Precis, hur ska hästen veta, och särskilja effekten av gramanen från sin egna kropp, om den är på dressyrbanan eller inte?
Gramanen påverkar och ger effekter oavsett, och därmed ger svårigheter i fortsatt utbildning genom utbildningsskalan
Det där är exakt min erfarenhet också.
Inte som tränare då utan där bekanta har bytt tränare. Tex stallkompisar.
Vad dom inte ser är att de snabba framstegen kommer av den grunden som den "långsamma" tränaren lagt. Dock brukar inte framstegen hålla i sig utan det hela planar ut. Ibland blir hästen halt, ibland söker dom sig till nya tränare igen, ibland går dom tillbaka till den gamla och ibland stannar dom kvar hos den dom fick så snabba framsteg med.
Sen har vi dom som inte kan se/känna hur bra hästen går. En stallkompis provade att träna för den tränaren jag så småningom skulle börja träna för (just att den hästen gick så bra var anledningen jag började rida för just den tränaren) Aldrig har hästen gått så bra förr. Den har alltid varit enormt het och spänd. Ägaren red alltid på kandar annars kunde hon knappt hålla den.
Efter halva lektionen gick hästen lugnt och avslappnat medan ägaren bara red på bridongen. Då hade dock tränaren ridit på hästen en tio-femton minuter eller så.
Men ägaren tyckte inte alls att hästen gick bra. Den var ju bara trött. Att den aldrig gått att rida trött förut spelade tydligen ingen roll. Tvärtom snarare, den pullade mer i slutet av ridpasset än innan.
Så ibland vill folk bara inte se. Vet inte varför. Kanske dom inte kan se (fast det var en enorm förbättring tom min man såg det, total nybörjare) eller så vill dom inte se av någon anledning.
Det där är svårt. För man vill ju ha lite olika saker i hästen. Man har lite olika ideal och olika mål. Men också olika vägar dit.
Som tränare måste man ju ofta låta de negativa avvikelser man tror är gynnsammast i längden vara de man "tillåter" eller väljer låta komma fram i övningar sas. För ingen kan få till saker perfekt direkt.
Och det där med vilka avvikelser man tror är gynnsammast i längden tycker jag kan skilja en del!
Vissa tränare är väldigt rädda för att låta det finnas negativa avvikelser. Det är ofta de som tar till graman, ser till att folk sitter snyggt men oföljsamt/inte kan inverka etc eller forcerar på olika sätt.
Men då får man halvdana resultat som stannar av efter en viss nivå. Ofta ca msv c..
Man måste våga tillåta negativa avvikelser och välja de som man tror är minst ogynnsamma för framtiden.
Om man förklarar det noga för kunden brukar många faktiskt köpa det.
Men jag tror tyvärr många tränare är rädda för att låta det vara lite längre från färdiga resultatet för att jobba på funktion och inte bara estetik sas.
Många ryttare är ju också det. Det är en viktig läxa att våga "rida fult när det krävs" för att i slutandän få bättre resultat och snabbare utveckling.