Graman eller inte...?

Oliwen

Trådstartare
Jag har en liten fundering...

Jag har en 4-åring som ligger lite efter i ridningen och är mer som en 3-åring där men väl utbildad i bla tömkörning.
Jag longerar honom alltid innnan jag rider (för att göra av med överskottsenergin) och då bockar han väldigt mkt men bara i galopp och han fortsätter även när jag satt mig upp:crazy:

Dom gånger han arbetar på marken utan att jag ska rida efter så brukar jag ha honom inspänd så han jobbar riktigt med ryggen och då brukar han inte alls bocka i galopppen...

Så nu till min fundering... Ska jag prova att rida honom med graman eller något liknande?:confused:
Han slutar ju trots allt bocka när han är inspänd...

Sv: Graman eller inte...?

Absolut inte graman, rid framåt när han bockar (läs full fart så han inte hinner med att bocka) och arbeta honom en liten stund när han slutat att bocka sen massor av beröm.
Han kommer att sluta att bocka så småningom när han märker att han inte vinner på det.

Handlar det om din egen säkerhet så tycker jag visst du kan använda graman ett tag. Men använd den inte mer än nödvändigt!

Har provat att driva honom framåt och de hjälper lite men han bockar fortfarande väldigt mkt.
Sen handlar det också väldigt mkt om min säkerhet då han skickade av mig i somras så jag vred till knät och inte kunde gå på 3 veckor:crazy:

Självklart kommer jag inte använda den mkt med tanke på hans ålder osv.

Att hästen slutar bocka har ju med att göra att inspänningen förhindrar hästen att göra rörelsen. Jag tycker inte att det är en optimal lösning att ta till på en unghäst, särskilt inte om den ligger efter utbildningsmässigt.

Vad som brister är hästens framåtbjudning. Hästen ska alltid bjuda framåt, tar den framåtdrivning är det vad som behövs när bockningen är på gång. Framåtbjudning är utbildningens absoluta grund, funkar inte det funkar inte mycket annat heller.

Bjuder hästen framåt, kan du när du vill få den att gå framåt i friskare tempo?

Jag skulle heller aldrig använda graman på en 4-åring. När min var 4-år och ville bocka lite så red jag på framåt. Gäller att glömma sin "rädsla" så man inte tar i tygeln och bromsar.:)

Kan du inte göra så att du longerar och låter honom busa, sedan på med inspänningen och får honom att jobba på linan innan du sitter upp, så att han fattar mer att nu har vi lekt och nu jobbar vi? Så att han inte fortfarande är på bushumör när du sitter upp? Så att oavsett hur passen börjar ska du kunna styra hur det slutar sas, även om ni busar i början betyder inte det busa resten av passet : P (och tvärtom, även om ni har jobbat så kan ni busa i slutet). Låt honom busa, men inte hur länge som helst alltså = )

Om TS känner sig säkrare med en graman på kommer hon att kunna lätta och rida framåt. På det viset kan en graman vara himla bra på unghästar. Hästen känns stabilare och då kan man ha fokus på rätt saker och låta bli att ratta!!

Så jag hade absolut provat en graman. Kanske i komb med en martingal så att man trär den innanför halsringen så den inte hänger och dinglar runt frambenen om hästen börjar busa. Om det inte löser problemet så är det ju bara att plocka bort den!

Jag hade inte använt graman på en ung och outbildad häst som i princip fortfarande är under inridning.

Däremot hade jag använt halsring, draghjälp och drivit framåt som en crazy person, de flesta unghästar lyssnar på bra rösthjälper (och eventuellt en vettig kompis med rövklister som kan ta över när/om jag fegar ur ;) ).

Som Blueberry skrev så hade jag använt mig av en halsring som du kan grabba tag i när den drav av sina bockserier. Det får jag ibland göra på min när jag ska rida ut. mest för min egen trygghet.

Jag hade även kollat sadeln om det inte är gjort. Min bockade/kickade i fattningarna p.g.a. att sadeln låg i bakvikt och gav punkttryck bak. Ny sadel och inte ett enda bocksprång efter det.

Jag skulle ha funderat mer över vad det är som stör hästen så att den bockar, bockserier är energikrävande för en så ung häst med någon på ryggen, vad är det som triggar den? Har du kollat utrustningen?
Sedan kan det absolut vara så att det blivit en olat då rider jag den framåt, håll om med skänklarna o rid på, var gärna någonstans där du kan låta den galoppera på tills den blir lite trött, gärna uppförslut, efter ett par sådana vändor där jag kontrollerar framfarten så jobbar jag ned den på en större volt innerskänkel mot yttertygel o får hästen att bli eftergiven.
Jag använder bara en förbygel o ett vanligt bett, för jag tycker ofta skarpa bett o graman eller andra hjälptyglar som "låser" hästen gör det värre, de får lite panik och tar till flyktinstinkter såsom bock/tokrus.

Dessutom: tar du i ett starkt bett/hjälptygel för att hindra bockningen så har du lärt in ett bakåttänkande, vilket är precis motsatsen mot vad man är ute efter (framåtbjudning).

Jag skulle sätta mig ner och fundera ut varför hästen bockar istället. Och sedan "laga" det.
Vår äldsta tex, han var nog inte riktigt säker på vad jag bad om när jag bad om högre tempo(typ trav/galopp) på lina, det vart stressigt och struligt. I ridningen funkade det bättre, men ändå stressigt, huvud upp och ryggen ner.

Så, vi backade, började om med att jobba med fattningar, så snart han gjorde rätt fick han bryta av, beröm och vila. Snart fattade han att det jag vill, när jag ber om ökning, är en avslappnad häst i en annan gångart bara :idea: och då bjuder han ju gärna på det, för att stressa runt är ju bara onödigt jobbigt.

KAN det vara så att din häst är osäker på sin uppgift? Vad du ber honom om?

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: slant98
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar