Grabben tuppade av.

åke

Trådstartare
Våran son på 11 år svimmade idag. Han hade ett litet,litet skärsår på fingret. Han är annars mycket tålig med hög smärtgräns. Det blödde inte mycket heller. Hans pappa har svårt för att se blod och så. Är detta ärftligt? Kommer han att drabbas att detta ofta nu? Något som vi bör tänka på?
 
Sv: Grabben tuppade av.

Svimmade han pga av åsynen av blod, så har det ju ingenting med smärttröskeln att göra.

Har han reagerat på blod tidigare?

Har svårt att tänka mig att den typen av "fobi" ska vara ärftlig. Inlärd möjligen, men ärftlig?
 
Sv: Grabben tuppade av.

Nej, jag vet att det inte har med smärta att göra. Han har aldrig brytt sig om blod innan. Detta var ett litet sår med. Han har haft mycket större sår innan men inte brytt sig. Han han säga att jag mår lilla sen tuppade han av.
 
Sv: Grabben tuppade av.

Är också helt övertygad om att den rädslan tyvärr är inlärd.

Spruträdda barn har oftast alltid spruträdda föräldrar själva.
Likadant med sjukhus eller tandläkare osv.

Jag kan inte komma ihåg att min mamma eller pappa var rädda för någonting speciellt och det avspeglas på oss syskon!
(vi har fått andra brister och "fel" ifrån dom istället)

Jo, mamma är höjdrädd och det har ju vi blivit med!:idea:
Det kom jag på nu!:p

När jag träffade barnens pappa och han hysteriskt flög upp från bordet för att en ynka liten geting kom..
Då tänkte jag att hans föräldrar är nog med rädda för insekter.

Vid första träffen med svärmor så satt vi utomhus och fikade.
Gissa vem som flaxade iväg med ett skrik så att koppar och glas föll när en liten gulsvart gynnare uppenbarade sig i luften..:rofl:

Ang. din son tror du inte att han har kommit i en mer medveten ålder där han omedvetet nu tar "efter" pappa?
 
Senast ändrad:
Sv: Grabben tuppade av.

Kan det ha varit värmen? lite uttorkad eller att det var något som hände i samband med såret som han kan ha reagerat på?

Låter ju märkligt att han skulle få en sådan reaktion på något han aldrig reagerat på tidigare.

Läbbigt :eek:
 
Sv: Grabben tuppade av.

Min sambo hade en period i den åldern när han svimmade både av blod och på ett julspel. Det gick dock över. Jag tror itne det är något att oroa sig över!
 
Sv: Grabben tuppade av.

Nej det tror jag inte. Han har druckit bra hela dagen. Ja. jag tycker att det är lite obehagligt.
 
Sv: Grabben tuppade av.

Han kanske har börjat bli känslig nu. Han kanske har sett eller läst något läskigt som fått honom att reagera annorlunda när det gäller blod.

Min dotter är jättekänslig och blir "svimmig" om hon gjort sig illa och man måste pilla i såret (om det är grus eller en sticka eller så). Läkaren sa att vi alltid ska tala om det om hon är på vårdcentralen så får hon ligga ner och man tar extra hänsyn vid sprutor och annat som kan upplevas som läskigt. Lika gör vi hemma, gör hon sig illa får hon ligga ner.
 
Sv: Grabben tuppade av.

Jag brukade också svimma när jag var yngre å såg blod lr hade slagit mig lt ngt sådant. Men kan inte tro att det var inlärt på ngt sätt från mina föräldrar.
Min mamma är iofs lite känslig också, men oftast om d är ngt som har hänt oss barn ngt å d har blivit på senare tid.
Man kan ju hoppas att d bara var en engångshändelse för jag tyckte att d var jättejobbigt när jag var yngre. D blir lite bättre när man blir äldre och för vissa försvinner d ju helt. Jag e dock fortfarande lite känslig, men nu mest om man pratar om skador och blod och så.
 
Sv: Grabben tuppade av.

Själv är jag lite tveksamm till det inlärda många gånger, det är för lätt att skylla på det...

Har växt upp med min mamma som svimmar nästan man säger ordet blod:o Själv jobbar jag som undersköterska och har inga som hellst problem med sånt, min dotter därimot, är så rädd för sprutor att hon kräks! Jag tror att man utvecklar fobier aldeles av sej själv utan att nån talar om för en vad som är otäckt...
 
Sv: Grabben tuppade av.

Min son är 7 år.
Svimmar inte när han ser blod på sig själv, men blir helt hysterisk och otröstlig länge länge.

Jag och hans pappa är lugna individer och stressar inte upp oss i onödan.Sonen har absolut inte fått sitt beteende från oss. Alla är vi rädda för olika saker och vissa saker växer bort.

/Åsa
 
Sv: Grabben tuppade av.

detta påminner mig om en händelse som hände på ridlägret. En tjej åkte av och skar upp ett rejält sår på armbågen. I väntan på att föräldrar skulle komma så gick jag upp till läkarparet som bor brevid ridhuset. ENdast maken var hemma (psykitriker). Ungen var vit i ansiktet och skrek att hon skulle svimma om hon såg blod, läkaren var vit i ansiktet och såg inte på ungens armbåge så det blev jag som fick tvätta och tejpa ihop den. När det var klartejpat och allt blod borttorkat så kollade läkaren resten av ungen så hon inte brytit något. (såret var iof lite stort, de satte 11 stygn.)

MIna barn fixar inte blod utan kräver plåster om de så får en minsta skrapmärke medan jag inte har sådana problem och inte heller min man.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 252
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 761
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Våran grannes hund verkar ha bestämt sig för att ha ihjäl våra hundar, idag är tredje gången den hoppar över deras höga staket för att...
Svar
4
· Visningar
2 264
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp