skriver hur hon håller i gramanen och undrar hur andra gör. Och om alla bara svarar på frågan så finns det inget att tjafsa om.
Jag håller den nog oftast nedanför lillfingret. Det tycker jag är mest bekvämt.

Oj sorry :o Ska läsa ordentligt. Håller också nedanför lillfingret..

Japp, jag håller också nedanför lillfingret. Känns smidigast och lättast att korta/länga så.

Neranfor lillfingret, ibland mellan ringfingret och langfingret.

TS skriver hur hon håller i gramanen och undrar hur andra gör. Och om alla bara svarar på frågan så finns det inget att tjafsa om.
Jag håller den nog oftast nedanför lillfingret. Det tycker jag är mest bekvämt.

Och jag håller med dressyr majen om gramanelände. Ponnybarn ska inte rida med graman alls, och särskilt inte när ponnyn känns "stark och stel":crazy: Det ska inte heller andra än ponnybarn göra enligt min uppfattning.

Och ang bekvämt så kan du fråga hästen hur bekvämt den tycker att det är med graman:crazy:

*att jag orkar":crazy: :cool:

För övrigt är det rätt bedrövligt att dressyrforumet nu består av folk som gladeligen berättar hur de håller gramanen:crazy: :cry:

Jaa, att du orkar. Ingen av oss som svarat inkl du själv vet hur bra "ponnybarnet" i fråga rider. Måste säga att jag gillar inte heller ditt tolfall när det gäller ponnybarn, många "hästvuxna" rider sämre än många ponnybarn!

Jag tycker det är bedrövligt att ni "antigramanfolk" inte kan respektera att vissa andra tycker att det är en bra hjälptygel rätt använd.
TS frågade bara hur andra brukar hålla tygeln och är inte intresserad av att läsa nån infekterad bråktråd om graman.

nedanför lillfingret.

(om jag nu måste ha graman... å ibland måste man om man tex. rider någon annans häst där ägaren bestämmt att man ska det helt enkelt. Då jag jobbat mkt i dressyr stallar så har man lärt sig att acceptera att vissa gör si å vissa gör så...)

känns som man måste förklara sig för att inte bli lynchad här....:crazy:

Och jag håller med dressyr majen om gramanelände. Ponnybarn ska inte rida med graman alls, och särskilt inte när ponnyn känns "stark och stel":crazy: Det ska inte heller andra än ponnybarn göra enligt min uppfattning.

Och ang bekvämt så kan du fråga hästen hur bekvämt den tycker att det är med graman:crazy:

*att jag orkar":crazy: :cool:

För övrigt är det rätt bedrövligt att dressyrforumet nu består av folk som gladeligen berättar hur de håller gramanen:crazy: :cry:

Men ge dig. det är sånna här kommentarer som pajar att trådar när folk som inte har ngt emot graman vill disskutera. Så jäkla irriterade. Vi vet redan att halva buke hatar graman så vi som faktiskt tycker att graman är okej kan väll få ha ngn tråd för oss själva. Även en sånhär tråd när folk bara ställer en enkel fråga kan bli förstörd tack vare såna som dig:mad:

Till TS: Jag har gramanen mellan ring och långfingret (som dig om jag förstod dig rätt) och dom vanliga tyglarna så som man brukar hålla dom.

Jag har gramanen mellan ring och långfinger. Tycker det är lättare att kontrollera den då. Sen har jag vanlig tygelfattning på bettet

Men ge dig. det är sånna här kommentarer som pajar att trådar när folk som inte har ngt emot graman vill disskutera. Så jäkla irriterade. Vi vet redan att halva buke hatar graman så vi som faktiskt tycker att graman är okej kan väll få ha ngn tråd för oss själva. Även en sånhär tråd när folk bara ställer en enkel fråga kan bli förstörd tack vare såna som dig:mad:

Till TS: Jag har gramanen mellan ring och långfingret (som dig om jag förstod dig rätt) och dom vanliga tyglarna så som man brukar hålla dom.

Låt henne skriva vad hon vill, eftersom du inte verkar ha något emot att använda gramanen och inte ser något fel i det så behöver du ju inte ta åt dig av det andra "gramanhatare" skriver?

Nu vill jag inte få fram ett bråk här, men du tror inte du kan hitta en annan lösning än gramman dagen efter att hästen har stått?
Vissa hästar blir lätt stela dagen efter, och behöver då enligt mig en annan sorts ridning.
Man kan inte alltid kräva hur mkt som helst på vissa hästar när de stått dagen innan.

Jag säger inte att du inte FÅR rida med gramman, men jag tycker du borde leta efter en bättre lösning.
Grammanen ska enligt mig inte användas för att hästen är "stel och stark".

jag brukade longera min pålle dagen efter vila. antingen ett pass eller bara en stund som uppvärmning innan ridning. det hjälpte.
för han kunde bli sådär stor, tung o stel... å lite väl pigg...
prova vettja?!:D

Låt henne skriva vad hon vill, eftersom du inte verkar ha något emot att använda gramanen och inte ser något fel i det så behöver du ju inte ta åt dig av det andra "gramanhatare" skriver?

Men det är så irriterade att alla gramantrådar ska bli pajade på det sättet. Varför kan man inte bara hålla tyst då? Finns nog inte en enda gramantråd på hela buke där det inte blvit bråk p.g.a att ngn var tvungen att skriva ngt negativt om graman. Det är vädligt tråkigt att man inte kan få disskutera graman utan att tråden ska bli förstörd.

Jag brukar rida ponnyn med graman dagen efter att hon har vilat därför att hon då brukar ha mycket överskotts eneri = stark & stel. Här hört från olika ryttare att man ska hålla gramanen på olika sätt. Nu håller jag den mellan ringfingret och mitten fingret. Är det fel? Hut gör du?

Tacksam för svar!

När jag använde gramanen för att fixa en fin statisk form på min häst :angel:

;) ...så hade jag den som du för att kunna hålla koll på vilken tygel som gick var...

Men det är så irriterade att alla gramantrådar ska bli pajade på det sättet. Varför kan man inte bara hålla tyst då? Finns nog inte en enda gramantråd på hela buke där det inte blvit bråk p.g.a att ngn var tvungen att skriva ngt negativt om graman. Det är vädligt tråkigt att man inte kan få disskutera graman utan att tråden ska bli förstörd.

fast igentligen, om man diskuterar något så måste man ju lägga fram för och nackdelar...
fast jag håller med... inget snack om hur hämskt det är med graman och hur mkt hästen lider osv....
vi kan ju försöka att inte förstöra tråden;)

men det var ju inte det TS ville diskutera, frågan var hur man håller den i handen? Kan vi respektera TS och hålla oss till ämnet?

fast igentligen, om man diskuterar något så måste man ju lägga fram för och nackdelar...
fast jag håller med... inget snack om hur hämskt det är med graman och hur mkt hästen lider osv....
vi kan ju försöka att inte förstöra tråden;)

Ja, de trådar där man vill disskutera för och nackdelar med graman så är det ju självklart att alla får komma med sina åsikter men i den här tråden där TS ville veta hur andra höll sin graman och i andra trådar där man bara vill disskutera fördelar med graman så känns det ju lite tråkigt med sånna där kommentarer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 646
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar