Graman på framridning

S

speedygirl

Vad tycker ni om att man använder gramantygel på framridningen men inte på framhoppningen. Han blir lite lugnare om man får ha den innan han ska in hoppa. Vill nu höra eran åsikt!

Personligen skulle jag tycka det var nederlag att behöva använda en graman överhuvudtaget

Jag rider ofta på graman och jag förstår inte vad som är så fruktansvärt med det.
Jag är ingen sämre ryttare för det utan har bara hittat ett hjälpmedel som fungerar för mig och just den hästen.

Tycker du att din häst blir lugnare av graman så finns det väl ingen anledning att rida utan.

jag brukar inte bry mig så mycket i vad andra har och inte har när jag själv ska tävla, man vet bäst själv vad man behöver till sin häst för att nå bästa resultat. Sen kan man stå brevid som åskådare och påpeka saker och jag tycker själv att det skulle vara lite retligt att ha graman på framridningen och hästen ska ju faktiskt bara värmas upp i kroppen inför hoppning, inte för att den ska gå som en dressyr häst..

Men när jag tränar markarbete kan jag använda mig av graman till hjälp ibland, även hoppa småhinder för att aktivera ryggverksamheten.

men du vet bäst själv vad du behöver till din häst, dom flesta hästar är lite på hugget inne på framhoppningen innan dom "hoppat av sig" lite.

Jag skulle tycka att det var pinsamt att komma till en tävling och inte ha mer kontroll och uppfostran på min häst än att jag behövde rida den med graman på framridningen.

Jag blir SÅ förbannad när jag läser sådant som du skriver. Det är inte konstigt att folk har fel uppfattning om graman och andra sk hjälptyglar.

Tror du på fullaste allvar att man sätter på en gramantygel på sin häst för att det inte är uppfostrad?!
Tror du att tävlingsryttare rider med graman för att de är så usala på att rida? Är det pinsamn att hjälpa en pigg och orolig häst genom att använda en graman för att få en lugn och stilla hand och för att slippa rycka den i munnen?
Det är väl bättre än att sätta ett skarpt bett i munnen på den för att den inte "lyssnar" när man är på framridningen.

Tycker du att Malin Baryard är pinsam också som har graman på framridningen? Och Rodrigo? Paahh vilka jävla sopor va?

:bow:
Gramanen är en HJÄLP. Inget tortyrredskap som vissa tycks tro. Många hästar blir lite xtra taggade på tävling även om de är lugnet själve hemma i det egna stallet.
Rider fram en av mina hästar på graman därför att annars skulle hon ha svårare att lyssna på mig. Det finns ju så mycket spännande på en tävlingsplats ;) Hellre graman en kvart än en häst som slår över till fara för mig och andra runt omkring.
Och vad som är viktigast. Hästar är individer! Vad som fungerar på snälla lilla "brunte" kanske inte är bra för den heta "Asterix".
Gramanen har INGENTING att göra med hästens uppfostran!

Det som funkar för dig och din häst är det bästa sättet. Blir det lugnare av att använda graman så gör det. Blir det lugnare utan så rid utan. Så enkelt är det faktiskt. man ska lyssna till sig själv och sin häst. Inte andra, så länge inte du/andra eller häst/andra hästar skadas.

Kolla på framhoppningen på en större internationell tävling och du kommer att se ganska många gramantyglar.

Men visst, alla där kanske skäms som tusan...

Grammanen är ett utmärkt hjälpmedel om den används på rätt sätt. Det har ingenting med lydnad och uppfostran att göra, då använder du den helt fel.

Jag tycker att det är fel att rida på graman, och det står jag för. Jag har fått lära mej att den inte fungerar, men vill ni ha gramaner på era hästar, så visst. Jag föredrar mer dressyrridning fall hästen är pigg.

Men som jag sa, det är vad JAG tycker, och det kan inte du ändra på. tyck vad du vill så får jag tycka vad jag vill. Enkelt.
Förresten så frågade hon vad man tyckte.

Men vaddå för att hästan är pigg? Du tror att man har graman som "broms", det är ju helt fel. Man använder en graman för att snabbt komma åt ryggen och ryggaktiviteten.

Har man den som handbroms, då ska man låta bli! ;)

Det är så jag har sett ryttarna använda gramantygel när jag har varit ute på tävlingar (kanske är så de ska fungera när en 10åring sitter och drar i sin B-ponny?). DÄRFÖR anser jag det som skamligt att rida med graman på framridningen. Jag har aldrig sett dessa stora stjärnor rida fram tror jag. Visst ska man väl komma åt hästen bättre att arbeta med ryggen, men då har jag missuppfattat det där med att aktiviteten ska komma från bakenen och inte att man kan "dra" ner hästen i form.

Tycker att det är mycket bra att du har fått lära dig att graman inte fungerar. Detta för att då slipper detta utmärkta hjälpmedel hamna i händerna på personer utan den erfarenhet och kunskap som krävs för ändamålenligt brukande.

Graman är enligt mig en bra hjälptygel som kräver stort kunnande hos den som använder den, annars kan den istället leda till negativ utveckling för hästen.

mvh/daniel

kanske är så de ska fungera när en 10åring sitter och drar i sin B-ponny?.

Nej, det är det naturligtvis inte alls. Min dotter rider med graman då och då och hon är 10 och har b-ponny. Hon har lärt sig hur en graman fungerar och vad man vill åstadkomma med den. Naturligtvis ska aktiviteten komma komma från bakbenen och man ska inte dra en häst i form, det är inte det det handlar om.

Jag tror vi är överens nu?

Jag kanske uttryckte mej dåligt i mitt första inlägg, men att jag tycker att det är en utmärkt hjälptygel vet jag väl inte. Jag har aldrig har sett den användas som ni påstår är ett korrekt sätt. :o

Jag har inte ridit med graman själv men av det lilla jag sett så verkar den inte ha någon positiv verkan..?

Hästen jag syftar på har fått underhals, sänker ryggen, sprätter med frambenen och släpar bakbenen efter sig. Han har fått som en "bula" på halsen eller vad man ska säga, troligtvis då han gått med graman för mkt. Vill inte gärna
ta galoppfattningar då "bulan" motsvarar typ som om att vi
skulle springa och ha värsta lårkakan. :crazy:

Det är bara vad jag själv har sätt, men jag vet inte alltså
eftersom att jag inte har någon egen erfarenhet av gramanridning.

Enligt vår tränare så är gramanen ett mycket bra hjälpmedel får att hjälpa hästen att söka sig neråt och frammåt. Detta får tillföljd att man inte bygger upp "fel" myskler i strävan att komma åt rätt muskler.

Vi har en ganska felbyggd d-ponny här som min kusin rider en hel del på graman, framförallt vid när hon rider fram inför tävlingar. Hästen släpper till ryggen betydligt bättre. Denna hästen hade från början en svanhals som vilken svan som helst hade varit stolt över men nu börjar det se ut som en riktig hästhals :)

Enligt vår tränare så är det negativa som sägs om graman förlegat och de studier som gjorts visar possitivt resultat. Naturligtvis där gramanen används på rätt sätt. Den är ju inte någon ersättning för att rida rätt. Ben och andra hjälper måste ändå finnas med.

//Jenni

Helt ärligt så hade jag tyckt skit om vilken "känd" ryttare som helst som rider fram med hjälptyglar!!

De hjälper ingen...de bara stjälper.

Okej som kanske i Snuffsans fall, men det är ändå inte helt okej i min ögon (inget illa menat mot varken Snuffsan eller hennes dotter)...

Gramanen hjälper en inte att hitta rätt form...det är omöjligt med en hjälptygel (alla) som verkar bakåt och nedåt! Man kanske får mer kontroll på sin häst...men har man så dålig koll på sin häst så borde man hålla sig hemma.

Åk då ut och bara var på tävlingen (utan att tävla) om man måste vänja hästen vid det!!

Jag tycker att det är vedervärdigt att rida på hjälptyglar eftersom de inte hjälper och det kommer jag alltid att tycka oavsett anledning till att göra det!

För det första förstår jag inte varför det är ganska ok i mitt fall men inte när det gäller kända ryttare? De flesta av dom kan bra mycket mer änn vad jag kan. ;)

Använder man graman för att få kontroll har man missuppfattat hela ideen med den. Jag har ett pucko till granne som ständigt rider sin unghäst på graman då han rider ut. Pga att han inte har kontroll på hästen. Idioti. Han har inte förstått någonting. Så visst finns det sådana och det är väl därför hjälptyglar har väldigt dåligt rykte.

Men gramanen är inte till för att kontrollera och bromsa. Inte ett dugg. På en framridning vill du få fram ryggaktivitet utan att jobba hästan trött. Men för att kunna dra nytta av gramanen i det läget så måste din häst vara riden och uppbygd på rätt sätt. Man ska inte dra ner hästan i "falsk form" med hjälp av en graman, men ska rida hästen in i rätt form med hjälp av en graman. Förstår du hur jag menar?

Åk då ut och bara var på tävlingen (utan att tävla) om man måste vänja hästen vid det!!
Änn en gång, det har inte med lydnad att göra. Vår ponny är tävlingsvan och ska dessutom ridas lite "på tårna" på tävling, så den ska definitivt inte dämpas.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 011
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka