SiZo

Trådstartare
Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på foder, men nu blev det här iaf.

Märren, 4 år, har 3 mån gammal fölunge vid sidan.

Hon gick ner i vikt en del då fölet blev sjukt, åt inte på 24 timmar, sedan så blev hon JÄTTE förskyld, när hon var frisk sen så var hon inte så vacker...

Nu låter det som att det är jätte illa, men det är det inte! I dagsläget har hon bara lite proteinbrist, inget annat. Så därav har jag gett henne massor lusern i några dagar (beställde hem 250 kilo) och i vanliga fall är det så där lagom gott tycker hon (får kämpa för att få i henne 4,5 kg), men igår fick hon sammanlagt ca 9 kilo lusern, och ca 9 kilo hö, nu är det ju 3 hästar i hagen, men hon vaktar sin mat mkt noga mot den andra hästen (fölet får äta hennes mat, men jag räknar dem som en enhet).Hon har aldrig vaktat mat förut, och aldrig varit glupsk på något sätt.

Gräs finns i överflöd! Så jag undrar om nån annan haft detta problem? Kan hon bara vara trött på gräs kanske?
Jag sitter här nu och undrar om jag ska beställa hem en storbal (300 kg) med hö för att se om hon bara är trött på gräs, och kanske återgår till det när hon ser att det finns hur mkt hö som helst. Problemet är att det höet är inte analyserat än, och det känns lite sisodär att ge henne det...

vad tror ni?
Kan hon bara vara trött på gräset?
Hur ska jag ställa mig till detta?

Nu ska jag ut o lägga ut en till höbal, oxå oanalyserade, men den bonden har haft ungefär samma värden de senaste 5 åren iaf så där kan jag ju gissa lite vad som behövs extra.
 
Sv: gräs?

tänkte att jag lägger in en bild på damen med, så ni ser att hon inte svälter ihjäl ;)

bilden är ca 5 min gammal :D

 
Sv: gräs?

Det där kan inte ha kommit på ett par dagar hästen har rejäl proteinbrist, titta på hela överlinjen, men det som allra mest avslöjar att detta inte är något hastigt uppkommet är halsen som ser fruktansvärd ut, bara en längre tids proteinbrist gör att de tappar så av halsmuskulaturen.
Ser mest ut som ett ängsbete utan näring av det man ser i bakgrunden, det är långt ifrån tillräckligt till ett digivande sto speciellt när fölet är 2-4 månader för det är då de verkligen suger musten ur sina mammor vad gäller näring.
Så nerbruten som halsmuskulaturen är så har hästens kropp gått in i svältläge och det är inte konstigt att hon vaktar sin mat med sitt liv för hon mår dåligt och hela kroppen skriker efter näring.

Vad gäller att din bonde fått samma värden år efter år så kan du nog utgå ifrån att så är inte fallet i år. Nästintill alla har fått rejält tapp på protein i år.
Som den hästen ser ut iom att hon skall ge di så hade jag siktat på att fodra upp henne med hjälp av lucern. Hon behöver mängder av protein vilket inte finns i många hö i år.
 
Sv: gräs?

Den hagen hon står i där har hon bara gått i ett par dagar, den andra hagen är planterad vall i.

Hennes hals är tunnare än vanligt, ja, men det är ingen arbetshäst, så mkt mer nacke ska hon inte ha. Började äta maten ordenkligt började hon med för en vecka sen, innan dess fick jag ställa in dem i flera timmar/dygn för att få i henne de 4,5 kilon jag gav då.

Nu äter hon iaf, och det är jag glad över. hur mkt lusern tycker du jag ska ge då? räcker det med 9 kilo?

Sen tycker inte jag hon ser speciellt illa ut, jämför med alla hästarna man ser bilder på under foder som har proteinbrist.

Jag funderade ett tag på att ställa ut hela fodertunnan till henne... men det kanske är lite väl :D
 
Sv: gräs?

Hej!
Mitt arabstoföl är drygt 3 månader nu (född 27/4) och vi har ett mycket bra bete. Dock har jag sedan en tid tillbaka mött upp med mycket lusern samt Krafft Protein (+ förstås mineraler, salt och även en mindre mängd Krafft Groov 125) då jag inte vill att morsan ska falla ur. Det är ett dyrt foder men det får man ta. Svårare att få upp dem när de väl fallit ur. Dels diar ungen som mest nu samtidigt som näringsvärdet i gräset är på tillbakagång. Bättre att förkomma..
 
Sv: gräs?

Jo jag har funderat på krafftprotein, men kom fram till att lusern är det billigaste alternativet, och lusern är ju oxå bättre för magen.

Men jag har bestämt mig för att ge dem fri tillgång på lusern, åringen är ju oxå lite tunn, även om det antagligen beror på hennes skada, smärta tar ju mkt energi ( ÅB Imorrn), och Min märr vaktar inte längre lusernen utan äter mer i lugnt takt. Märren är väldigt lättfödd så jag håller tummarna för att hon snabbt blir fin igen!

Mest gick hon ner när jag var sjuk och inte tittade till dem på en vecka (andra gjorde det åt mig) men det är ju för mkt begärt att de ska orka ta med sig en hink lusern oxå :cool:
 
Sv: gräs?

Även jag håller med Gylle,hästen ser för jävlig ut ! Och även om hon är arab + icke arbetande ska hon inte se ut sådär.
Massor med lusern + kraftfoder och jag som är vän av soja skulle trycka i det ochså,Det är under perioden 3-5 mån ca som dom mjölkar som mest.
Hoppas du reder ut det.
 
Sv: gräs?

varför ska jag ge kraftfoder? hästen är inte tunn! hon har proteinbrist, det är en skillnad.

Ger jag mer energi så får jag ännu lägre kvot, inte bra nånstans!
Vart ser hästen förjävlig ut? enda stället hon är insjunken är bakom manken, inte nån annanstans!

Soja får de så lätt gallor av, jag funderar på att köpa en säck krafft protein, och ge henne 1,5 kilo/dag så länge den räcker + fri tillgång till lusern. Då borde hon ju komma igen rätt snabbt.
 
Sv: gräs?

Även om din häst är arab och inte ska ha en jättenacke betyder det inte att den ska vara totalt omusklad i halsen vilket hon tyvärr ser ut att vara nu. Du måste helt klart ge henne mer protein problemet är bara att hon har fått gå såpass länge med en brist att det kommer ta lång tid att bygga upp henne igen. Att som du planerar köpa en säck Krafft protein och fodra 1,5 kg tills den är slut tror jag är ganska meningslöst. Säcken kommer räcka lite drygt 2 veckor och att bygga upp henne kommer ta månadr. Du kan inte heller slänga på 1,5 kg så pass kraftigt foder på henne utan invänjning för då riskerar magen att krascha.
Jag skulle göra enligt följande
  1. Sluta rida din häst får ändå bara starta CR nästa år så varför stressa satsa på 6 års säsongen istället.
  2. Börja försiktigt vänja in proteinrikt kraftfoder (ex Krafft protein eller soja)
  3. Ge proteinfoder updelat på flera små givor/dag för att skydda magen
  4. Fundera på att tillskottsfodra ungen med lämpligt foder (mjölkersättning) för att underlätta för stoet
Det sista tipset ovan har jag inget belägg för mer än lite slutledningsförmåga har aldrig själv haft föl än men nästa år kommer ett :laugh: (hopppas jag)
Om din häst tycker det är aptråkigt att gå i hagen hela tiden gå ut och gå med henne istället isåfall. Just nu rider jag min häst (distanshäst dräktig i drygt 3 veckor och kommer förhoppningsvis tillbaka till tävlingsbanan) lite lätt och stannar ofta och plockar blåbär och hallon till oss båda. Hon är supernöjd med den syssselsättningen.
 
Sv: gräs?

Den hagen hon står i där har hon bara gått i ett par dagar, den andra hagen är planterad vall i.

Hennes hals är tunnare än vanligt, ja, men det är ingen arbetshäst, så mkt mer nacke ska hon inte ha. Började äta maten ordenkligt började hon med för en vecka sen, innan dess fick jag ställa in dem i flera timmar/dygn för att få i henne de 4,5 kilon jag gav då.

Nu äter hon iaf, och det är jag glad över. hur mkt lusern tycker du jag ska ge då? räcker det med 9 kilo?

Sen tycker inte jag hon ser speciellt illa ut, jämför med alla hästarna man ser bilder på under foder som har proteinbrist.

Jag funderade ett tag på att ställa ut hela fodertunnan till henne... men det kanske är lite väl :D


Din märr behöver ett jäkla bra bete och troligen box en del av dygnet. Annars kommer du att få ett skelett framåt hösten.
Hon bör ha lugn och ro för att komma att orka att fortsätta ge di.
(annars får du två skelett till hösten)

Havre/soya/breed/luzern är säkert en del av det hon behöver då hon vilar inne. Och fri tillgång på jäkligt bra grovfoder med höga proteinvärden.

En häst magrar inte ur på någon dag, inte heller går den upp på någon dag.


AM (som har haft arabmärr en gång i tiden)
 
Sv: gräs?

varför ska jag ge kraftfoder? hästen är inte tunn! hon har proteinbrist, det är en skillnad.

Ger jag mer energi så får jag ännu lägre kvot, inte bra nånstans!
Vart ser hästen förjävlig ut? enda stället hon är insjunken är bakom manken, inte nån annanstans!

Soja får de så lätt gallor av, jag funderar på att köpa en säck krafft protein, och ge henne 1,5 kilo/dag så länge den räcker + fri tillgång till lusern. Då borde hon ju komma igen rätt snabbt.

Igentligen undrar jag varför du frågar här...

Kolla också vid svansroten....appråpå falla ur.
Hals och bak tappar först.
Sedan går det otroligt fort att tappa rygg. I det läget kommer man att se revbenen.

Din häst har för lite hull för att ha föl vid sidan. Det behöver du inte ta som ett påhopp.
Det finns många i din sits. Speciellt nu då det blir varmt och ohyran kommer.

Men du kan mota olle i grind om du tar tag i det hela NU.

Att sitta och räkna kvoter hit och dit är helt förkastligt i det här läget.
Här gäller det att ösa in mat innan du får ett allt för stort ras.


AM
 
Sv: gräs?

Jag skulle göra enligt följande
  1. Sluta rida din häst får ändå bara starta CR nästa år så varför stressa satsa på 6 års säsongen istället.

Men nu måste du väl ändå ta fel..
Inte i hela fridens rids märren som är på bild??? :confused:
En fölmärr i "nedförsbacke" med stort föl vid sidan behöver nog all energi till sig själv.

Tar ju för givet att Kimmis förstår detta :crazy:

AM
 
Sv: gräs?

TS beskriver i en tråd på distans hur märren tränas så enligt hennes egen utsago rids hästen.
 
Sv: gräs?

varför skulle hästen behöva stå på box? jag är uppriktigt riktigt nyfiken på vad det är som gör att hon skulle gå upp i vikt fortare på box än på bete?

hästen har ridits, ingen som helt hård träning utan mest skritt. Nu står hon.

idag har hon redan ätit 7,5 kilo lusern, ska ge henne lika mkt igen, får se om jag får ge mer ikväll eller om hon har kvar då.

Om vi räknar på att hon får 10 kg lusern/dag + bete, hur långt tid tror ni det tar innan hon är fin igen? Som det ser ut nu så verkar det som att jag får i henne mer än 10 kg, men det är ju alltid bra att räkna lågt. Hästen är lättfödd i vanliga fall.

Shaggy: jag stressar inte, däremot tar det 2 år för benen att bygga upp sig, och skritt tar inte speciellt mkt energi, däremot så byggs hållbarheten på benen upp.

Fölet i fråga äter rätt mkt lusern själv, så jag tror inte jag behöver ge honom nåt mer.
 
Sv: gräs?

Igentligen undrar jag varför du frågar här...

Kolla också vid svansroten....appråpå falla ur.
Hals och bak tappar först.
Sedan går det otroligt fort att tappa rygg. I det läget kommer man att se revbenen.

Din häst har för lite hull för att ha föl vid sidan. Det behöver du inte ta som ett påhopp.
Det finns många i din sits. Speciellt nu då det blir varmt och ohyran kommer.

Men du kan mota olle i grind om du tar tag i det hela NU.

Att sitta och räkna kvoter hit och dit är helt förkastligt i det här läget.
Här gäller det att ösa in mat innan du får ett allt för stort ras.


AM



ang sista meningarna... tycker du inte jag tar tag i det när jag ger hästen fri tillgång på lusern? jag hade förstått varför du skrev så om jag typ gav henne 1-2 kilo, men nu pratar vi fri tillgång, minst 10 kilo med andra ord, och ev krafft protein på det. Är det för lite? Tycker du inte då att jag tar tag i det då?
Hon är dessutom avställd nu, kommer väl få ta några skrittpromenader med henne o så, men det tycker jag inte räknas som ordenklig ridning, men det räcker för att sysselsätta skallen på henne iaf. Och rida kommer jag göra, min kropp håller tyvärr inte för promenader.


Dessutom tycker jag inte hon ser så förskräcklig ut som många här verkar tycka, visst kan det bli så om jag inte gör nåt åt det, men som jag redan skrivit, hon har fri tillgång på lusern nu, och att hon faktiskt äter så mkt som jag ger henne betyder ju att hon behöver det. idag har hon sammanlagt fått 15 kilo lusern, (gav 7,5 kilo till efter jag kommit hem från frissan) och vi får väl se hur mkt hon äter helt enkelt.

Hästen jag köpte i vintras hade åringen vid sidan, hon såg förskräcklig ut, man kände revbenen på ryggen på henne!! Det kan vara så att våra ord betyder olika för oss, men när nån säger förskräcklig så ser jag en häst som är nära döden... och min häst är inte nära döden. Jag tror inte ens detta skulle döda henne, även om jag inte gav nåt tillskott, hur hon hade sett ut, och mått efteråt är en annan sak däremot. Och jag är rädd om min lilla plutta, så givetvis får hon tillskott.

Ang svansroten så har hon tappat päls brevid, det kan nog lura lite, för hon är inte insjunken där! Däremot har ju hela hon blivit mindre, men sånt är ju svårt att se när man ser hästen 10 ggr/dag, hade ju säkerligen upptäckt det fortare om jag bara hade kollat till dem 1 gång/vecka, men så kan man ju inte heller hålla på...
 
Sv: gräs?

citat: Dessutom tycker jag inte hon ser så förskräcklig ut som många här verkar tycka,slut citat.

Ta det här som du vill och ja,jag är elak ;) Är du blind ??
Hästen är insjunken vid svansen,höftbenen står ut som på en indisk kossa,låren är nästan hälften av vad dom kan var,ryggen ser ut som botten på en eka,halsen är ett minne blott,den saknar tom en del över bogbladen om man ska hårddra det.

Så det är dax att VAKNA och se sanningen i vitögat ,du har misslyckats och nu gör du något åt det vilket är bra,dock lite sent.

Med kraftfoder menade jag någon form av proteinrikt färdigblandat kraftfoder,själv använder jag soja och har aldrig problem med gallor
 
Sv: gräs?

då kanske jag ska ta lite bättre bilder då så får du se att så är inte fallet.

Hästen är inte insjunken vid svansen, höftbenen står inte ut, låren har du ingen anning om hur de sett ut innan, så de behöver du inte uttala dig om, ang ryggen så vet jag inte ens vad du pratar om? de ekor jag har åkt i har inte sett ut så där iaf, de har varit urgröpta så man kan sitta I dem....


hennes hals har inte försvunnit, den sitter precis där den alltid suttit, däremot är den tunnare, ja, nåt annat har jag inte sagt.

att jag har misslyckats har vi redan kommit fram till, så varför ska du skriva det igen?
 
Sv: gräs?

Jag tror faktiskt att du har en poäng i detta !

Att ta bilder i solljus kan göra den mest fina häst till ett riktigt härke.
Därmed inte sagt att du inte skall följa råden ;-)
 
Sv: gräs?

Jag följer ju råden, faktiskt.

Bilder på hennes höftben, rumpa, manke och hals.




Här ser ni vart pälsen saknas om ni tittar noga!






det ni ser på hennes hals är virvlar... jätte lätt att borsta rent där :angel: jag brukar ta damsugaren :D


 
Sv: gräs?

varför skulle hästen behöva stå på box? jag är uppriktigt riktigt nyfiken på vad det är som gör att hon skulle gå upp i vikt fortare på box än på bete?

Nu skriver jag enbart av egna erfarenheter.

Fölston behöver som sagt ett mycket bra bete. Då talar jag inte om nån gammal gräshage utan det bör vara en bra vall.
Välskött och isådd och gödslad för att få den bästa näringen, då, framförallt när dom ger di.

En märr som har en unge på dryga 3 månader (vet ej nu hur gammal din är) ger som mest av sig själv till ungen.
Just för att komma upp i proteinmängder som krävs, för att föda sig själv OCH ungen, så behöver dom optimalt med mat.

Detta kan alltså mamman klara av, i dom flesta fallen, med den betestypen jag nämnde ovan.

MEN, så finns det undantag.

Ston som tappar vikt behöver extra omsorg.
Om vi tar hemma hos oss t.ex. så har vi problem med insekter.
Märrarna försöker komma undan och börjar vandra.
Då spelar det ingen roll om du har ett exemplariskt bete då dom kommer att tappa hull ändå.

Dessa individer behöver då komma in för att stå still, vila ordentligt under, framförallt mitt på dagen då solen är som varmast.
Dom tillgodogör sig maten på rätt sätt. Den dom får via krubba och högproteinrikt hö.
Det kan dom aldrig göra på ett bete.
Utan allt extra man stoppar i dom ute åker rakt igenom och ut i andra ändan.
Kroppen orkar helt enkelt inte ta emot.


(Exakt samma fenomen kan man se hos vissa avelshingstar. Under betäckningssäsong så behöver dessa samma omsorg som problemstona.
Vila.)

Så, trots att det innebär extra kostnader och extra jobb, så tar vi in ston som helt enkelt inte orkar hålla hull.
Detta oavsett om dom har föl vid sidan eller inte.
Dom kommer in framåt 10 och går sedan ut vid 5-6 på kvällen.
(när insekterna härjar. Är det mulet kvar ute)

En annan aspekt i det hela är att näringsvärden på beten sjunker rejält nu.
Man kan tycka att dom har massor med äta men det är lika näringsfullt som du åt potatisskal 7 dagar i veckan..typ.

Enda sättet att få skapligt bete nu är att släppa dom på vallar man tog hö på detta år.


Jag skulle tro att fenomenet hemmablind gäller oss alla.
Just i detta nu, är du hemmablind, inget att skämmas för.

Jag kan också vara så och vi alla andra här på Bukefalos har också "inte sett" saker hemma med våra hästar.

Som du skrev, så är det svårare med hästar man ser tio gånger per dag.

Jag vill inte alls göra dig ledsen eller måla in dig i ett hörn.
Heller inte kritisera.

Jag delar med mig av vår erfarenhet och sedan gör du givetvis som du vill.
Men jag tror inte på att trenden vänder bara för att du ger henne enorma mängder luzern ute..Hon behöver mer.


AM
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
96 351
Senast: Monimaker
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 247
Senast: L8P8
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 226
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp