Elma_vip

Trådstartare
Jag har en häst som väldigt lätt stressar upp sig i skogen, kör upp huvudet och sticker. Håller man in henne (vilket inte brukar funka då hon blir väldigt stark och är hård i munnen) så börjar hon hoppa istället, det spelar ingen roll om man släpper efter på tyglarna för hon bara fortsätter studsa.. :S Det är inte så högt hon studsar men ibland så reser hon sig lite för högt och det är lite obehagligt. Har funderat på att prova rida henne med Graman bara nån gång för att se om det hjälper, inte för att "dra ihop" henne utan för att hindra att hon får upp huvudet så högt, och även så hon inte kan stegra sig.

Vad tror ni om det?

Mvh Diana

Sv: Graman!?

sålänge du inte drar ihop den utan håller den så att den hänger löst när hästen går normalt med huvudet så prova du..

jag tror att det kan funka bra.
bara du inte 'drar ihop' henne så fort hon blir nervös.

kom ihåg att rida med mycket, mycket ben!

Kan tänka mig att det kan fungera. Som andra sa, använd den bara inte för att dra ihop henne. Martingal kan också hjälpa kanske. Brukar tycka att effecten av båda dessa hjälptyglar är att ryttaren slapnar av mer och det kan göra under ;)!
Skulle bara vara väldigt försiktig och försöka komma fram till varför hästen gör som hon/han gör. Så att man inte förvärrar eller "skjuter upp" problemet (hittar inget bra ord, men att man inte löser problemet)...

Hur rider du när du är i skogen? Tar du det lugnt i skritt eller flänger du runt mkt? Prova att bara skritta massa på lång tygel så att hon inser att det faktisk går att slappna av när man är ute på tur.

Att sätta på graman hjälper ju bara för stunden...

Prata lugnande och mkt till henne, är det nåt som ligger framför er (kommer inte på ngt bra men tex en vattenpöl) så kan du prova med att sitta av och visa att det inte är ngt farligt.
Bli inte arg ! Tänk dig in i hennes situation själv, om människan som sitter på dig skulle börja bråka och skälla på dig när du är uppstressad, skulle du då bli lugnare?
då blir det mer som 'från-:crazy: till-:eek: och:confused: sedan blir hon säkert -:mad: ' så ta det lungt helt enkelt.

Lycka till !

squarepants skrev:
jag tror att det kan funka bra.
bara du inte 'drar ihop' henne så fort hon blir nervös.

kom ihåg att rida med mycket, mycket ben!

Instämmer, :smirk:

Ibland skrittar jag på långt tygel. Försöker ta det lugnt i galoppen och traven men det går oftast inte då hon sticker eller reser sig. :S

Det är inget hon är rädd för utan hon tycker att det är jobbigt att jobba. :P Därför sticker hon, får hon inte som hon vill så tvärstannar hon eller resre sig. :S

Okej. Martingal har jag provat, hjälper inte mkt då hon kan slingra sig ur det mesta. :P För ca ett år sedan red jag med halsförlängare och fast martingal. :S :eek: Hon stegrade sig med det och gick runt och mosade min kompis. :S

När du menar att jag ska rida med mkt ben, ska jag kram hela tiden eller ska jag bara göra det ibland.. ? Har inta fattat det riktigt än. :P

Har en ponny hemma som betedde sig exakt som din! När hon kom till oss var hon mycket flängriden och stressade som bara den. Martingal var bra på henne, provade graman men den gick bort då hon blev ännu mer stressad och gick i vädret så fort man tog det minsta i den tygeln.
Efter mycket trassel och ännu mera tålamod så är hon nu riktigt schyst, har lärt sig att man inte behöver rejsa runt som en tok bara för att man rider ut.
Hur länge har du haft din häst och vet du hur den reds/tränades innan? Men som sagt, tålamod med en sådan häst!

Elma_vip skrev:
När du menar att jag ska rida med mkt ben, ska jag kram hela tiden eller ska jag bara göra det ibland.. ? Har inta fattat det riktigt än. :P
Bara att man inte ska glömma bort att driva även om hästen är väldigt frammåt. Det stösta felet många gör på stressiga hästar är att sluta driva och bara hålla igen den i munnen, då stressar den ännu mera. Ta gärna hjälp och rid för en instruktör!

Kicki_J skrev:
Har en ponny hemma som betedde sig exakt som din! När hon kom till oss var hon mycket flängriden och stressade som bara den. Martingal var bra på henne, provade graman men den gick bort då hon blev ännu mer stressad och gick i vädret så fort man tog det minsta i den tygeln.
Efter mycket trassel och ännu mera tålamod så är hon nu riktigt schyst, har lärt sig att man inte behöver rejsa runt som en tok bara för att man rider ut.
Hur länge har du haft din häst och vet du hur den reds/tränades innan? Men som sagt, tålamod med en sådan häst!

Jag har haft hästen i 1år men har ridit den i 2år. =) Hon blev lite riden i stockholm där hon stog innan ägarna innan mig fick henne. I stockholm var det ingen som ville rida henne pga att hon är som hon är. :S De tyckte att hon var knäpp så därför kom hon hit som avelshäst.:P sen så började jag rida henne. :P

Mvh Diana

Elma_vip skrev:
Okej. Martingal har jag provat, hjälper inte mkt då hon kan slingra sig ur det mesta. :P För ca ett år sedan red jag med halsförlängare och fast martingal. :S :eek: Hon stegrade sig med det och gick runt och mosade min kompis. :S
:eek: ojj... shit, gick det bra?

Nja. förutom att hon låg på kss i två veckor och gick på kryckor i 7-8 veckor, men nu mår hon bra och är medryttare på Elma. :D

Det funkar på min häst! Hon reser sig inte när vi är ute, men hon kan börja kasta med huvudet åt alla håll och studsa. Det blir mycket enklare att hålla henne med graman. Men då får man såklart inte dra ihop den utan ha den ganska löst.

Våra hästar kanske är lite lika? Det är ju viktigt att ta reda på varför hästen gör som den gör, min gör så för att hon blir nervös och tror att monster ska komma och ta henne ute. Då är det ju viktigt att jobba på förtroendet. Jag har valt att rida mer i paddocken och leka mycket. Vi tar bara kosta turer ute för tillfället. Jag brukar sjunga för min häst, då blir amn inte så nervös själj och glömme rinte att andas och spänner sig inte heller. Och är man lugn själv så brukar det också hjälpa hästen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
849
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 349
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar